راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

ارائه رویکردهای خرید اعتباری خرد شرکت تارا در چهارمین دوره نمایشگاه ایران ریتیل شو

ریحانه هاشمی / شرکت تارا، از جمله شرکت‌هایی است که خدماتی را بر مبنای فروش اعتباری ارائه می‌دهد. این شرکت که کارش را از سال ۹۷ آغاز کرده، به‌تازگی و از سال گذشته، کلیه خدماتش را روی اپلیکیشن ارائه می‌کند و شکل تازه‌ای به نحوه ارائه خدمات خود داده است. با سبحان پاک آیین، مدیر مارکتینگ و فرهاد اسماعیل‌نژاد، مدیر فروش سازمانی شرکت تارا، در حاشیه چهارمین نمایشگاه بین‌المللی مراکز خرید، مجتمع‌های تجاری، رویکردهای صنعت خرده‌فروشی و صنایع وابسته صحبت کردیم و توضیحات آن‌ها را درباره فعالیت‌های جدید شرکت تارا شنیدیم.

شرکت تارا زیرمجموعه گروه صنعتی گلرنگ است و در زمینه ارائه خدمات فین‌تک فعالیت می‌کند. همه خدمات این شرکت در اپلیکیشن ارائه می‌شود. در حال حاضر شرکت تارا دو نوع سرویس رایگان برای سازمان‌ها دارد؛ خرید اعتباری بدون کارمزد و خرید با بن‌کارت‌های رفاهی. بانک سینا، بانک مرکزی، بانک تجارت و… در حال حاضر از مشتریان تارا هستند.

اسماعیل‌نژاد درباره نحوه‌ ارائه خدمات اعتباری به شرکت‌‌ها می‌گوید: «شرکت‌ها لیستی از پرسنل خود را به ما می‌دهند و برای هرکدام، مبلغی از اعتبار را درخواست می‌کنند. این مبلغ درون کارت آن‌ها شارژ می‌شود. پرسنل شرکت‌ها می‌توانند با این کارت‌های دیجیتالی از پذیرنده‌های متعددی که با شرکت تارا طرف قرارداد هستند، خرید کنند. این پذیرنده‌‌ها هم به‌صورت حضوری و هم آنلاین هستند و تنوع زیادی دارند و از سوپرمارکت تا طلافروشی را شامل می‌شوند. لیست پذیرندگان در سایت تارا قابل‌دسترسی است.»

اسماعیل‌نژاد در ادامه توضیح می‌دهد: «خریداران نیازی به پرداخت وجه نقد ندارند. بازپرداخت مبلغ خرید، تا ۶۰ روز بعد و بدون کارمزد است و کارکنان شرکت‌ها به‌صورت کسر از حقوق، بدهی را به شرکت می‌پردازند و شرکت‌ها نیز مبلغ اعتبار مصرف شده را تا ۶۰ روز بعد با ما تسویه می‌کنند.»

سبحان پاک‌آیین مدیر مارکتینگ تارا نیز می‌گوید: «در شرایط فعلی اقتصادی، خدماتی که شرکت تارا عرضه می‌کند می‌تواند کمک بزرگی برای کارمندان شرکت‌ها باشد. مشتریانی که از سمت تارا به سمت پذیرنده‌ها می‌روند و از آن‌ها خرید می‌کنند تفاوتی با مشتریان دیگر آن پذیرنده ندارند و می‌توانند از تمامی آفرها و تخفیف‌های پذیرندگان استفاده کنند.»

پاک‌آیین اضافه کرد: «به‌طورکلی فروش اعتباری در کشور ما مفهومی است که به‌تازگی موردتوجه قرار گرفته است، علی‌رغم اینکه فروش اعتباری و کارت‌های اعتباری از سال‌های دور در کشورهای مختلف دنیا رواج دارد. تارا با اپ جدید و راهکارهای نوآور فعالیتش به‌صورت جدی آغاز کرده است.»

مدیر مارکتینگ تارا توضیح می‌دهد: «مزیت رقابتی ما نسبت به شرکت‌های رقیب، علاوه بر پذیرنده‌های متعدد حضوری و آنلاین مختلفی که با ما کار می‌کنند، مدت‌زمان بازپرداخت ۶۰ روزه، کارمزد صفر و خدمات بدون تعطیلی (۲۴ساعته و هفت روز در هفته) است. از سوی دیگر ما با سازمان‌ها طرف حساب هستیم و برای پروسه کسب اعتبار از شرکت ما، برای خریداران نیاز به گذراندن مراحل احراز هویت نیست. ما با سازمان قرارداد می‌بندیم و پرسنل شرکت از خدمات اعتباری ما استفاده می‌کنند.»


بن‌کارت‌های رفاهی، خدمت دیگر شرکت تارا


بن‌کارت‌ها شامل بن‌های تهیه ارزاق و بن‌های رفاهی است که در مناسبت‌های مختلف به پرسنل شرکت‌ها داده می‌شود. تفاوت فروش اعتباری و بن‌‌کارت‌های رفاهی در این است که مبلغ بن‌کارت‌ها پیشاپیش از شرکت گرفته شده و در کارت آن‌ها شارژ می‌شود. تفاوت دیگر این است که می‌توان پذیرنده‌ها را محدود کرد و به طور مثال، بن‌کارت فقط برای خرید لباس، یا محصولات پروتئینی در نظر گرفته شود.


برنامه آینده


پاک آیین توضیح می‌دهد: «آخرین سرویسی که ارائه کردیم، سرویس اعتبار خُرد فردی یا BNPL (الان بخر، بعداً پرداخت کن!) است که بازپرداخت آن به‌صورت دوماهه است. برای استفاده از این سرویس ابتدا باید توسط کسی که این اعتبار را دریافت کرده است دعوت شوید. سپس باید فرایند دریافت اعتبار را در مدت‌زمان کوتاهی طی کنند.

پس از طی‌کردن مراحل احراز هویت و اعتبارسنجی، فرد باتوجه‌به امتیازی که بسته به رتبه‌ اعتبارسنجی‌اش کسب کرده، از ۵۰۰ هزار تومان تا مبالغ بالاتر اعتبار دریافت کرده و می‌تواند خرید اعتباری انجام دهد. پس از خرید، مبلغ اعتبار استفاده شده را باید طی دو قسط مساوی در دوماه از تاریخ اولین خرید به تارا بازگرداند. نمونه این خدمت را در داخل کشور ما و چند شرکت دیگر به‌صورت محدود انجام می‌دهند که بازپرداخت آن‌ها هم سر ماه و به‌صورت یک‌جا انجام می‌شود.»

پاک آیین درباره مأموریت شرکت تارا نیز می‌گوید: «هدف، ارزش و مأموریت ما در تارا، ایجاد توانمندی مالی برای قشر متوسط کشور است. برای ما مهم است که بتوانیم با خدماتی که ارائه می‌دهیم، مردم را توانمند کنیم تا در شرایط فعلی اقتصادی که اوضاع به نفع مردم نیست، آن‌ها بتوانند راحت‌تر خرید کنند. ما جادوگر و قهرمان نیستیم، فقط می‌خواهیم سنگ کوچکی را از پیش پای مردم برداریم. فیچرهایی که روی اپلیکیشن ایجاد می‌کنیم همه برای تحقق این هدف است.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.