راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

گزارش مردم ایران از خدمات وام و اعتبار چه می‌خواهند رونمایی شد / چرا مردم از وام روی برمی‌گردانند؟

وحید شامخی عضو هیئت ‌مدیره شرکت مشاوره ایلیا، از گزارش مردم ایران از خدمات وام و اعتبار چه می‌خواهند رونمایی کرد. این گزارش به زودی منتشر و عرضه عمومی خواهد شد.

به گفته او، این گزارش بخش‌های متفاوتی دارد که یکی از بخش‌هایش وضعیت وام در ایران است. 83 درصد مردم اوضاع را بد ارزیابی کردند. 24 درصد مردم تا کنون وام نگرفته‌اند و 12 درصد از آنها از دریافت وام پشیمان هستند.

شامخی توضیح داد: «براساس اطلاعات این گزارش مهم‌ترین دلایل عدم استفاده از خدمات مالی وثیقه‌های سنگین و نیاز به وجود ضامن معتبر است. مردم خواستار آسان شدن فرایندها و افزایش مبلغ وام‌ها هستند.»

او ادامه داد: «در این گزارش با فردی که 2 تا 5بار وام گرفته صحبت شده، اوهر دو سه سال، یکبار وام دریافت کرده‌ است. فرد معتقد است با وام قدرت خریدش افزایش پیدا می‌کند وکمبود پولش جبران می‌شود. او هم پروسه سخت گیرانه دریافت را یک چالش عمده می‌داند.»

شامخی بیان کرد که به ترتیب، سخت‌گیری‌ها، ضامن و مبالغ کم  و کارمزد بالا دلیل روی گرداندن مردم از وام‌ها هستند.

او بااشاره به بازیگران جدید صنعت وام‌واعتبار گفت: «4.5 میلیون نفر از خدمات وام و یا اعتبار خرد بازیگران مالی جدید استفاده کردند که 64 درصد افراد از این موضوع رضایت داشتند. چراکه این بازیگران پروسه‌ها را آساده تر کرده‌اند.»

بی‌ان‌پی‌ال‌ها از این نظر که برهم زننده وضعیت یک صنعت (وام و تسهیلات) هستند به نئوبانک که ساختار بانکداری سنتی را تغییر می‌دهند، شباهت دارد.

از نگاه شامخی بهتر است که وام‌ها با مبالغ 10 تا 100 میلیون تومان به لندتک‌ها،کم‌تر از این مبلغ به بی‌ان‌پی‌ال و باقی مبالغ به بانک‌‌ها سپرده شوند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.