راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

ماهنامه عصر تراکنش به پله شصتم رسید / BNPL در کشور؛ آمیخته با ریسک

شماره شصت ماهنامه عصر تراکنش منتشر شد. روی جلد این شماره از عصر تراکنش تصویری از محمد فرجود، مدیرعامل هلدینگ فناوری بانک تجارت را می‌بینید. محمد فرجود از آن دست مدیران جوان و باتجربه‌ای است که مسیر حرفه‌ای خود را با رشد سریعی طی کرده است. فرجود از مدیران شناخته‌شده اکوسیستم فناوری کشور است که تجربه فعالیت در حوزه‌های سرمایه‌گذاری، اپراتور و مخابرات، زیرساخت‌های شهری و اکنون نیز صنعت بانکی را دارد و همین تجربه‌هایش باعث می‌شود خیلی‌ها مسیری را که او پیموده، چنین تعبیر کنند که احتمالاً در چند سال آینده در کابینه دولت به‌عنوان یکی از مدیران کلیدی شروع به فعالیت کند. در گفت‌وگویی که با محمد فرجود داشتیم به مسیر حرفه‌ای که او تاکنون طی کرده، پرداخته‌ایم و از برنامه‌هایش در هلدینگ فناوری اطلاعات بانک تجارت جویا شدیم. در شماره شصت عصر تراکنش پرونده‌ای درباره وضعیت BNPL در کشور و چالش‌هایی که این حوزه با آن روبه‌روست را می‌خوانید. در ادامه مروری بر مطالب این شماره داریم.


رونمایی از راه‌کار؛ یک کارخانه نوآوری رسانه


در بخش گزارش‌های این شماره ماهنامه عصر تراکنش به روال همیشه مروری بر مهم‌ترین اتفاقات اخیر صنعت فناوری‌های مالی کشور داشتیم. علاوه بر انتصاب‌های جدیدی که هر ماه در این صنعت شاهدش هستیم، صنعت بیمه در این مدت روزهای پرتلاطمی را تجربه کرد. راه‌اندازی سامانه سوئیچ بیمه مرکزی با واکنش صریح فعالان اکوسیستم نوآوری بیمه همراه شد؛ تا جایی که در نهایت پای دولت به میان آمد و کارگروه اقتصاد دیجیتال در نامه‌ای به بیمه مرکزی خواستار توقف فعالیت سامانه آمیتیس شد. در میزگردی با حضور استارتاپ‌های بیمه و رئیس مرکز فناوری اطلاعات بیمه مرکزی، پروژه آمیتیس را بررسی کردیم. همچنین در این بخش گزارش تصویری اولین عصرانه راه‌کار را مشاهده می‌کنید. در اولین عصرانه راه‌کار، از کارخانه نوآوری رسانه راه‌کار رونمایی شد. راه‌کار قرار است اولین کارخانه تولید رسانه‌های تخصصی در ایران باشد که بر حسب نیاز و خواسته‌های کسب‌وکارهای بزرگ صنایع مختلف، رسانه‌ای حرفه‌ای برای آن حوزه و صنعت طراحی و راه‌اندازی می‌کند. علاوه بر اینها، در این بخش گزارش‌های خواندنی دیگری را نیز می‌خوانید.


نگاهی به «لندو»، «وندار»، «تکنوتجارت» و «اول‌پرداخت»


«لندو»، «وندار»، «تکنوتجارت» و «اول‌پرداخت» چهار کسب‌وکاری هستند که در بخش باشگاه این شماره عصر تراکنش به سراغ آنها رفتیم و با مدیران عامل آنها به جدیدترین اقدامات‌ و همچنین برنامه‌هایشان تا پایان سال ۱۴۰۱ پرداختیم. در گفت‌وگوی ماه این شماره نیز در گفت‌وگو با محمد فرجود، مدیرعامل هلدینگ فناوری اطلاعات بانک تجارت (تفتا) به مسیر حرفه‌ای که تاکنون طی کرده، پرداختیم و از برنامه‌هایش در این هلدینگ پرسیدیم. اقدامات و اثراتی که فرجود طی چندین سال گذشته از خود بر جای گذاشته، باعث می‌شود حضورش در هلدینگ فناوری بانک تجارت نیز به فال نیک گرفته شود. طبق صحبت‌های فرجود، پر کردن یکسری خلأها در اکوسیستم خدمات بانکی کشور از اهداف جدی او در این هلدینگ است و بانک تجارت قرار است به کسب‌وکارهای اکوسیستم نوآوری و اکوسیستم دیجیتال کشور کمک بسیاری کند. همچنین در گزارشی دیگر در گفت‌وگو با وحید والی، به مسیری که او از کودکی تاکنون پیموده، پرداختیم؛ مسیری که می‌گوید از آن راضی است و با توجه ‌به اینکه در این سال‌ها، تمام تلاش خود را کرده، پشیمانی ندارد.


