راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سازمان نصر تهران اعلام کرد / طرح صیانت به شیوه‌های مختلف در حال اجراست

اعضای سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران در نشستی نسبت به اجرای طرح صیانت کاربران در فضای مجازی به شکل‌های مختلف هشدار دادند و اعلام کردند که جریان‌هایی در تلاش برای اجرای تکه‌های این طرح خارج از طی‌شدن مراحل قانونی هستند. همچنین در این نشست، اعضای نصر تهران نسبت به راه‌اندازی گشت‌ ارشاد برای کسب‌وکارهای پلتفرمی ابراز نگرانی کرده و آن را متناقض با آزادی‌های مدنی طبق قانون اساسی کشور عنوان کردند.

برخی اعضای هیئت‌مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران امروز (۲۸ شهریور) در نشستی خبری به بررسی وضعیت طرح صیانت و محدودیت‌ پیش پای کسب‌وکارهای فضای مجازی پرداختند. 

در ابتدای این نشست حسین اسلامی، رئیس سازمان نصر تهران در مورد اجرای طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی به شیوه‌های مختلف هشدار داد. 

اسلامی در این مورد گفت: «از ابتدای مطرح‌شدن بررسی چنین طرحی، سازمان نظام صنفی رایانه‌ای بدون حاشیه و موضوعات سیاسی در رد طرح حمایت یا صیانت از کاربران در فضای مجازی صحبت کرده‌ است. انتقاد‌های ما در این زمینه پابرجاست و با توجه به تمام این هشدارها، طرح اصلاح نشده است. حتی قرار بود سازمان نصر در کمیسیون تنظیم مقررات این طرح نماینده‌ای داشته باشد که این موضوع هم در بازبینی طرح حذف شده است.»

او اعلام کرد ادامه مسیری که برای اجرای طرح صیانت، بدون در نظر گرفتن نظر بخش خصوصی در حال طی‌شدن است،‌ درست نیست و ادامه داد: «قوانینی که برای موضوعات مرتبط با فضای مجازی نوشته می‌شود، بهتر است از طریق دولت پیشنهاد داده شود و در ابتدای امر هم نمایندگان بخش خصوصی در آن حاضر شوند.»

اسلامی همچنین نسبت به برخوردهای سلبی با مدیران پلتفرم‌های مختلف نیز هشدار داد و تاکید کرد که باید مسئولیت تولید محتوا روی یک پلتفرم به‌صورت شفاف بیان شود و در این زمینه اگر خطایی رخ داده، نباید تمام مسئولیت بر دوش مدیران پلتفرم باشد. 

رئیس سازمان نصر تهران در این مورد گفت: «پاسخ یک موضوع نوین باید به‌صورت نوین داده شود. پاسخ به تخلف از طریق یک پلتفرم قطعاً نباید زندان باشد. نحوه مقابله با یک جرم در پلتفرم نباید به گونه‌ای باشد که کسب‌وکار از انجام فعالیت باز بماند؛ بلکه باید به اعتلای اکوسیستم کمک کند و موجب رفع نقاط منفی شود.» 

او تأکید کرد: «برخورد با یک خطای احتمالی در کسب‌وکارهای مجازی نباید باعث شود یا کسب‌وکار با وجود کاربران چندمیلیونی تصمیم به تعطیلی بگیرد یا اینکه افراد اکوسیستم اقدام به مهاجرت کنند.»


طرح صیانت باید در مجلس و با حضور نمایندگان صنف بررسی شود


ازجمله دیگر افرادی که در این نشست به انتقاد از حذف بخش خصوصی در بررسی طرح صیانت پرداخت، حمید بابادینیا عضو هیئت‌مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران بود. 

بابادینیا در سخنان خود بارها تأکید کرد که سروسامان‌دادن به حوزه کسب‌وکارها در فضای سایبری یکی از وظایف ذاتی و قانونی سازمان نصر است. 

 همچنین او باور دارد که بهترین جا برای در نظر گرفتن قانون فعالیت کسب‌وکارهای مجازی، مجلس است؛ به شرطی که این قانون در کمیسیون تخصصی مجلس و با حضور نمایندگان صنف بررسی شود. 

بابادینیا در این مورد گفت: «اگر قرار است برای کسب‌وکار ما قانونی تعیین کنند، بهتر است در این زمینه با سازمان نصر به‌عنوان نهاد صنفی که وظیفه ذاتی آن سروسامان‌دادن به فعالیت کسب‌وکارهای فضای مجازی است نیز مشورت شود. ما اعتقاد داریم این طرح باید از طرف قوه مجریه یعنی وزارت ارتباطات مطرح شود و در مجلس توسط قانون‌گذار اشکالات طرح با کسب نظر از بخش خصوصی یعنی سازمان نصر اصلاح شود.»

