راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سامانه امضای دیجیتال نسخه الکترونیک رونمایی شد

امروز سامانه امضای دیجیتال نسخه الکترونیک در راستای جزء ۵ بند «ک» تبصره ۱۷ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ رونمایی شد. در این مراسم رئیس سازمان نظام‌ پزشکی کشور، رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس، رئیس کمیسیون بهداشت مجلس، سرپرست مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت و مدیر مرکز آمار و فناوری اطلاعات سازمان نظام پزشکی حضور داشتند.

به گفته رئیس سازمان نظام‌ پزشکی، نیاز کارت هوشمند امضای دیجیتال به دستگاه کارت‌خوان، سازمان را به فکر راه‌اندازی سامانه امضای دیجیتال نسخه الکترونیک انداخت. پیش از این حدود ۶۰هزار کارت هوشمند امضای الکترونیکی صادر شده بود و  ۱۲هزار کارت در نوبت بود که در سال جدید این  12هزار کارت نیز به‌روز شد.

با وجود صدور کارت هوشمند برای اکثریت پزشکان و اعضای سازمان و هزینه‌کرد قابل‌ توجه، امضای دیجیتال عملیاتی نشد که دلیل آن را می‌توان در عللی مانند پیچیدگی‌ها و سختی‌های پیاده‌سازی امضای دیجیتال، تنوع و تعدد سامانه‌های نیازمند امضا، نیاز به 300 هزار کارت‌خوان برای استفاده از کارت هوشمند، نبود تجربه مشابه با گستردگی و تنوع مد نظر، تخصیص ندادن بودجه مناسب و متناسب و استفاده از تجهیزات متنوع برای نسخه‌نویسی جستجو کرد.

خدمت امضای دیجیتال در سامانه‌های مختلف به شکل سرویس پایه و توسط تلفن همراه برای کاربران نهایی شده و انجام می‌شود. هزینه صدور گواهی یک‌ساله ۲۵ هزار تومان است.


سرآغاز هوشمندسازی حوزه سلامت


محمد رئیس‌زاده، رئیس سازمان نظام‌ پزشکی کشور توضیح می‌دهد که قانون بودجه سال‌های 1400 و 1401 بر توجه به امضای دیجیتال، نسخه الکترونیک، اصالت‌سنجی و هویت‌سنجی پزشکان تأکید کرده است.

در همین راستا  عبدالکریم مباشر جنت، مدیر مرکز آمار و فناوری اطلاعات سازمان نظام پزشکی اضافه کرد: «در راستای جزء ۵ بند «ک» تبصره ۱۷  قانون بودجه سال ۱۴۰۰، سامانه امضای دیجیتال نسخه الکترونیک در سه بخش احراز هویت پزشکان، احراز اصالت پزشکان و اصالت و خدمات امضای الکترونیک پزشکان طراحی شده است.

او ادامه داد: «ارائه سرویس‌های ضروری بر بستر دیتابیس، پالایش داده‌های اعضا، طراحی سرویس‌های استعلام برخط هویتی و اصالتی و طراحی سامانه‌های ضروری از اقدامات انجام‌شده در زمینه احراز هویت و اصالت پزشکان در تمامی سامانه‌‌ها و فرایندهای الکترونیک است. از سال ۱۳۹۹ تا اواسط مرداد1401، ۱۱۴۵۳۱ کارت هوشمند صادر شده که 220 میلیارد ریال هزینه داشته است. 70 میلیارد تومان هم هزینه زیرساخت صدور کارت است.»

روزانه یک میلیون نسخه از این سامانه استفاده می‌کنند که در صورت اضافه‌شدن فیچر نسخه‌پیچی این عدد در عدد دو ضرب می‌شود.

فاطمه محمدبیگی، نماینده مجلس شورای اسلامی که در پیشبرد این طرح نقش مؤثری داشته نیز گفت: «جلسات منسجم و متعددی با وزارتخانه‌های بهداشت، صمت، نظام‌ پزشکی و ارتباطات و فناوری اطلاعات تشکیل دادیم. این جلسات به تشکیل پنج زیرکمیته و اصلاحات کلی منجر شد. در نتیجه این جلسات، تکالیفی که ۱۵ سال بر زمین‌ مانده بود  در 15ماه به سرانجام رسید. سامانه امضای دیجیتال نسخه الکترونیکی، سرآغاز هوشمندسازی و توانمندسازی حوزه سلامت است.» به اعتقاد او، این سامانه 20 تا ۳۰ درصد از هزینه‌ها را کاهش می‌دهد و صرفه‌جویی در زمان و ریال و منابع انسانی را در پی دارد.

