راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

از دست رفتن 1.7 تریلیون دلار در نیمی از سال

کسری حسنی / کمپانی بلک‌راک تا به حال رکوردهای زیادی را جابه‌جا کرده است. بزرگ‌ترین کمپانی مدیریت دارایی اولین کمپانی‌ای بود که از مرز 10 تریلیون دلار دارایی تحت مدیریت عبور کرد اما در روزهای گذشته بلک‌راک رکورد دیگری را به ثبت رسانده است؛ از دست دادن 1.7 تریلیون دلار از پول مشتریان در نیمه اول سال جاری که معادل با بیشترین مقدار پول ازدست‌رفته توسط یک کمپانی در یک دوره 6 ماهه است. لری فینک، رئیس هیئت‌مدیره و مدیر اجرایی دراین‌باره گفته است: «سال 2022 بدترین شروع در 50 سال اخیر برای سهام و اوراق قرضه است.»

در حالی که تعداد کمی از کمپانی‌ها تلاش می‌کنند از سختی‌های بازار اجتناب کنند، برخی در تلاش‌اند تا بر آن‌ها غلبه کنند اما بلک‌راک در حال تسلیم شدن است. در پایان ماه ژوئن، تنها حدود یک‌چهارم از دارایی‌های این کمپانی توانست به طور فعال نتایج مطلوب ارائه دهد. این میزان در مقایسه با زمانی که بلک‌راک در سال 2009 بارکلیز گلوبال را خریداری کرد تا به بازیگر پیشرو در صندوق‌های قابل معامله تبدیل شود، یک‌سوم کاهش یافته است.

این واگرایی در تجارت سهام مشهود است. در حال حاضر تمام دارایی‌ها از استراتژی فعال خارج شده و به حالت غیرفعال درآمده‌اند. در مورد بلک‌راک، حدود 21 میلیارد دلار از سهام فعال در دهه گذشته خارج شده‌ و 730 میلیارد دلار از این مبلغ به سهام شاخص سرازیر شده است. سهام غیرفعال شرکت در حال حاضر 10 برابر بیشتر از کسب‌وکارهای فعال آن است اما همچنان این کمپانی در تلاش است تا با اجرای برخی استراتژی‌های چند‌-دارایی فعال و گزینه‌های جایگزین، این شکاف را کاهش ‌دهد. با همه این‌ها به نظر می‌رسد آینده‌ روشنی در انتظار سبدگردانان سهام نیست.

اصالت بلک‌راک در ثابت نگه‌داشتن درآمد فعال است. فینک این شرکت را در سال 1988 بر اساس استراتژی‌هایی تأسیس کرد که «بر ایجاد ارزش از طریق انتخاب امن تأکید می‌کنند و توسط تیمی از سبدگردانان ماهر که یک فرآیند سرمایه‌گذاری کاملاً منظم را به کار می‌گیرند، پیاده‌سازی می‌شوند.»

اگرچه این شرکت اولین صندوق قابل معامله اوراق قرضه مستقر در ایالات‌متحده را در دسامبر 2002 راه‌اندازی کرد اما مانند صندوق‌های قابل معامله سهام عمل نکرد. در بلک‌راک، جریان 280 میلیارد دلار به درآمد ثابت فعال در 10 سال گذشته ادامه داشته است. این شرکت تا 30 ژوئن 954 میلیارد دلار وجوه اوراق قرضه مدیریت شده فعال داشت درحالی که رقم سهام مدیریت فعال 393 میلیارد دلار بود. در این مقایسه درآمد غیرفعال رشد داشته اما تنها 1.5 برابر بیشتر از درآمد ثابت فعال است و شکاف نسبتاً کمتری وجود دارد.

