راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بانک مرکزی دستورالعمل حساب‌ سپرده تجاری را ابلاغ کرد

بانک مرکزی روز سه‌شنبه ۱۵ مردادماه ۱۴۰۱، در بخشنامه‌ای دستورالعمل ناظر بر حساب‌ سپرده تجاری و خدمات بانکی مرتبط با آن را برای اجرا به شبکه بانکی ابلاغ کرد. سازمان امور مالیاتی از ابتدای خرداد ۱۴۰۱ در پی تفکیک کامل حساب‌های تجاری و شخصی است و اکنون بعد از گذشت چهار ماه، بخشنامه‌ دستورالعمل حساب‌ سپرده تجاری توسط بانک مرکزی ابلاغ شده است.

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، بر اساس این بخشنامه، برای تمهید شرایط لازم برای اجرای قوانین و مقررات ناظر بر تفکیک حساب‌های تجاری و غیرتجاری اقدامات مختلفی در دستور کار بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و سازمان امور مالیاتی کشور قرار گرفته است.

در این راستا، مقرراتی با عنوان «دستورالعمل ناظر بر حساب‌ سپرده تجاری و خدمات بانکی مرتبط با آن» تدوین شد که در بیست‌و‌پنجمین جلسه هیئت عامل بانک مرکزی مورد تأیید قرار گرفت. بر اساس این دستورالعمل، تمامی حساب‌های سپرده بانکی اشخاص حقوقی، حساب تجاری محسوب می‌شوند؛ حساب سپرده بانکی اشخاص حقیقی، حساب غیرتجاری است و فقط در صورت طی یکی از تشریفات مذکور در ماده (۴) دستورالعمل به‌ حساب تجاری تبدیل می‌شود. غیرتجاری شدن حساب‌های تجاری اشخاص حقیقی نیز فقط در چارچوب رویه‌های مذکور در همان ماده میسر است.

در ادامه بخشنامه آمده است که مؤسسه اعتباری صرفاً مجاز به پذیرش درخواست تجاری‌شدن حساب سپرده مشتری خارجی است که یکی از مجوزهای فعالیت معتبر شامل اجازه اشتغال صادره توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی یا مجوز سرمایه‌گذاری خارجی موضوع ماده (۶) قانون تشویق و حمایت سرمایه‌گذاری خارجی را ارائه کند. مشتریان خارجی فعلی مؤسسات اعتباری که از ابزارهای پذیرش استفاده می‌کنند، یک‌سال مهلت دارند تا مجوزهای لازم را اخذ و به مؤسسه اعتباری ارائه کنند. مؤسسه اعتباری مجاز به پذیرش درخواست ورود شریک جدید به‌ حساب تجاری مشترک نیست. متقاضیان در صورت نیاز به توسیع شرکا، باید درخواست افتتاح حساب مشترک جدید به مؤسسه اعتباری ارائه و تشریفات لازم را سپری کنند.

شایان‌ ذکر است، درخواست خروج هر یک از شرکا از حساب تجاری مشترک، پس از طی رویه‌های مذکور در ماده (۹) دستورالعمل میسر است.

در دستورالعمل مذکور و در رابطه‌ با خدمات بانکی مرتبط با کسب‌وکار اشخاص کنترل‌هایی در نظر گرفته شده که مهم‌ترین آنها به این قرار است: هرگونه ارائه خدمات بانکی برای تأمین ارز مربوط به واردات کالا و خدمات منوط به وجود حساب تجاری به نام متقاضی واردات است. انتقال وجوه ریالی مربوط به تقاضای تأمین ارز به‌منظور واردات کالا و خدمات نیز صرفاً از محل حساب تجاری امکان‌پذیر است.

هرگونه اعطای تسهیلات ریالی و ارزی منوط به وجود حساب تجاری به نام متقاضی تسهیلات و کارسازی وجه آن در حساب تجاری است. مگر اینکه به تشخیص رکن اعتباری مربوط در مؤسسه اعتباری اعطای تسهیلات ریالی در قالب‌ قرض‌الحسنه، فروش اقساطی، اجاره به شرط تملیک، جعاله و مرابحه به مشتری، در امور غیرتجاری کاربرد داشته باشد. این مهم بر صدور هرگونه ضمانت‌نامه و نیز گشایش هرگونه اعتبار اسنادی نیز تسری دارد.

گفتنی است؛ واحد مبارزه با پول‌شویی مؤسسه اعتباری مسئول نظارت بر اجرای مفاد این دستورالعمل در نظر گرفته شده است.

منبع بانک مرکزی
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.