راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مظاهری: پرداخت الکترونیک، هسته اصلی دولت الکترونیک است

هفتمین همایش ارتباطات و فناوری اطلاعات شنبه 10 اسفند 1392 در محل هتل المپیک تهران برگزار شد. دکتر محمد مظاهری، مدیر عامل شرکت توسن تکنو در حاشیه همایش «ابزارهای هوشمند، رونق اقتصادی، دولت همراه» در گفت‌وگوی اختصاصی با راه پرداخت گفت: «در حال حاضر نقشه راه دولت الکترونیک در حال تدوین و تصویب است. تصویب نقشه راه دولت الکترونیک، حرکتی زیرساختی و اساسی‌ است. باید بگویم که ما در حوزه پرداخت‌های دولتی به شرکت‌ها و شرکت‌ها به دولت خیلی کمتر کار کرده‌ایم.»

Abzarhaye-hoshmand-hamayesh-mazaheri-way2pay-92-12-10

مدیرعامل شرکت توسن تکنو در ادامه افزود: «در حوزه‌های پرداخت‌های دولت به شهروندان و شهروندان به دولت بحث‌‌های تصدیق اصالت و پیکار امنیت خیلی تاثیر گذار هستند که باعث شود رتبه ما در بنچ مارکینگ خیلی بهتر شود. در بنچ مارکینگ 2011 اکونومیست رتبه ایران در پرداخت‌های الکترونیک دولتی رتبه خیلی خوبی نیست. هرچند با انجام پروژه‌هایی مانند پرداخت یارانه نقدی، سبد کالا، سوئیچ خزانه، کارت سوخت و … رتبه ایران بهتر خواهد شد، ولی باید بتوانیم با یکپارچگی دستگاه‌های اجرایی، سرویس‌های دولتی بیشتری بدهیم و پرداخت را در آن‌ها گره بزنیم تا وضعیت بهتر شود.»

.

استفاده از مدل اکونومیست

همچنین مظاهری در این همایش به ارائه مقاله خود با عنوان «دولت الکترونیک همراه، پرداخت الکترونیک و شاخص‌های اندازه‌گیری پرداخت الکترونیک دولتی» پرداخت. وی در این مقاله از مدلی که توسط اکونومیست برای مطالعه اهتمام 61 کشور دنیا در استفاده از پرداخت الکترونیک برای پرداخت‌های دولتی ارائه شده، استفاده کرده است.

مدیرعامل شرکت توسن تکنو معتقد است که دولت الکترونیک شامل چهار بازیگر دولت، شهروندان، بنگاه‌ها و مشارکت‌کننده‌ها (نهادها و سازمان‌هایی مانند اپراتورها و بانک‌ها) است. دولت الکترونیک چهار سطح بلوغ نیز دارد. پایین‌ترین سطح، سطح انتقال اطلاعات است. سطح بعدی، سطح تعامل است. سومین سطح، سطح سرویس و خدمات تراکنشی است و بالاترین سطح، سطح شبکه یکپارچه که شامل یکپارچگی در ارائه خدمات دولتی است، می‌شود. دولت الکترونیک همراه از ابزارهای هوشمند که دسترس‌پذیری، برقراری ارتباط در هر نقطه و ارتقای برنامه‌ها بر روی تلفن همراه استفاده می‌کند.

.

پرداخت‌ الکترونیک، هسته اصلی دولت الکترونیک

بیشترین رشد در بحث دولت الکترونیک مربوط به اروپا، سپس آمریکا و بعد کشورهای آسیایی بالاخص کشورهای جنوب شرق آسیا است. در تحلیل اکونومیست، پرداخت‌ الکترونیک هسته اصلی دولت الکترونیک است و چهار دسته پرداخت‌های دولت به شهروندان، شهروندان به دولت، بنگاه‌ها به دولت و دولت به بنگاه‌ها است. در بین این چهار شاخص وضعیت ایران در شاخص‌‌ پرداخت‌های الکترونیک دولت به شهروندان و شهروندان به دولت وضعیت بهتری نسبت به دو شاخص دیگر دارد.

طبق تحلیل اکونومیست ایران در سال 2011 رتبه 57 را از بین 61 کشور از آن خود کرده است اما در طی دو سال گذشته ایران از جمله کشورهایی بوده که رشد خوبی داشته است.

همچنین مظاهری در انتهای ارائه مقاله خود، مدلی را بر مبنای مدل اکونومیست برای ارزیابی دولت الکترونیک در زمینه پرداخت‌های الکترونیک ارائه کرد تا بتوانیم نقشه راه دولت الکترونیکی را در مسیری که طی می‌کند مورد ارزیابی قرار بدهیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.