راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بررسی سرویس حمل‌ونقل شهری اپلیکیشن آپ / ساده‌سازی فرایندهای پرداخت

آپ همواره در تلاش بوده خدمات متنوع آنلاین مبتنی بر پرداخت را بر پایه اعتماد کاربران و به کمک بستری که در اختیار دارد به جامعه ارائه دهد. خرید بلیت اتوبوس و مترو به‌صورت آنلاین موضوعی است که ضمن بهبود تجربه کاربران و صرفه‌جویی در زمان، امکان برنامه‌ریزی ساده‌تر را برای مردم فراهم کرده است. در ادامه به بررسی سرویس حمل‌ونقل شهری آپ می‌پردازیم که از دو سرویس تشکیل شده است.

  • خرید بلیت تک‌سفره مترو و شارژ کارت بلیت

آپ به‌عنوان یک شرکت ارائه‌دهنده خدمات پرداخت، توانسته سرویس شارژ و خرید بلیت مترو را از شرکت ایزی پی دریافت و به عموم مردم ارائه دهد.

برای استفاده از این سرویس کافی است در قسمت حمل‌و‌نقل شهری اپلیکیشن آپ، گزینه بلیت مترو را انتخاب و بلیت تک‌سفره را خریداری کنید. به محض انجام تراکنش کیو‌آرکدی به کاربر نمایش داده می‌شود. هنگامی که این کیوآرکد را روی دستگاه مترو قرار می‌دهید اسکن انجام و پرداخت صورت می‌گیرد.

علاوه بر این روش، افراد می‌توانند شماره سریال کارت بلیت مترو خود را در آپ وارد کنند و آن را شارژ کنند. به محض اینکه کارت روی دستگاه قرار بگیرد شارژ اعمال می‌شود و فرد می‌تواند عبور کند.

  • پرداخت کرایه تاکسی

شهرداری با پیاده‌سازی سرویس پرداخت کرایه تاکسی، ارائه‌دهنده مستقیم این سرویس به اپلیکیشن‌های پرداخت است. آپ به‌عنوان یک شرکت پرداخت، طی مذاکراتی که با شهرداری انجام داده و کسب مجوزهای لازم در حال حاضر این سرویس را ارائه می‌دهد.

شهرداری کیوآرکد منحصربه‌فردی را به هر یک از رانندگان تاکسی اختصاص داده و افراد از طریق اسکن این کیوآرکد می‌توانند هزینه کرایه تاکسی خود را در اپلیکیشن آپ پرداخت کنند.


محدوده فعالیت سرویس خرید بلیت مترو و کرایه تاکسی


سرویس خرید و شارژ بلیت مترو در حال حاضر تنها در تهران و شهرهای حومه تهران فعال است. سرویس پرداخت کرایه تاکسی هم فعلاً در تهران فعال است؛ اما به زودی در شیراز و کرج هم قابل‌ استفاده خواهد بود.

تعداد تاکسی‌های شهر تهران حدود 80 هزار عدد است و این رقم در شهر دیگری همچون شیراز به 9هزار تا می‌رسد. با توجه به کاهش ۹برابری تعداد تاکسی‌ها، درآمد حاصل از این سرویس هم طبیعتاً کاهش چشمگیری دارد به همین دلیل شهرداری‌های شهرهای کوچک رغبتی برای همکاری و پیاده‌سازی سرویس پرداخت کرایه تاکسی در این شهرها ندارند.

گسترش و راه‌اندازی این سرویس در شهرهای دیگر نیاز به فرهنگ‌سازی دارد که باید توسط شهرداری انجام شود. شهرداری‌ها به‌عنوان متولی باید پیش‌قدم شوند. طبق صحبت‌هایی که آسان‌پرداخت پرشین با شورای شهر و شهرداری انجام داده است؛ شهرداری تصمیماتی اتخاذ کرده و سیاست‌های تشویقی‌ای را برای رانندگان در نظر گرفته که از جمله این سیاست‌ها اعطای امتیاز به رانندگان تاکسی‌ها، سرعت بخشیدن به واریزی آنها و… است.


تسهیل فرایندهای پرداخت


قبل از همه‌گیری بیماری کرونا، کمتر از هزار تراکنش روزانه برای سرویس پرداخت کرایه تاکسی شناسایی شده بود. اوایل سال ۱۴۰۰ تراکنش‌ها رشد پنج‌برابری پیدا کرد و به رقم ۵۰۰۰ تراکنش در روز رسید. همچنین تراکنش‌های ثبت‌شده خرید و شارژ بلیت مترو، هم‌اکنون رقمی معادل ۲۰۰۰ تراکنش در روز است.

این سرویس‌ها درآمد قابل توجهی برای آپ و حتی سایر اپلیکیشن‌ها به همراه ندارد و این رقم تقریباً نزدیک به صفر است. به همین دلیل اغلب شرکت‌ها حاضر نیستند تبلیغات گسترده‌ای برای این سرویس‌ها راه بیندازند و بیشتر این تبلیغات مقطعی و کوتاه‌مدت صورت می‌گیرد. هدف آپ، ساده‌سازی فرایندهای پرداخت برای کاربران در قسمت‌های مختلف زندگی هست، به همین سبب این سرویس با اینکه درآمد قابل توجهی ندارد توسط اپلیکیشن آپ ارائه می‌شود. سرویس پرداخت کرایه تاکسی و خرید بلیت مترو به‌عنوان سرویسی که در آینده می‌تواند بسیار گسترش یابد و نیاز کاربران زیادی را حل کند به اپلیکیشن اضافه شده است.

خرید بلیت اتوبوس و مترو به‌صورت آنلاین و بدون حضور در سطح شهر، جلوگیری از ایجاد ازدحام در ترمینال‌های مسافربری، ایجاد سازوکاری شفاف برای خریدوفروش بلیت و نیز جلوگیری از ایجاد بازار سیاه در این حوزه، از جمله نتایج مثبت ارائه این خدمت به‌صورت آنلاین است. 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.