راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

وزیر ارتباطات مطرح کرد / اختلال عمومی در اینترنت نداریم

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در آستانه یک‌سالگی دولت سیزدهم خبر از توسعه پروژه فیبر نوری منازل‌ و کسب‌وکارها، ۲ برابر شدن تزانزیت ترافیک اینترنت از خاک ایران، تنوع بخشیدن به مسیرها و منابع تامین اینترنت را داد و بخشی از مهم‌ترین گام‌های دولت در حوزه ارتباطات دانست.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت: «توسعه فناوری فیبر نوری در کشور، پروژه‌ای است که در این دولت با جدیت دنبال می‌شود و تا پایان دولت، بیست میلیون از خانوارها و کسب‌وکارهای کشور تحت پوشش فیبر نوری قرار خواهند گرفت.»

عیسی زارع‌پور در تشریح گام‌هایی که دولت سیزدهم در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات برداشته است، گفت: «یکی از مهم‌ترین قدم‌ها، تحقق و پیشرفت پروژه فیبر نوری منازل و کسب‌وکارها است. دولت سیزدهم کاری که از حدود ۱۰ سال قبل روی زمین‌مانده را آغاز کرد و پیشرفت آن تا کنون قابل‌قبول است. البته معتقدیم این پروژه باید شتاب بیشتری پیدا کند و در هفته‌های آینده نیز با افتتاح پروژه‌ دیگری سرعت بیشتری به خود می‌گیرد. بارها تأکید کردم که نسخه شفابخش حل مشکلات اینترنت در کشور رساندن فیبر نوری به منازل و کسب‌وکارها است و  تا پایان دولت سیزدهم طبق برنامه‌ریزی صورت‌گرفته، ۸۰ درصد خانوارهای کشور یعنی حدود ۲۰ میلیون خانوار و کسب‌وکار تحت پوشش فیبر نوری قرار بگیرند.»

وزیر ارتباطات افزود: «ترانزیت ترافیک اینترنت از خاک ایران گام مهم بعدی است. در ۱۰ ماه گذشته میزان اینترنتی که از خاک ایران به کشورهای همسایه می‌رسد ۲ برابر شده است. این کار توان فنی داخل کشور به رایزنی‌هایی از جنس مذاکره و تعامل با کشورهای دیگر نیاز داشت که به سرانجام رسیده است.»


افزایش ظرفیت ترانزیت دیتا


زارع‌پور با بیان اینکه طبق وعده‌ای که او در مجلس شورای اسلامی داده، وزارت ارتباطات باید ظرفیت ترانزیت دیتا از خاک ایران را به پنج ترابیت بر ثانیه برساند، گفت: «اکنون ظرفیت ترانزیت دیتا از خاک کشور ۲.۵ ترابیت بر ثانیه است. با پیشرفتی که در این یک سال اخیر صورت‌گرفته امیدواریم هر چه زودتر به هدف نهایی که ترسیم شده است، دست پیدا کنیم. با تحقق این هدف ایران به «هاب منطقه‌ای ترانزیت دیتا» تبدیل می‌شود.»

عیسی زارع‌پور تصریح کرد: «با محقق شدن این هدف، نه‌تنها می‌توان به درآمدزایی رسید، بلکه برای تأمین اینترنت نیز ضمانتی ایجاد می‌کند تا دراین‌خصوص دچار مخاطره نشویم، از هر منظری نگاه کنیم این اقدام بزرگی است.»

گام بعدی که وزیر ارتباطات بر آن تأکید کرد تنوع بخشیدن به مسیرها و منابع تأمین اینترنت کشور است.

او گفت: «اکنون از کشورها و مسیرهای فیزیکی مختلف، اینترنت موردنیاز کشور را تأمین می‌کنیم تا اگر در بخشی دچار قطعی شدیم، مردم در استفاده از اینترنت دچار سختی نشوند.»


اختلال عمومی در اینترنت نداریم


وزیر ارتباطات در ادامه گفت: «اکنون نزدیک یک ترابیت بر ثانیه از ظرفیت اینترنت در جنوب قطع شده است و وجود مسیرهای جایگزین باعث شده اختلال جدی ایجاد به وجود نیاید. درحالی‌که در اوایل دولت، ۴۳۰ گیگ از ترافیک قطع شد و دچار اختلال شدیم اما اکنون ۲ برابر قطعی داریم و مردم آن را احساس نمی‌کنند. باید بر این مسئله تأکید کنم، اختلال‌هایی که در هفته‌های گذشته شاهد آن بودیم به دلایل آتش‌سوزی کابل‌های فرسوده و حوضچه مخابراتی بود و در شبکه ارتباطی کشور اختلال عمومی نداشته‌ایم. »

زارع‌پور در انتها اضافه کرد: «به‌وجودنیامدن اختلال جدی در دسترسی به اینترنت به دلیل پیش‌بینی ظرفیت پشتیبان به میزان مناسب است تا اگر هرکدام از مسیرها دچار مشکل شد، در زیرساخت اینترنت کشور خدشه‌ای ایجاد نشود.»

منبع ایرنا
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.