راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

وعده اصلاح آیین‌نامه از سوی بیمه مرکزی / جنجال سوئیچ بیمه ختم به خیر شد

«نظارت هوشمند»؛ عبارتی که این روز‌ها به‌دفعات از زبان مدیران ارشد بیمه مرکزی در توجیه راه‌اندازی مهم‌ترین پروژه بیمه مرکزی در ساماندهی شرایط حاکم بر صنعت بیمه کشور شنیده می‌شود. همان عبارتی که تا پیش‌ از این وزیر اقتصاد در تبیین برنامه‌هایش بسیار به آن اشاره داشت و رئیس‌کل بیمه مرکزی نیز در هر بار نشست با اهالی صنعت بر آن تأکید می‌کرد. نظارت هوشمندی که نهاد ناظر به هر بهانه‌ای از آن سخن می‌گفت، در نهایت در قامت پروژه سوئیچ بیمه مرکزی قد علم کرد و همان‌طور که انتظار می‌رفت با واکنش‌های مختلفی از سوی دو طیف نمایندگان فروش و استارتاپ‌های بیمه‌ای روبه‌رو شد.

به گزارش بیمه دیجیتال، استارتاپ‌های دانش‌بنیان بیمه آن را دخالت مستقیم در لایه کسب‌وکار خودشان تلقی کردند و در اعتراضی بی‌سابقه و حرکتی منسجم با هم، زبان به اعتراض به نهاد ناظر و تصمیمی که برای نظارت بر روند کسب‌وکار آن‌ها گرفته بود، گشودند. از سوی دیگر نمایندگان فروش بیمه که از شمار فراوانی نیز برخوردارند، سوئیچ را تنها راه چاره برای ساماندهی اوضاع شبکه فروش آنلاین و تخلف‌های احتمالی آن‌ها تلقی کرده و در هر بار نامه به بیمه مرکزی و بیانیه‌ها، رئیس‌ کل بیمه مرکزی و سایر مدیران ارشد را به اجرای دقیق سوئیچ بیمه تشویق می‌کردند.

و در این میان به‌واقع اکثر مدیران ارشد بیمه مرکزی موضع‌گیری خاص خود را در قبال سوئیچ بیمه اعلام کردند، غیر از رئیس‌ کل بیمه مرکزی که در همه این مدت شنوای انتقاد‌های هر دو طیف بود و به نظر در حال تعمق روی موضوعی که عمق چالش آن به دوره ریاست او کشیده شده است.

سکوت مجید بهزادپور در نهایت در میانه هفته گذشته شکسته شد و حالا خبر‌ها حکایت از دیدار او با اهالی اکوسیستم نوآوری کشور دارد و وعده اصلاح آیین‌نامه‌ها طبق مدل کسب‌وکاری خاص بازیگران جدید صنعت بیمه، نه مدلی که بر قوانین و آیین‌نامه‌ها تا امروز نشسته است.

اواسط هفته گذشته مدیران عامل تجمیع‌کننده‌های بیمه و شماری از فعالان حوزه نوآوری به دعوت مجید بهزادپور در طبقه هفدهم برج سفیدقامت خیابان جردن حاضر شدند تا هم بازگویی صحبت‌های گذشته را برای نفر اول نهاد ناظر برده باشند و هم توجیه و دلایل او را برای اصرار به اجرای سوئیچ بیمه بشنوند.

در این جلسه استارتاپ‌های بیمه‌ای در حضور مجید بهزادپور رئیس‌کل بیمه مرکزی، مفید امینی معاون نظارت بیمه مرکزی، قاسم نعمتی رئیس مرکز فناوری اطلاعات بیمه مرکز، علی بنیادی معاون طرح و توسعه این نهاد و علیرضا دلیری دستیار معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری به بیان نقاط ضعف و چالش‌های احتمالی سوئیچ بیمه پرداختند و از نگرانی‌ها و دغدغه‌هایی گفتند که اجرای سوئیچ در شکل ارائه‌شده امروز آن می‌تواند به همراه داشته باشد.

در جلسه پرچالش اهالی اکوسیستم استارتاپی بیمه با مدیران ارشد بیمه مرکزی، در نهایت سوئیچ لازم‌الاجرا اعلام شد که صنعت هیچ راهی غیر از اجرای آن ندارد؛ چرا که تنها راه نظارت هوشمند – همان هدف غایی و ارزشمند نهاد ناظر – غیر از آن نیست. خبر خوش این که مسئولان بیمه مرکزی در نهایت با اذعان به پذیرش تفاوت مدل کسب‌وکاری استارتاپ‌های بیمه با مدل نمایندگان و شبکه فروش رسمی به این نکته اشاره کردند که در نهایت با اصلاح آیین‌نامه‌های مربوط به کارگزاران برخط، راه اجرای سوئیچ را برای اهالی اکوسیستم نوآوری بیمه تسهیل می‌کنند.

هرچند هنوز اخباری رسمی از سوی روابط عمومی بیمه مرکزی در رابطه با توافقات این نشست با استارتاپ‌های بیمه‌ای منتشر نشده، ولی آنچه از شنیده‌ها از سوی مدیران عامل استارتاپ‌های دانش‌بنیان بیمه‌ای برمی‌آید، حاکی از نشانه‌های روشنی از همراهی نهاد ناظر با کسب‌وکار‌های آنلاین بیمه است و وعده اصلاح آیین‌نامه‌هایی که تا امروز کمتر تطابقی با مدل کسب‌وکاری نوپای بیمه داشته است.

گو این که سیاست‌های مجید بهزادپور بر تعامل با هر دو طیف فروش آنلاین و نمایندگان رسمی بیمه بنا گذاشته شده است. با این اوصاف باید در همین روز‌ها منتظر اجرای سوئیچ بیمه بود؛ پروژه بزرگ نهاد ناظر که از دوران ریاست غلامرضا سلیمانی به ارث رسیده و چالش‌های آن امروز آزمون سخت بیمه مرکزی است.

منبع بیمه دیجیتال
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.