الان بخرید، بعداً پرداخت کنید؛ اما عجله نکنید


اتفاق ایده‌آلی است که امروز چیزی را بخرید و چند وقت بعد پرداخت کنید، اما نباید برای این سرویس عجله کنید؛ چراکه شما را به یک بدهکار دائمی تبدیل می‌کند. اما اشتباه دیگر این است که فکر کنید می‌توانید از چندین سرویس این‌چنینی به‌راحتی اعتبار دریافت کنید و آن را بازپرداخت نکنید، چون سیستم یکپارچه اعتبارسنجی میان لندتک‌ها وجود ندارد، اما در آینده‌ای نزدیک زمانی که رفتار اعتباری شما میان بازیگران این صنعت به اشتراک گذاشته شود، دیگر به‌راحتی نمی‌توانید به یک بدهکار دائمی تبدیل شوید و حتی شاید نتوانید دیگر تسهیلاتی را دریافت کنید. همین شرایط می‌تواند برعکس باشد و شما به بازیگری تبدیل شوید که با رتبه اعتباری خوب شرکت‌ها و بازیگران این صنعت برای شما فرش قرمز پهن کنند. در حال حاضر BNPL به ترند روز صنعت فین‌تک تبدیل شده که در بخش تنظیم‌گری این شماره در پرونده‌ای به‌صورت مفصل به آن پرداختیم. در این بخش میزگردی با حضور سعید نوروزی، مدیر توسعه کسب‌وکار اعتبار BNPL دیجی‌پی؛ محمدمهدی مؤمنی، مدیرعامل ازکی وام؛ مصطفی ابراهیم‌زاده، مدیر توسعه کسب‌وکار آپسان و وحید شامخی، معاون توسعه و نوآوری تارا برگزار کردیم به جنبه‌های مختلف این حوزه پرداختیم. همچنین یک گزارش گفت‌وگو و چند یادداشت خواندنی درباره این موضوع نیز در این پرونده چاپ شده است.


مسئله پول


آیا عصر پول نقد به سر آمده ‌است؟ آیا شاهد ظهور عصر جدیدی در عرصه پول و ارز هستیم؟ چه کسی تحولات پولی را ایجاد می‌کند؟ اینها بخشی از پرسش‌هایی است که مجله ام‌آی‌تی تلاش کرده در جدیدترین شماره خود در قالب «مسئله پول» به آن بپردازد. واقعیت این است که پول می‌تواند خیلی چیزها یا به قول نویسنده مجله ام‌آی‌تی «همه‌چیز» را تغییر دهد، اما حالا کسانی پیدا شده‌اند که در حال تغییر دادن خود پول هستند. از این طریق، شاهد تحولاتی بزرگ در عرصه نقل‌وانتقالات دیجیتالی پول هستیم. حالا برای نخستین‌بار در تاریخ بشر، سروکله ارزهای دیجیتال پیدا شده؛ انواع و اقسام کوین‌هایی که قرار است جای پول را بگیرند و تحولاتی عظیم در دنیای پولی ایجاد کنند. پول‌های دیجیتالی باعث شده‌اند که بانک‌ها نسبت به گذشته، سلطه خود را از دست بدهند. به این ترتیب ظهور پول‌های جدید، عواقبی را هم به همراه داشته ‌است. به‌علاوه، با ظهور پول‌های جدید و ارزهای دیجیتال، نظم پیشین در عرصه پولی هم تغییر کرده ‌است. همه اینها از جمله مسائلی است که مجله  MIT Technology Review تلاش کرده به آنها بپردازد. در ادامه این مطالب را می‌خوانید.


بیمه‌گری با یک کلیک


در ورودی راهنمای این شماره تصویری از دومین کتاب راه‌کار را تحت عنوان «لندتک» مشاهده می‌کنید. شماره دوم مجموعه کتاب‌های راه‌کار با تمرکز بر حوزه‌ نوظهور لندتک منتشر شده است. در این شماره خوانندگان خلاصه‌ای از مهم‌ترین آثاری را که در حوزه وام‌دهی و اقتصاد نوشته شده، می‌خوانند. در بخش راهنمای شصتمین شماره عصر تراکنش به روال همیشه نگاهی به آخرین مجلات فناوری‌های مالی جهان داشتیم و چهار کتاب «بانک‌ها و فین‌تک در اقتصادهای پلتفرمی: بانکداری بافتاری و آگاهانه»، «دگرگونی فایننس: فین‌تک و استراتژی در قرن بیست‌ویکم»، «فرهنگ لغت فین‌تک: اصطلاح‌شناسی دنیای مالی دیجیتالی‌شده» و «مدل‌های کسب‌وکار فین‌تک: اعمال روش کانواس و تجزیه‌وتحلیل مراحل سرمایه‌‌گذاری خطرپذیر» را معرفی کردیم. علاوه بر اینها نگاهی به هشت اپلیکیشن مقایسه و فروش آنلاین بیمه در کشور داشتیم و پایانه پرداخت الکترونیک هوشمند TECHNO A920Pro شرکت توسن‌تکنو که در طرح هوشمندسازی نان مورد استفاده قرار گرفته است را معرفی کردیم. معرفی ۱۶ مدیران عامل کارگزاری برتر کشور از نظر ارزش کل معاملات آنها نیز از دیگر مطالب بخش راهنمای این شماره عصر تراکنش است.

ماهنامه عصر تراکنش را بخوانید و به کسانی که می‌خواهند از فناوری‌های مالی روز دنیا مطلع باشند، معرفی کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.