راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تفکیک حساب‌های شخصی و تجاری‌ از چه زمانی اجرایی می شود؟

پنجشنبه ۲۷ مرداد ۱۴۰۱ مصطفی قمری وفا، مدیرکل روابط عمومی بانک مرکزی، با انتشار توییتی از اجرایی‌شدن تفکیک حساب‌های شخصی و تجاری از پایان شهریور خبر داد و گفت: «این گام مهم در راستای ارتقای شفافیت و انضباط مالی از انتهای شهریور ۱۴۰۱ انجام می‌شود.»

سازمان امور مالیاتی از ابتدای خرداد ۱۴۰۱ به‌صورت جدی درصدد تفکیک کامل حساب‌های تجاری و شخصی برآمده است. این سازمان در سال ۱۳۹۸ با تصویب قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان، درصدد شفافیت مالیاتی و جلوگیری از فرار مالیاتی، افراد مشمول را مکلف به ثبت‌نام در سامانه مؤدیان و استفاده از کارت‌خوان کرد. با اتصال دستگاه کارت‌خوان به پرونده مالیاتی، درآمدهای صاحبان مشاغل با شفافیت بیشتری شناسایی و افراد با درآمدهای بدون منبع و منشأ مشخص خواهند شد.


حساب‌های تجاری سقف محدودی ندارند


حساب‌های شخصی دارای سقفی مشخص برای تراکنش‌ها هستند که بالاتر از این سقف باید گزارش شود؛ در مقابل حساب‌های تجاری سقف محدودی ندارند، اما تراکنش‌های آن باید در اظهارنامه مالیاتی ارائه شود.

در واقع حساب شخصی برای درآمد و مخارج متعارف یک شخص در طول سال و حساب تجاری برای انجام تراکنش‌های مربوط به کسب‌وکار تجاری (مشاغل حقیقی و حقوقی) استفاده می‌شود، در نتیجه به‌طور پیش‌فرض، تمامی حساب‌ها، حساب شخصی محسوب می‌شوند؛ مگر آنکه فردی (حقیقی یا حقوقی) به‌صورت داوطلبانه نسبت به ثبت یک یا چند حساب خود تحت عنوان حساب تجاری اقدام کند، در چنین سازوکاری، افراد بر اساس وضعیت اقتصادی خود، به‌صورت خودکار و خودکنترل، نوع حساب خود را انتخاب خواهند کرد.

جداسازی حساب‌های شخصی و تجاری، بدین معناست که تمام فعالیت‌های اقتصادی یک واحد شغلی باید با کارتی انجام شود که به سازمان امور مالیاتی اعلام شده، با این قانون هر فردی که مشمول مالیات است باید اطلاعات خود را در سامانه مؤدیان ثبت و مشخص کند که کدام‌یک از حساب‌ها مربوط به فعالیت‌های تجاری‌اش می‌شود. لازم به ذکر است که بانک‌ها به‌صورت متناوب حساب‌های شخصی را رصد و مورد پایش قرار می‌دهند و در صورت تأیید مشکوک‌بودن واریزی‌ها، به سازمان امور مالیاتی اعلام و با مشخص‌شدن تجاری‌بودن آن حساب، فرد مشمول جریمه خواهد شد.


اتصال کامل کارت‌خوان‌ها از انتهای شهریورماه


آخرین وضعیت تفکیک حساب‌های تجاری و شخصی از سازمان امور مالیاتی، حاکی از آن است که حدود هشت میلیون حساب تجاری از سوی مؤدیان در جریان ارائه اظهارنامه مالیاتی به سازمان امور مالیاتی اعلام شده و این میزان حساب در سازمان به‌عنوان حساب تجاری شناسایی و ثبت شده است.

قمری وفا، در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «پس از اتصال کامل کارت‌خوان‌ها و ابزارهای پرداخت به سامانه‌های مالیاتی (طرح بر زمین‌مانده در دو سال گذشته)، گام مهم بعدی در راستای ارتقای شفافیت و انضباط مالی، تفکیک حساب‌های شخصی و تجاری است که از انتهای شهریورماه ۱۴۰۱ انجام می‌شود.»

او ادامه داد: «کمیته‌های مرتبط در بانک مرکزی، به‌طور مستمر شاخص‌های نقدینگی،  پایه پولی و سلامت بانکی را پایش و تدابیر اصلاحی لازم را در راستای اصلاح نظام بانکی، با همراهی و مشورت متخصصان، اتخاذ می‌کنند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.