راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

اسکیل‌بک در برابر اسکیل‌آپ / چرا شرکت‌های بزرگ در حال کوچک‌کردن خود هستند؟

صحبت از یک رکود اقتصادی در آینده، بسیاری از مردم را ترسانده است. در حالی که اقتصاد آمریکا به دلیل آمارهای امیدوارکننده بازار کار آن در ماه‌های اخیر هنوز خوب به نظر می‌رسد، اما گویا برخی از شرکت‌های فناوری نمی‌خواهند ریسک کنند و مسیری را در پیش گرفته‌اند که درست در برابر مسیر مقیاس‌پذیر شدن (Scale Up) سال‌های گذشته آنهاست. تغییری که عنوان آن این است: کوچک‌شدن یا Scale Back.

از دست‌نگه‌داشتن برای استخدام‌های جدید گرفته تا لغو مشاغل آزادکاری تا اخراج بخشی از نیروها نشان‌دهنده آماده‌سازی شرکت‌های فناوری برای دوران رکود است. در حالی که رکود هنوز فرا نرسیده، اما شکی نیست که صحبت‌ها در مورد زمان دقیق وقوع آن افزایش یافته است.


ترس شرکت‌ها از کجا می‌آید؟


پس از یک سال قوی اقتصادی برای آنلاین‌ها، آن‌ هم زمانی که آمریکایی‌ها هزینه‌های کلانی برای خرید آنلاین یا داشتن محصولات فناوری می‌کردند، حالا به نظر می‌رسد شرکت‌ها کمربند خود را محکم می‌کنند. با اینکه کارشناسان اقتصادی آمریکا معتقدند رکود بعدی بسیار ملایم‌تر از نمونه قبلی ناشی از ترکیدن حباب مسکن در سال 2008 و بحران مالی متعاقب آن خواهد بود، اما باز مدیران ارشد شرکت‌های سیلیکون‌ولی نمی‌خواهند ریسک کنند.

شرکت‌های مختلف از متا تا والمارت در ماه‌های اخیر سیگنال‌هایی مبنی بر آماده‌شدن برای رکود داده‌اند، در حالی که سایر خرده‌فروشان بزرگ و شرکت‌های فناور تلاش کرده‌اند اندازه شرکت و هزینه‌های آن را کوچک‌تر و کمتر کنند.


اوضاع فعلاً خوب است، اما در آینده احتمالاً بد باشد


برای نمونه خرده‌فروشی آنلاین مبلمان وی‌فر (Wayfair)  اعلام کرده که حدود 870 کارمند خود را که تقریباً 5 درصد از حقوق و دستمزد این شرکت را می‌گیرند و 10درصد از تیم مدیریتی‌اش را اخراج خواهد کرد.

مانند سایر خرده‌فروشان آنلاین، وی‌فر در اوایل کرونا اعتمادبه‌نفس زیادی پیدا کرد، چون تقاضا در بین مصرف‌کنندگان افزایش یافت. در طول همه‌گیری کرونا، فروش دکور خانه به‌شدت زیاد شد، زیرا آمریکایی‌ها شروع به تبدیل فضاهای خانگی خود به دفاتر، باشگاه‌های بدنسازی یا جایی کردند که از گذراندن تمام‌وقت در آن خوشحال باشند. درست در همین دوران وی‌فر نیروی زایدی جذب کرد، اما حالا مدیر اجرایی آن در ایمیلی به کارکنانش اعلام کرده که این اخراج‌ها اجتناب‌ناپذیرند. این شرکت اعلام کرده اگرچه موقعیت فعلی‌اش قدرتمند است، اما به دلیل عدم اطمینان در کل اقتصاد آمریکا این تصمیم را گرفته است. این شرکت هم به غول‌های فناوری مانند توییتر، فیس‌بوک و نتفلیکس پیوسته که یا سرعت استخدام را کاهش داده‌اند یا به طور کامل آن را متوقف کرده‌اند.


فیس‌بوک و مایکروسافت هم اسکیل‌بک می‌کنند


اخیراً فیس‌بوک هم اعلام کرده توقف استخدام در این شرکت تا پایان سال میلادی ادامه خواهد داشت. مدیر مالی فیس‌بوک، توقف و مشکلاتی را که شرکت با آن مواجه است، به «رکود صنعت» و همچنین حمله روسیه به اوکراین و تغییراتی که این شرکت می‌خواهد در حریم خصوصی و نگهداری از داده‌ها رقم بزند، نسبت داده است.

از طرف دیگر مایکروسافت اعلام کرده صدها نفر از استخدام‌شدگان قراردادی و همین‌طور کارکنان بخش جذب استعداد خود را اخراج خواهد کرد. مایکروسافت قبلاً اعلام کرده بود حدود 1800 موقعیت شغلی را در سراسر شرکت کاهش می‌دهد و به طور قابل توجهی سرعت استخدام را کم کرده است. این شرکت همچنین برنامه‌های خود را برای تأسیس سازمان امنیت سایبری جدیدی که چارلی بل، مدیر سابق آمازون قرار بود از طریق مایکروسافت رهبری کند، لغو کرده است. مایکروسافت گفته باید مطمئن شویم که منابع لازم را برای رویارویی با موقعیت‌های مختلف در اختیار داریم و کاهش هزینه‌ها که با تعدیل نیرو محقق خواهد شد، در مسیر این تفکر مایکروسافت انجام شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.