در حال حاضر اما ممکن است همه‌چیز تغییر کند. سقوط بازارهای اوراق قرضه در سال جاری، پول را از صندوق‌های با درآمد ثابت فعال خارج کرده است. بلک‌راک در نیمه اول سال شاهد خارج شدن بیش از 20 میلیارد دلار از این صنعت بود. بلک‌راک تا کنون در سال جاری، 39 میلیارد دلار پول جدید در صندوق‌های قابل معامله و 25 میلیارد دلار در سایر استراتژی‌های شاخص شده به دست آورده است. این تغییر حالت فعال به غیرفعال که در حقوق صاحبان سهام آغاز شد، اکنون در درآمد ثابت رو به افزایش است.

تا چندی پیش، صندوق‌های قابل معامله اوراق قرضه با سوءظن نگریسته می‌شدند. در سال 2015، سرمایه‌گذار کارل ایکان که در کنار فینک در تلویزیون نشسته بود، بلک‌راک را «یک شرکت بسیار خطرناک» خواند. منطق او این بود که صندوق‌های قابل معامله این شرکت، اوراق قرضه غیر نقدی به شکل نقدی نشان می‌دهند. او گفت: «آینده تاریکی در انتظار آن‌هاست.»

با این حال، در مارس 2020، زمانی که بازارهای اوراق قرضه تضعیف شدند، صندوق‌های قابل معامله عملکرد مؤثرتری داشتند. آن‌ها به سمت کاهش ارزش اوراق قرضه اصلی حرکت کردند اما این منجر به فروش بیش از حد اوراق بهادار نشد. صندوق‌های قابل معامله اوراق قرضه به جای انتقال استرس، آن را جذب کردند و در عین حال نقدینگی مورد نیاز را برای سرمایه‌گذاران را فراهم کردند. این موضوع مقاومت واقعی این ساختار را تأیید کرد و اکنون که اوراق قرضه کاهش یافته است، پول در حال سرازیر شدن است.

فینک در کنفرانس تلفنی خود، مزایا مد نظر خود را توضیح داد. او متوجه شد که سرمایه‌گذاران از صندوق‌های قابل معامله برای به دست آوردن سریع و کارآمد هزاران اوراق قرضه جهانی و تنظیم مجدد پرتفوی خود استفاده می‌کنند. او گفت: «چالش‌های مرتبط با تورم بالا برای افزایش نرخ‌های بهره، کاربران بیشتری را برای اولین بار به صندوق‌های قابل معامله اوراق قرضه جذب می‌کند و سرمایه‌گذاران را ترغیب می‌کند تا راه‌های جدیدی برای استفاده از صندوق‌های قابل معامله در پرتفوی خود بیابند.»

در حال حاضر، سبدگردانان با درآمد ثابت در بلک‌راک در حال ایجاد یک استراتژی دفاعی مستحکم هستند. بر خلاف همکاران خود در بخش سهام، عملکرد آن‌ها نسبتاً قوی‌تر بوده است. در شش‌ماهه اول سال، وجوه تحت نظارت آن‌ها 10.6 درصد کاهش یافت و این رقم بسیار بهتر از صندوق‌های قابل معامله با درآمد ثابت شرکت بود. به گفته این شرکت، حدود نیمی از دارایی‌های با درآمد ثابت مشمول مالیات، در مقایسه با حدود یک‌سوم دارایی‌های سهامی مدیریت شده سنتی، بالاتر از معیار خود از نظر یک‌ساله عمل می‌کنند.

اما اگر درآمد ثابت مسیر بخش سهام را طی کند، واگرایی بین جریان‌های غیرفعال و جریان‌های فعال افزایش می‌یابد. فینک هفته گذشته گفت: «این زمان، روزهای اولیه یک تحول بزرگ در نحوه سرمایه‌گذاری مردم در درآمد ثابت است. ما انتظار داریم صنعت صندوق‌ قابل معامله اوراق قرضه در پایان دهه حدود سه برابر شود و به 5 تریلیون دلار در دارایی‌های تحت مدیریت برسد.»

تا آن زمان بلک‌راک می‌تواند بسیار بزرگ‌تر شود اما طالع این کمپانی همچنان به سایر بازارها گره خورده است.

منبع bloomberg
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.