راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

از قابلیت‌های جدید سامانه ستاد رونمایی شد / انجام بیش از 34 نوع معامله با امضای الکترونیکی

سازمان توسعه تجارت الکترونیکی امروز (۲۰ مهر) در نشستی از قابلیت‌های جدید ایجادشده در بستر سامانه تدارکات الکترونیکی دولت (ستاد) رونمایی کرد. 

این قابلیت‌ها در سامانه مربوط به «تعیین اطلاعات بودجه در ستاد بر اساس تعامل با سامانه جامع بودجه سازمان برنامه‌وبودجه» و «اعمال سلسله‌مراتب ساختار دستگاه‌های اجرایی و واحدهای تابعه و ایجاد گزارش مربوطه در تعامل با سازمان اداري و استخدامي کشور» بود.

همچنین در این نشست آرش عسگری، مدیر سامانه تدارکات الکترونیکی دولت (ستاد) به ارائه گزارشی از آخرین وضعیت عملکردی سامانه ستاد پرداخت.

عسگری با اشاره به روند راه‌اندازی سامانه ستاد گفت که این سامانه به‌منظور انجام معاملات (خرید، مناقصه و مزایده) دستگاه‌های اجرایی در بستر وب ایجاد شده و هدف اصلی آن افزایش شفافیت و سلامت معاملات است. آن‌طور که او توضیح داد، سامانه به دستگاه‌های اجرایی این توانایی را می‌دهد که تمام مراحل معامله از زمان ثبت درخواست تا تبادل وجه را برای دستگاه‌ها و در یک سیستم یکپارچه و استاندارد، منطبق با تمامی قوانین و مصوبات انجام دهند.

عسگری با اشاره به آخرین وضعیت سامانه تا ۱۵ مهرماه سال جاری گفت: «در حال‌ حاضر بستر انجام الکترونیکی ۳۴ نوع معامله را با استفاده از امضای الکترونیکی فراهم کرده‌ایم و پوشش تمامی انواع معاملات در سامانه توسط وزیر وقت صمت نیز به همه مشمولان در ۲۹ تیر سال ۹۸ ابلاغ شده است. همچنین ۲۱ مورد تبادل اطلاعات سامانه به سامانه‌های دیگر انجام شده و ۱۰ مورد با همکاری دستگاه‌های مربوطه در حال انجام است. از سوی دیگر بیش از ۳۰ نوع گزارش مهم مدیریتی و نظارتی براساس اطلاعات سامانه ایجاد شده است.»

مدیر سامانه تدارکات الکترونیکی دولت با اشاره به وضعیت بهره‌برداری از سامانه ادامه داد: «حدود ۱۴ هزار و ۱۷۴ دستگاه، نهاد دولتی/عمومی و حدود ۳۸۵ هزار فعال بخش خصوصی در سامانه ثبت‌نام کرده‌اند. به ۶۰۰ نفر از کاربران دستگاه‌های نظارتی (شامل دیوان محاسبات، سازمان بازرسی و واجا) دسترسی نظارتی اعطا شده و تعداد کل کاربران سامانه (شامل کاربران دولتی (اجرایی و نظارتی) و خصوصی) حدود ۴۷۵ هزار نفر است.»

براساس اعلام او حدود یک میلیون و ۴۲۷ هزار فقره انواع معامله به ارزش ۹۵۸ هزار میلیارد تومان در سامانه ثبت شده و مرکز تماس و پشتیبانی سامانه به طور متوسط روزانه هزار و ۸۰۰ تماس و ۶۵ تیکت پاسخ می‌دهد.

در پایان نیز امین کلاهدوزان، رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صمت اعلام کرد راه‌اندازی و توسعه مداوم سامانه ستاد، اولویت دولت و نظام است تا شفافیت و ایجاد دسترسی عادلانه به یکی از بزرگ‌ترین مشتریان که دولت است فراهم شود. به گفته او این سامانه کمک می‌کند فضای تاریک و غیرشفاف و احتمال رانت در فرایند انجام مناقصات و مزایده‌ها از بین برود.

او در مورد شرایط فعلی سامانه ستاد گفت:‌ «به نظر می‌رسد در اواسط راه هستیم و با نقطه مطلوب فاصله داریم. اولویت سامانه ستاد این است که داده‌های مورد نیاز تصمیم‌گیران و سیاست‌‌گذاران و نهاد نظارتی را فراهم کند تا مطمئن شویم قانون و سیاست‌های در نظر گرفته‌شده نظام در بخش اقتصاد کشور در حال اجراست.»

رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صمت با اشاره به اینکه از هفته گذشته بخشی از فضای معاملاتی قوه قضائیه به این سامانه منتقل شده، توضیح داد: «هفته گذشته بخش بزرگ‌تری از فضای معاملاتی که مربوط به قوه قضائیه است به این سامانه متصل شد و مزایده اموال تملیکی این قوه را روی ستاد داشتیم که کار بزرگی بود؛ چون برای اولین بار در این مقیاس به‌صورت الکترونیکی چنین کاری برای یکی از سه قوه بزرگ کشور انجام شد و نتیجه خوبی هم داشت که به‌زودی گزارش آن به رسانه‌ها اعلام خواهد شد.»

به گفته او در گام بعدی قرار است اجرای احکام‌ قوه قضائیه و مزایده‌های این قوه روی سامانه ستاد رخ دهد.

کلاهدوزان در پایان تأکید کرد که این سامانه هنوز تکمیل نشده و نقص‌ها و مشکلاتی دارد؛ ولی روندی که در مرکز شکل گرفته این است که اشکالات موجود به‌تدریج و دائم رفع شود تا این زیرساخت به صورت فراگیر در کل کشور مورد استفاده قرار گیرد.

او در همین مورد از امکان اتصال بخش‌های غیرمشمول برای اتصال به سامانه ستاد خبر داد و گفت: «حتی بخش‌های دیگر که به ظاهر مشمول نیستند، مانند بانک خصوصی می‌توانند مزایده‌ها و مناقصات خود را روی این سامانه برگزار کنند یا شرکت‌های غیردولتی هم می‌توانند از زیرساخت ستاد استفاده کرده و از طریق این سامانه مزایده‌ها و مناقصات خود را به‌صورت شفاف برگزار کنند.»

به گفته او از سال ۱۴۰۲ بعد از اینکه اتصال دستگاه مشمول روی سامانه ستاد اتفاق افتاد، شاید این سازمان با حرکت به این سمت و با ارائه تسهیلاتی شرایطی فراهم کند تا مجموعه‌های غیرمشمول نیز امکان اتصال به سامانه و استفاده از زیرساخت‌ها و امکانات آن را داشته باشند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.