راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تحریم شد

وزارت خزانه‌داری آمریکا به‌تازگی لیست افرادی از ایران را اعلام کرده که تحریم شده‌اند و در این بین نام عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران هم دیده می‌شود.

به گزارش راه‌ پرداخت، در بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا، دلیل اصلی این تصمیم قطع دسترسی اینترنت اعلام شده است. در این بیانیه آمده که امروز دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری هفت مقام از دستگاه‌های امنیتی و حکومتی ایران را به دلیل قطع دسترسی اینترنت و رفتارهایی علیه شرکت‌کنندگان در اعتراض‌ها پس از مرگ مهسا امینی در فهرست تحریم‌های خود قرار داده است.

همچنین در این لیست تحریمی نام احمد وحیدی، وزیر کشور و وحید مجید، رئیس پلیس فتا فراجا هم دیده می‌شود. روز گذشته وزیر ارتباطات در گفت‌وگو با خانه ملت در مورد زمان رفع محدودیت‌های اینترنت گفته بود که: «تصمیم‌گیری درباره این موضوع با بنده نیست. از وزیر کشور به عنوان رئیس شاک (شورای امنیت کشور) باید سوال کنید.»

در دو هفته گذشته وزیر ارتباطات هیچ پاسخ رسمی از زمان رفع محدودیت‌های اینترنت اعلام نکرده و پیوسته گفته که در این زمینه کسانی که تصمیم به محدودیت دسترسی به اینترنت گرفته‌اند باید پاسخ دهند.

این اولین بار نیست که مقامات و مسئولان حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران از سوی آمریکا تحریم می‌شوند. 

پیش از این نیز وزارت خزانه‌داری آمریکا اول آذر سال ۱۳۹۸  محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت دوازدهم را به دلیل «قطع اینترنت» در فهرست تحریم‌های خود قرار داد. 

در همین زمینه ۹ خرداد ۱۳۹۷، وزارت خزانه‌داری آمریکا، ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی را به دلیل مشارکت در محدودیت‌های اینترنت تحریم کرد.

سرویس‌های مختلف اینترنتی از شبکه‌های اجتماعی گرفته تا پیام‌رسان‌های مختلف و بازی‌های آنلاین از ۳۰ شهریور با محدودیت در دسترسی همراه شده‌اند. همچنین اینترنت هم روی شبکه سیار و ثابت در بیش از دو هفته گذشته در بسیاری از مواقع قطع یا با اختلال شدید همراه بوده است. 

محدودیت دسترسی به اینترنت همچنان تا لحظه انتشار این خبر ادامه دارد و مشخص نیست چه زمانی رفع می‌شود. در کنار مردم عادی که به دلیل این قطعی از دسترسی آزاد به اینترنت به‌عنوان حق شهروندی محروم شده‌اند، در این مدت بسیاری از کسب‌وکارها از جمله کسب‌وکارهای خرد نیز متحمل ضررهای فراوانی شده‌اند. 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.