راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آیا خرید بیت‌کوین برای سرمایه‌گذاری مناسب است؟

خرید بیت‌کوین به عنوان بخشی از سبد سرمایه‌گذاری، تصمیمی است که اغلب، تحلیلگران درباره آن اتفاق نظر ندارند. برخی از تحلیلگران بازارهای مالی از سرمایه‌گذاری روی بیت‌کوین به شدت حمایت کرده‌اند؛ در حالی که برخی دیگر بیت‌کوین و سرمایه‌گذاری روی آن را به شدت نقد می‌کنند.

با این وجود خرید بیت‌کوین برای سرمایه‌گذاری یکی از گزینه‌های مورد توجه در چند سال اخیر بوده و به شکل غیرقابل‌انکاری برای فعالان کمی قدیمی‌تر بازار ارزهای دیجیتال پرسود بوده است. آیا خرید و سرمایه‌گذاری بر روی بیت‌کوین در مقایسه با سایر انواع سرمایه‎‌گذاری، می‌تواند تصمیمی منطقی باشد؟


خرید بیت‌کوین برای سرمایه‌گذاری بلندمدت


یک سرمایه‌گذاری موفق باید دارای چندین ویژگی باشد؛ امنیت بالای سرمایه‌گذاری، امکان بالای رشد قیمت، هزینه پایین نگهداری و نقد شوندگی بالا، از مهم‌ترین مشخصات یک سرمایه‌گذاری موفق هستند.

بیت‌کوین در طول تاریخ کوتاه‌مدت پیدایش خود، فرازوفرودهای بسیاری را پشت سر گذاشته است و ریزش‌های ناگهانی بیت‌کوین خاطره تلخ بسیاری از سرمایه‌گذاران است، اما حتی با توجه به همین تاریخچه پر نوسان، بیت‌کوین برای سرمایه‌گذاران با دید درازمدت، سود‌ده بوده است.

بیت‌کوین در هر چرخه چهارساله خود که پاداش استخراج‌کنندگان را نصف می‌کند؛ رشد قیمت بسیار زیادی داشته است. این رشد اغلب نه‌تنها ضررهای ریزش قبلی را پوشش داده که دارایی سرمایه‌گذارانش را چندین برابر کرده است. علاوه بر این، هزینه نگهداری بیت‌کوین بسیار پایین است و به‌راحتی می‌توان آن را در صرافی‌هایی مانند نوبیتکس، نقد کرد. سؤال اینجاست که چه سرمایه‌گذاری‌های دیگری می‌تواند به عنوان جایگزین بیت‌کوین تا این حد پرسود باشد؟ مزایای سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین به نسبت سایر دارایی‌ها در چیست؟


خرید بیت‌کوین در برابر خرید طلا؛ کدام یک برای سرمایه‌گذاری بهتر هستند؟


طلا با بیت‌کوین، به عنوان طلای دیجیتال، نقاط اشتراک بسیار زیادی دارد. استخراج هر دو با دشواری‌هایی روبروست و منابع آن‌ها محدود است. محدودیت منابع این دو به این معنی است که ارزش خود را درگذر زمان حفظ خواهند کرد؛ اما طلا و بیت‌کوین با یکدیگر تفاوت‌های بسیاری نیز دارند. 

سالیان سال است که طلا به عنوان یک دارایی ارزشمند شناخته می‌شود و مورد معامله قرار می‌گیرد، اما درباره بیت‌کوین چنین نیست. تعداد سال‌های پذیرش عمومی ارزش بیت‌کوین در خوش‌بینانه‌ترین حالت از انگشتان دست فراتر نمی‌رود. طلا در طول تاریخ و در بحران‌های متعدد بارها و بارها خود را به عنوان یک دارایی ارزشمند اثبات کرده و بیت‌کوین هنوز فرصتی برای اثبات ارزشمندی خود در شرایط بحرانی اقتصادی نداشته است. این مسئله می‌تواند از دو جنبه مورد بررسی قرار بگیرد. 

از سرمایه‌گذاری در طلا می‌توان به عنوان یک سرمایه‌گذاری امن که بارها خود را به اثبات رسانده استی، یاد کرد. از طرف دیگر، طلا پس از سال‌های طولانی، امروزه دیگر با ارزش واقعی خود معامله می‌شود. شما با خرید طلا در اصل سودی به دست نیاورده‌اید؛ بلکه سرمایه خود را از خطر کم‌ارزش شدن، نجات داده‌اید؛ اما درباره بیت‌کوین چنین نیست. سرمایه‌گذاری در بیت‌کوین به‌اندازه طلا امن و تضمین‌شده نیست؛ اما بسیاری از تحلیلگران معتقدند که بیت‌کوین هنوز به ارزش واقعی خود دست پیدا نکرده است و اهداف بالاتری را برای آن متصورند. ریسک سرمایه‌گذاری بالاتر و امکان سوددهی بیشتر، از مهم‌ترین ویژگی‌های بیت‌کوین نسبت به طلا است. 