او تأکید کرد: «به دلیل سروکارداشتن نصر با مشکلات کسب‌وکارهای فضای مجازی، این سازمان می‌تواند نقاط قدرت و ضعف چنین طرحی را مشخص کند و اگر در جایی قانونی در نظر گرفته می‌شود که باعث ضربه به کسب‌وکار فضای مجازی می‌شود، می‌تواند با آسیب‌شناسی جلوی آن را بگیرد.»

این عضو هیئت‌مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران با بررسی طرح صیانت در شورای عالی فضای مجازی مخالفت کرد و گفت: «ما اعتقاد داریم اگر این طرح به همین صورت در یک کمیسیون عالی مطرح شود به هیچ وجه سازوکار برای تعامل با این کمیسیون را نخواهیم داشت. به تجربه دیده‌ایم هر وقت قانونی در مجلس باشد، می‌توانیم به دلیل مشخص بودن راه‌های ارتباطی، تعامل خوبی با مجلس داشته باشیم و نظرات خود را نیز اعلام کنیم.»

مصطفی محمدی، مدیر سابق انجمن شرکت‌های اینترنتی از دیگر حاضران این جلسه هم اعلام کرد که وقتی قرار است قانونی برای کسب‌وکارهای فضای مجازی در نظر گرفته شود، باید کسب‌وکارهای فعال در این حوزه در تدوین این قانون دخیل باشند. 

محمدی تأکید کرد: «فعالان صنفی یا کسب‌وکارها هیچ مخالفتی با اینکه فضای کسب‌وکاری‌شان چارچوب‌ داشته باشد ندارند؛ اما این چارچوب‌ها نباید به صورتی در نظر گرفته شود که منافع بخش خصوصی و کاربران به خطر بیفتد.»

در این نشست بارها توسط اعضای صنف اعلام شد که برای در نظر گرفتن قانونی برای فعالیت کسب‌وکارهای فضای مجازی باید نظر سازمان نصر به‌عنوان نماینده بخش خصوصی و نهادی که با کسب‌وکارهای فضای مجازی در ارتباط است، گرفته شود. 

در همین زمینه جعفر محمدی، عضو دیگر هیئت‌مدیره سازمان نصر تهران در پاسخ به سوال «راه‌ پرداخت» که تاکنون سازمان نظام صنفی چه قدم‌هایی برای جلوگیری از اجرای طرح صیانت برداشته است، گفت: «اینگونه هم نبوده که ما فقط بخواهیم صنف در بررسی چنین طرح‌هایی مشارکت داشته باشد و کاری نکنیم. ما بارها اعتراض و نقد‌های خود را به طرح صیانت مطرح کرده‌ایم تا در نهایت در یکی از نسخه‌های طرح و در بخش راه‌اندازی کمیسیون تنظیم مقررات قرار شد علاوه بر حضور سایر دستگاه‌ها، سازمان نصر نیز نماینده‌ای در این کمیسیون داشته باشد؛ اما در نسخه به‌روزرسانی‌شده این طرح متوجه شدیم حضور نماینده صنف در این کمیسیون حذف شده است.»

محمدی اعلام کرد که در هر جایی سازمان نظام صنفی نسبت به رویه اشتباهی اعتراض یا انتقادی مطرح کرده از روند تعاملات حذف شده است. 

این عضو سازمان نصر تهران با اشاره به تجربیات گذشته در این زمینه ادامه داد: «نصر بارها نسبت به فیلترینگ بی‌ضابطه کسب‌وکارها به کمیته فیلترینگ انتقاد کرده؛ اما این انتقاد‌ها در نهایت باعث حذف‌ ما از روند تصمیم‌گیری‌ها شده است. در مورد قطع اینترنت در آبان سال ۹۸ نصر تهران گزارشی از میزان خسارت به کسب‌وکارها منتشر کرد که نتیجه این کار هم حذف نصر از جلسات تخصصی دیگر در این زمینه بوده است.»

محمدی تأکید کرد: «رویه سازمان در گذشته نشان می‌دهد در جاهایی که با نظرات غیرتخصصی و تنگ‌نظرانه مخالفت کرده، از روند تصمیم‌گیری‌ها کنار گذاشته شده و همین فرایند نشان می‌دهد نصر در جای درست ایستاده و به‌درستی نسبت به برخی سیاست‌گذاری‌های اشتباه در فضای مجازی ابراز مخالفت کرده است.»


ابراز نگرانی از راه‌اندازی گشت ارشاد پلتفرم‌ها


در ادامه این نشست جعفر محمدی علاوه بر اینکه نسبت به اجرای طرح صیانت از طریق مختلف و به‌صورت چراغ‌خاموش ابراز نگرانی کرد، نسبت به راه‌اندازی گشت ارشاد پلتفرم‌ها نیز هشدار داد.

