راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

کتاب دیفای و آینده فایننس توسط انتشارات راه پرداخت و با حمایت رمزینکس منتشر شد

مراسم رونمایی از کتاب دیفای و آینده فایننس در غرفه صرافی رمزینکس در نمایشگاه بورس، بانک بیمه برگزار شد. در این مراسم حسین اسلامی رئیس هیئت‌مدیره سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران، جعفر نعناکار، مدیرعامل باران تلکام، سید علیرضا رادمنش، بنیان‌گذار صرافی رمزینکس و رضا قربانی مؤسس کارخانه نوآوری رسانه راه‌کار حضور داشتند.

کتاب دیفای و آینده فایننس؛ جدیدترین کتاب انتشارات راه پرداخت است که با حمایت صرافی رمزینکس منتشر شده است. این کتاب شامل هشت فصل است که توسط کمپبل هاروی اقتصاددان امریکایی، آشوین راماچاندران متخصص ارزهای دیجیتال و جوئی سانتورو بنیان‌گذار پروتوکل فای، نوشته و توسط احد درفشی ترجمه شده است.

نویسندگان در این کتاب چشم‌انداز فایننس کنونی را در حال فروپاشی توصیف می‌کنند و با نگاهی واقعه گرایانه به بیان کارکردهای دیفای در فایننس می‌پردازند؛ یعنی علاوه بر مزایای نویدبخش این فناوری از مخاطرات آن هم می‌گویند. مخاطبان این کتاب با مبتکرانه‌ترین پروتکل‌ها در این حوزه از جمله یونی‌سواپ و کامپاند آشنا می‌شوند و درمی‌یابند با اتخاذ چه رویکرد و راهکاری می‌توان از میزان مخاطره‌آمیزی این تکنولوژی کاست.

رادمنش در بخش یادداشت حامی کتاب دیفای داستان شکل‌گیری رمزارزها را بازگو کرده است: «بیت‌کوین سال ۲۰۰۸ با آرمان آزادی و رهایی بشر از تسلط نهادهای قدرتمند و حکومت‌ها بر مبادلات مالی اختراع شد؛ اتفاق انقلاب گونه‌ای که حدود ۱۴ سال از آن می‌گذرد. شاید کمتر کسی تصوری از میزان نفوذ و پیشرفت فناوری بلاکچین در دنیا را داشت، پیشرفتی که متوقف نشد و احتمالاً هم نخواهد شد و در آینده‌ای نه‌چندان دور دستاوردهای آن در زندگی روزمره افراد قابل‌لمس خواهد بود.»

او در ادامه در خصوص حمایت از چاپ کتاب دیفای گفته است: « در اختیار قرار دادن آخرین مطالب و کتاب‌های چاپ شده در این حوزه به هموطنان عزیز را رسالتی جدی برای خود می‌دانیم.»

رضا قربانی نیز در بخش یادداشت ناشر عنوان کرده که دیفای قرار است مسائل واقعی را حل کند: «دنیای دیفای ابعاد گوناگونی دارد که شناخت آنها به ما کمک می‌کند بتوانیم از این ساختارها به بهترین شکل استفاده کنیم. نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشیم این است که دیفای قرار است مسائل واقعی را حل کند. در نهایت به دستاوردهایی می‌رسیم که برخی از آنها مواردی مانند تأمین مالی، صرافی‌های رمزارز توزیع شده، مشتقات و توکنیزاسیون بخشی از این دستاوردها هستند. این دنیا همه‌اش زیبایی و دستاوردهای جذاب نیست.»

او در بخش دیگری از یادداشت خاطر نشان کرده که این دنیا ریسک‌های خودش را دارد: «در این کتاب ۸ ریسک مهم بررسی شده است و از نظر من شاید این بخش مهم‌ترین بخش کتاب است؛ درنهایت این ریسک‌ها مهم‌ترین مواردی هستند که کسب‌وکارهای حوزه دیفای برای آنها باید برنامه روشن داشته باشند. آن چه که در بحث‌های گوناگون ممکن است مورد غفلت بگیرد همین ریسک‌ها است. هشت ریسکی که در کتاب به آنها اشاره شده مقدمه‌ای است که برای رگولاتوری مطلوب باید به آنها توجه کرد. این ریسک‌ها اگر موردتوجه جدی قرار نگیرد و برای آنها راهکار مناسب نداشته باشیم این به بحران تبدیل می‌شوند. کتاب «دیفای و آینده فایننس» از انتشارات معتبر وایلی کتابی قابل‌تأمل برای مسائل امروز ماست.»

از نگاه قربانی اهمیت این کتاب این است که با زبانی دقیق و فنی مسائل مهم حوزه دیفای را توضیح داده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.