فاکتور دیگری که در مقایسه این دو باید در نظر بگیرید؛ راحتی نگهداری بیت‌کوین به نسبت طلاست. نگهداری طلا همواره دارای چالش‌های بسیار زیادی بوده است. هزینه بالا، خطر سرقت و فضای ذخیره مورد نیاز از مهم‌ترین مشکلات نگهداری طلاست. درصورتی‌که شما می‌توانید بیت‌کوین را به‌راحتی در کیف پول نرم‌افزاری یا سخت‌افزاری نگهداری کنید. علاوه بر این خرید بیت‌کوین بسیار ساده‌تر از خرید طلاست و امکان تقلب کمتری در آن وجود دارد. به طور کلی ریسک خرید و نگهداری طلا بیشتر از بیت‌کوین است؛ در حالی که شما می‌توانید به‌سادگی در سایت نوبیتکس ثبت‌نام کرده و با مبلغ مورد نظر خود بیت‌کوین بخرید و در صرافی نوبیتکس یا انواع کیف پول‌های ارز دیجیتال، نگهداری کنید.


خرید بیت‌کوین در برابر خرید ملک


خرید ملک نیز یکی دیگر از گزینه‌های سرمایه‌گذاری است که با چالش‌های زیادی روبه‌روست. شما می‌توانید با کمترین مبالغ، سرمایه‌گذاری در طلا یا بیت‌کوین را شروع کنید، اما این مسئله برای سرمایه‌گذاری در ملک، صادق نیست. خرید ملک به مبلغ بسیار بیشتری برای سرمایه‌گذاری نیاز دارد. 

فروش ملک نیز به‌سادگی فروش بیت‌کوین و طلا نیست. یکی از مهم‌ترین مسائلی که باید پیش از سرمایه‌گذاری به آن توجه کنید، مدت‌زمانی است که می‌توانید طی آن دارایی خود را به پول نقد تبدیل کنید. این زمان‌ برای بیت‌کوین و طلا بسیار کم است؛ در حالی که فروش ملک و نقد کردن دارایی ملکی، به هیچ عنوان کار ساده‌ای نیست و زمان‌بر است. شما می‌توانید تنها با گذاشتن یک سفارش فروش در سایت‌هایی مثل نوبیتکس، تمام بیت‌کوین خود را در سریع‌ترین زمان ممکن نقد کنید؛ اما برای فروش ملک باید مدت زمان و انرژی بسیار بیشتری صرف کنید. 

از طرفی دیگر ملک با گذر زمان به عنوان یک بنا با کاهش ارزش مواجه می‌شود؛ این در حالی است که بیت‌کوین و طلا چنین نیستند و با گذر زمان، از ارزش آن‌ها کم نمی‌شود. 


حداقل سرمایه برای خرید بیت‌کوین چقدر است؟


همان‌طور که اشاره شد یکی از مهم‌ترین مسائلی که باید پیش از سرمایه‌گذاری به آن توجه کنید، سرمایه اولیه برای سرمایه‌گذاری در یک دارایی است. برای خرید ملک، زمین، ماشین و… در مقایسه با بیت‌کوین و طلا شما به سرمایه اولیه بسیار بیشتری نیاز دارید. این مسئله ممکن است حتی منجر به محدود شدن سبد سرمایه‌گذاری شما شود.

می‌توانید با مبلغ مورد نظرتان در طلا، بیت‌کوین، دلار و بازار بورس، سرمایه‌گذاری کنید.در حالی که شاید با آن مبلغ تنها بتوانید یک ملک یا زمین بخرید و سبد سرمایه‌گذاری‌تان محدود به همان بماند. فراموش نکنید که هر چه سبد سرمایه‌گذاری شما متنوع‌تر باشد، خطر کمتری دارایی شما را تهدید می‌کند. شما می‌توانید تنها با 300 هزار تومان، سرمایه‌گذاری روی بیت‌کوین را در نوبیتکس آغاز کنید. برای اینکه ریسک کمتری متوجه دارایی شما شود از تنوع در سبد سرمایه‌گذاری خود بهره بگیرید و انواع گزینه‌ها را بررسی کنید.


نوبیتکس مرجع امن خرید بیت‌کوین


یکی از مهم‌ترین ارکان یک سرمایه‌گذاری موفق، تأمین امنیت دارایی است و شما می‌توانید در نوبیتکس نسبت به امنیت دارایی خود خاطرجمع باشید.

نوبیتکس امکان خریدوفروش انواع دارایی‌های دیجیتال مانند بیت‌کوین، اتریوم، تتر و… را فراهم کرده است و می‌توانید در پلتفرمی مطمئن با قیمت جهانی خریدوفروش بیت‌کوین و سرمایه‌گذاری روی آن را آغاز کنید. 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.