به نظر می‌رسد اشاره محمدی به جلسه هفته گذشته رئیس اتحادیه کشوری کسب‌وکارهای مجازی و چند شرکت مهم اینترنتی با معاونت اجتماعی و مطالبه‌گری ستاد امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر باشد. 

در این جلسه که با حضور مدیران و نمایندگان شرکت‌های دیجی‌کالا، اسنپ، دیوار و رئیس اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی برگزار شده، میثم موسوی‌نژادیان، سرپرست معاونت اجتماعی و مطالبه‌گری ستاد امربه‌معروف و نهی‌از‌منکر خواسته که تاکسی‌های اینترنتی از رانندگان آمر‌به‌معروف و ناهی‌ازمنکر حمایت کنند.

همچنین این مقام مسئول در ستاد پیشنهاد داده گزینه‌ای برای رانندگان اینترنتی جهت لغو سفر مسافرانی که کشف حجاب می‌کنند در اپلیکیشن شرکت‌ها پیش‌بینی شود.

حالا این درخواست باعث ابراز نگرانی بسیاری از کاربران و همچنین برخی اعضای نصر تهران شده است. جعفر محمدی، عضو نصر تهران ازجمله کسانی است که نسبت به راه‌اندازی گشت ارشاد در اکوسیستم استارتاپی کشور هشدار می‌دهد. 

محمدی با اعلام اینکه هنوز این گشت راه‌اندازی‌نشده، برخی درخواست‌های غیرمعمولی از کسب‌وکارها دارند گفت: «روز گذشته با تمامی کسب‌وکارهای بزرگ تماس گرفته شده و آنها را مجبور کرده‌اند تمامی پست‌هایی که در شبکه‌های اجتماعی به خاطر همراهی با مرگ مهسا امینی داشته‌اند را حذف کنند. این یکی از تکه‌های پازل راه‌اندازی گشت ارشاد در اکوسیستم است.»

او درخواست‌های ستاد امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر برای در نظر گرفتن دکمه‌ای در پلتفرم‌های تاکسی اینترنتی که رانندگان بتوانند موارد بی‌ححابی را گزارش کنند، وحشتناک عنوان کرد.

محمدی در این مورد توضیح داد: «فارغ از اینکه این قضیه ناقض آزادی‌های مدنی طبق قانون اساسی کشور است، نکته‌ مهم این است گشت ارشادی که الان در مملکت وجود دارد با نیروهای آموزش‌دیده بحران‌هایی در کشور به وجود آورده است. حالا فرض کنید هر راننده تاکسی بدون در نظر گرفتن ملاحظات و بدون اینکه حساسیت‌هایی را رعایت کند به‌عنوان یک نیروی جدید گشت ارشاد روانه خیابان‌ها شود. همین کار می‌تواند بحران‌های  جدیدی در این زمینه ایجاد کند. این بحران هم برای جامعه خطرناک است و هم برای مسافرانی که از این تاکسی‌های اینترنتی استفاده می‌کنند.»

او همچنین در این نشست نسبت به همکاری اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی و برخی از کسب‌وکارهای بزرگ با این طرح ابراز تأسف کرد و گفت: «متأسفانه در مورد این طرح که اکوسیستم استارتاپی را به خطر می‌اندازد، نه‌تنها اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی مخالفت نکرده که با این طرح همراهی هم کرده‌اند. همچنین برخی کسب‌وکارهای بزرگ هم به این طرح چراغ‌سبز نشان داده‌اند.»

او ادامه داد: «از همین جا نسبت به همراهی‌ای که برخی با این طرح می‌کنند و تن به اجرای آن می‌دهند، هشدار می‌دهیم و می‌گوییم که اجرای چنین طرح‌هایی می‌تواند باعث چه بحران‌هایی برای اکوسیستم و جامعه شود.»

در ادامه محمدی نسبت به اجرایی‌شدن طرح صیانت از راه‌های مختلف نیز هشدار داد و در مورد جریان‌هایی که به دنبال اجرای این طرح هستند، ابراز نگرانی کرد و گفت: «یکی از پازل‌های طرح صیانت با به‌روزرسانی مصوبه تشکیل کمیسیون تنظیم مقررات در شورای عالی فضای مجازی به اجرا گذاشته شده است. متأسفانه قضیه به اینجا ختم نمی‌شود و جریاناتی در کشور از طریق کانال‌های مختلف اجرای سایر تکه‌های پازل طرح صیانت را دنبال می‌کنند. برای نمونه اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی فشار بسیاری در سطوح مختلف می‌آورد که آیین‌نامه اجرایی اتحادیه را به‌روزرسانی کنند و نام اتحادیه را به اتحادیه پلتفرمی تغییر دهند. اما در پیش‌نویسی که در مورد این تغییرات به دست ما رسیده متوجه شده‌ایم که متأسفانه بحث دسترسی دیتا هم در این پیش‌نویس مطرح شده که این دسترسی با تمام اصول اساسی و قانونی کشور منافات دارد.» 

