راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

شبکه بانکی مکلف به صدور اعلامیه «عدم ثبت برگه چک در سامانه صیاد» شد

بانک مرکزی در بخشنامه مورخ 11مرداد، شعب شبکه بانکی را مکلف به صدور «اعلامیه عدم ثبت برگه چک در سامانه صیاد» کرد. ذی‌نفعان چک ازاین‌پس می‌توانند «اعلامیه عدم ثبت برگه چک در سامانه صیاد» را در قبال چک‌های ثبت ‌نشده در این سامانه از شعب بانک‌ها درخواست کنند.

به گزارش روابط‌عمومی بانک مرکزی، در بخشنامه شماره 117533 بانک مرکزی عنوان شده که این اعلامیه بدون درج «کد رهگیری» و در قالب و شکلی متمایز از گواهی‌نامه‌های مرسوم عدم پرداخت چک است و صرفاً مؤید و متضمن عدم امکان اقدام بر روی چک به دلیل ثبت نشدن چک در سامانه صیاد است.

تسویه چک‌های جدید که از ابتدای سال ۱۴۰۰ در اختیار مشتریان بانکی قرار می‌گیرد بر اساس استعلام از سامانه صیاد و در صورت ثبت اطلاعات مبلغ، تاریخ و ذی‌نفع چک و تطابق آن با برگ چک امکان‌پذیر است و در صورت عدم ثبت مالکیت چک در سامانه صیاد، این چک شامل احکام قانون صدور چک نبوده و بانک‌ها مکلف‌اند از پرداخت وجه آنها خودداری کنند.

بانک مرکزی همچنین اعلام کرده که هم‌وطنان باید از تحویل برگ چک ثبت ‌نشده در سامانه صیاد اجتناب کنند و حتماً هم‌زمان با انجام معامله و تحویل برگ چک، از ثبت اطلاعات چک در سامانه صیاد با استفاده از شیوه‌های مختلف استعلام اطمینان حاصل کرده و تأیید دریافت چک را در این سامانه انجام دهند.

مشتریان بانکی برای انجام استعلام و تأیید دریافت چک می‌توانند از طریق اینترنت بانک و موبایل بانک‌ها، برنامک‌های موبایلی حوزه پرداخت، سامانه پیامکی 4040701701، خودپردازها و کیوسک‌های بانکی و شعب بانک‌های عامل اقدام کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.