او با بیان اینکه امضای دیجیتال برحسب محرمانگی داده‌ها شکل‌ گرفته، توضیح داد: «امیدواریم توافق‌نامه اس‌ال‌ای امضا شود تا بستر حضور استارتاپ‌ها و ارائه خدمات را توسط بخش خصوصی فراهم کنیم. با ایده‌ها و نوآوری‌های جوانان ایران، بخش آی‌تی صنعت سلامت رشد خواهد کرد.»

به گفته مجتبی توانگر، رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس، در چند سال اخیر اقدامات شایسته‌ای برای باز فر آیند سازی خدمات دولت در حوزه بلوغ دولت الکترونیکی انجام شد و بسیاری از خدماتی که قبل‌تر برای ارائه آنها حضور فیزیکی فرد مطالبه می‌شد و با صرف هزینه و زمان زیادی به همراه اتلاف کاغذ انجام می‌پذیرفت اکنون به‌صورت الکترونیکی، برخط و از راه دور انجام می‌شود.

او با اشاره به اهمیت جعل‌ناپذیری نیز می‌گوید: «اما نکته مهمی که بایستی در نظر بگیریم این است که جعل و انکارپذیری هرچقدر در دنیای کاغذی میسر بود، در دنیای الکترونیکی میسرتر است. لذا بایستی از ابزارهایی استفاده کرد که بتواند انکارناپذیری، جعل‌ناپذیری و استنادپذیری را به خدمات دولت الکترونیکی بیفزاید.»

به اعتقاد او، گام امروز سازمان نظام‌پزشکی، گام بسیار مهمی برای افزودن اصالت، استنادپذیری و انکارناپذیری به نسخ الکترونیکی پزشکان پس از راه‌اندازی و فراگیری اپراتورهای نسخه‌نویسی و نسخه‌پیچی و اعتبارسنجی حق بیمه در کشور است. این گام نه‌تنها در این راستا حائز اهمیت است؛ بلکه نمایانگر بلوغ کاربری گواهی امضای دیجیتال در کشور نیز هست چرا که تا امروز، کشور در این بعد وسیع (تعداد تراکنش‌های امضا در روز و تعداد گواهی‌هایی که در یک خوشه کاربردی صادر می‌شود)، چنین سابقه درخشانی را نداشته است.

او در پایان ضمن تمجید از این گام سازمان نظام‌پزشکی گفت: «امیدوارم ملاحظاتی همچون پایداری سرویس به‌عنوان یک ملاحظه جدی مدنظر قرار گیرد که محصول نهایی، تجربه کاربری مطلوبی را نیز فراهم کند و در این زمینه کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس نیز در راستای ارائه مطلوب خدمات همراه و پشتیبان است.»

حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت مجلس نیز معتقد است که مقاومت‌های زیادی در زمینه امضای دیجیتال وجود دارد و تغییرات برای پزشکان پیشکسوت سنتی سخت است. اما این مقاومت‌ها به ضرر مردم جامعه است. او امکان تایپ صوتی را به‌عنوان راه‌حلی برای این دسته از پزشکان پیشنهاد می‌دهد. به اعتقاد شهریاری، تعامل سیستم و مجلس شورای اسلامی و وزارت ارتباطات و سازمان نظام‌ پزشکی به بهبود وضعیت پزشکان و کاهش گرفتاری‌های مردم در حوزه سلامت منجر می‌شود.

امین بیگلرخانی، سرپرست مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت نیز سامانه امضای دیجیتال نسخه الکترونیک را حاصل تعامل نظام‌ پزشکی و وزارت بهداشت برای گذر کارت نظام‌ پزشکی و جایگزین‌شدن سامانه امضای دیجیتال می‌داند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.