به گفته او جریاناتی سعی می‌کنند دسترسی بی‌اندازه به تمامی داد‌ه‌های همه پلتفرم‌ها کشور داشته باشند که این جریان‌ها درخواستشان در راستای اجرای طرح صیانت است.


مشکلات طرح‌های جدید در بانک مرکزی


از دیگر مسائلی که در این نشست خبری مورد بررسی قرار گرفت، طرح‌های جدید بانک مرکزی برای شناسایی حساب‌های تجاری و تصویب قانون بانکداری اسلامی در مجلس بود. 

رضا قربانی، عضو هیئت‌مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران در این زمینه قبل از ارائه توضیحات از همه دعوت کرد هر فعالیتی در فضای کسب‌وکارها از طریق صنفی به پیش برده شود؛ چراکه نهاد صنفی قانونی در فضای فناوری اطلاعات کشور، سازمان نظام صنفی رایانه‌ای است. 

او با اشاره به طرح‌ها و قانون‌های اخیر در حوزه بانکداری گفت: «طرح بانکداری اسلامی در مجلس مصوب شده و در صف تصویب در شورای نگهبان قرار دارد. این طرح دو اشکال بزرگ دارد و آن اینکه فناوری در آن دیده نشده و این در حالی است که در چند سال اخیر پیشرفت‌هایی در حوزه فناوری و مالی حاصل شده است. ایراد مهمتر دیگر که امیدواریم شورای نگهبان به خاطر آن این طرح را به مجلس بازگرداند، این است که برای نهادی مانند بانک مرکزی که یک وظیفه بیشتر ندارد و آن حفظ ارزش پول ملی است، وظایف بسیاری دیده شده از جمله اشتغال که ربطی به بانک مرکزی ندارد.»

قربانی در ادامه به ابلاغ مصوبه اخیر شورای پول و اعتبار که معیار شناسایی حساب‌های تجاری و غیرتجاری را مشخص کرده، اشاره کرد و توضیح داد: «خبر در این زمینه به درستی منتشر نشد و ذهن بسیاری را به هم ریخت. ما در سازمان نظام صنفی در حال تعامل هستیم تا مشکلات این طرح را حل کنیم.»

عضو هیئت‌مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران در پاسخ به این سوال «راه‌ پرداخت» که تعاملات با بانک مرکزی برای حل این مشکل به چه نتیجه‌ای رسیده، گفت: «اینکه می‌گویم در تعامل هستیم به این معنی نیست که سازمان نصر در ابلاغ این مصوبه نقش داشته؛ بلکه کاملاً برعکس است. ما هیچ جایی در مورد این طرح‌ها طرف مشورت قرار نگرفته‌ایم و در حال تعامل هستیم؛ چون صحبت‌هایی که مطرح می‌شود نیاز به مترجم دارد.»

او ادامه داد: «اتفاقی که براساس این ابلاغیه به ذهن می‌رسد، مثل این است که ۴۰ سال در کشور سازمانی به نام سازمان امور مالیاتی نداشته‌ایم و در شش ماه گذشته یا شش ماه آینده قرار است این سازمان ایجاد شود. این مصوبه دارای اشکالاتی است که در حال تلاش برای رفع آن هستیم.»

به گفته قربانی، نصر تهران در زمینه کیف پول دیجیتال و همچنین اجرای درست رمزریال دیجیتال در حال مذاکره و تعامل با بانک مرکزی است.

عضو هیئت‌مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران همچنین از تشکیل کمیسیون‌های تخصصی در حوزه فناوری بانکداری خبر داد و گفت: «قرار است به‌زودی کمیسیون لنتک با توجه به استقبال کسب‌‌وکارهای تأمین مالی خرد جایگزین کارگروه لنتک شود.» 

تبدیل کمیسیون پرداخت‌یاری با اعمال تغییراتی به کمیسیون پرداخت، همچنین در دستور کار قرار گرفتن راه‌اندازی کمیسیون بلاکچین و رمزارز از دیگر اتفاق‌هایی بود که به گفته قربانی در نصر تهران در حال پیگیری و اجراست. 

قربانی در این نشست تأکید کرد که نصر تهران فضا را برای ورود کسب‌وکارهای استارتاپی و حتی کسب‌وکارهای کوچکی که شرکت ثبت‌نشده دارند هم باز کرده و آنها می‌توانند به عضویت نصر تهران دربیایند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.