راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

داستان ری‌برندینگ یک پی‌اس‌پی / سپ؛ در مسیر توسعه راهکارهای موبایل محور

اواسط تیرماه 1401، بود که هویت بصری سپ بازآفرینی شد. سپ؛ شرکت اول پرداخت الکترونیک کشور، در آستانه ورود به سومین دهه فعالیتش تصمیم گرفت که با سرعت تکنولوژی و نیازهای مشتریان نسل جدیدش هم‌سو شود؛ برای همین هویت بصری، مأموریت، رویکرد و استراتژی‌های خود را تغییر داد. حسین واعظ قمصری مدیرعامل سپ می‌گوید که  معمولاً شرکت‌ها مأموریتی که جوهره اصلی یک سازمان است را تغییر نمی‌دهند، اما سپ برای ارزش‌آفرینی، بهبود المان‌های بصری لوگوی پیشین، همسویی بیشتر باسلیقه نسل جدید، با تغییر شعارش چنین اقدامی را انجام داد.

واعظ قمصری با اشاره به میزان شهرت سپ میان مشتریان اصلی، داستان ری‌برندینگ شرکت را اینگونه بازگو می‌کند: «سپ شاید در میان بازیگران صنعت برند شناخته شده‌ای باشد ولی سطح آگاهی و شناخت مشتریان اصلی سپ یعنی پذیرندگان و دارندگان کارت فاصله قابل‌توجهی با حد مورد انتظار سپ از جایگاه برند سپ داشت.»

او ادامه داد: «باوجوداینکه امروزه از هر 5 خریدی که به‌وسیله بسترهای الکترونیک (کارت‌خوان، درگاه‌های اینترنتی و موبایلی) انجام می‌شود، حداقل یکی از آنها از طریق درگاه سپ ثبت و رسید الکترونیکی تراکنش توسط سپ صادر شده، اما شناخت مخاطبین اصلی سپ با آمار فوق فاصله قابل‌توجهی دارد.» قمصری تأکید کرد: «این موضوع یکی از دلایل شکل‌گیری و آغاز پروژه ری‌برندینگ در سپ بود.»

به گفته قمصری، هم‌زمان، نقاط قابل بهبودی هم در المان‌های بصری لوگو وجود داشت، این شد که پروژه ری‌برندینگ سپ به‌صورت یکپارچه آغاز و در سطح تمامی محصولات شرکت اجرایی شد.

مدیرعامل سپ، تسهیل در ایجاد ارتباطات تعاملی و دوسویه، انتقال احساس اعتماد به مخاطب، چابکی و پیشرو بودن، ارائه شخصیتی پویا در بستر فناوری و افزایش سرعت در برطرف‌کردن نیازهای مشتریان، را از جمله هدف‌های اصلی ری‌برندینگ سپ معرفی کرد. به گفته او، این اهداف، با مأموریت اصلی سپ یعنی ارزش‌آفرینی برای مشتریان همسو است.

 او بر یکپارچگی ماهیت بصری برند سپ در تمامی حوزه‌های فعالیتش تأکید کرد و گفت: «در این پروژه ماهیت بصری برند، شکل لوگو، نام و شعار سپ تغییراتی اساسی کرده‌اند اما سعی کردیم تا سیاست یکپارچگی ماهیت بصری برند در تمامی حوزه‌های فعالیت سپ حفظ شود.»


ارزش آفرینی برای مشتریان نسل جدید


قمصری ضمن بیان اینکه سپ، از تغییر نسل‌ها و سرعت تکنولوژی آگاه است، به یکی از اصلی‌ترین هدف‌های ری‌برندینگ سپ اشاره کرد و گفت: «دو دهه از تأسیس سپ و برند قبلی می‌گذشت، لازم بود تا سلیقه نسل‌های جدیدی که در این دهه به مشتریان جدید ما اضافه شده‌اند هم در نظر گرفته شود.»

قمصری با تأکید بر لزوم همسویی باسلیقه نسل‌های جدید ادامه داد: «سپ همواره در حال بررسی نیازهای مشتریان و توسعه راهکارهای متناسب با نیاز و سلایق مشتریانش است. یکی از اهداف سپ در تغییر محتوای بصری برند جدید، همسویی بیشتر باسلیقه نسل های جدید است.» به گفته او، مأموریت ما برای این نسل جوان و آگاه، حرکت پیوسته به سمت توسعه راهکارهای نوین و موبایل محور است.

مدیرعامل سپ همچنین بیان کرد که سپ با ری‌برندینگ خود به نسل جدید اعلام می‌کند که این شرکت سرعت تغییرات تکنولوژی را به‌درستی درک کرده و همواره برای  استفاده از فناوری‌های نوین و ارائه بهترین تجربه‌های کاربری تلاش خواهد کرد.

قمصری با اشاره به تغییر مأموریت سازمانی توضیح داد: «از سال‌ها پیش به این نتیجه رسیده بودیم که تمرکز صرف بر حوزه خدمات پرداخت باعث رضایت مشتریانمان نخواهد شد، برای همین در سال 1395 چشم‌انداز و استراتژی‌های خود را مبتنی بر این باور تغییر دادیم. مهم‌تر از آن، سپ مأموریت که جوهره اصلی یک سازمان است و معمولاً تغییر نمی‌کند را نیز بر اساس این باور تغییر داده است»

او با اشاره به مأموریت جدید سپ توضیح داد: «مأموریت اصلی سپ ارزش‌آفرینی برای مشتریان است. هر راهکاری که به افزایش سودآوری مشتریان هدفمان منجر شود در دامنه فعالیت سپ یا شرکای تجاری سپ قرار خواهد گرفت.» او ادامه داد: «در سال‌های گذشته سرمایه‌گذاری‌های گوناگونی انجام دادیم تا زیرساخت‌هایی که همسو با تحقق مأموریت سپ هستند را مهیا کنیم.»

او ری‌برندینگ سپ را پیش‌نیاز تحقق استراتژی‌های بازاریابی این شرکت عنوان کرد و توضیح داد: «تغییرات ساختاری سپ بر اساس استراتژی‌ها و برنامه‌های تدوین شده شکل می‌گیرند. ری‌برندینگ سپ هم یکی از همین تغییراتی است که پیش‌نیاز و لازمه بسیاری از برنامه‌های مدنظر به‌ویژه در حوزه استراتژی‌های بازاریابی در سپ بود.»

او در پایان از تکمیل حوزه بازاریابی سپ در آینده خبر داد و گفت: «یکی از ارکان اصلی درآمیخته بازاریابی حوزه ترویجی است، هرچند سپ در چند سال گذشته در توسعه بازار خود موفق بوده است ولی همواره در تدوین برنامه‌های توسعه بازار، با علم از حوزه‌های ترویجی حذر می‌کرده است.» به گفته حسین واعظ قمصری مدیرعامل سپ، با اجرای پروژه ری‌برندینگ سپ، ارکان اصلی در حوزه بازاریابی سپ تکمیل می‌شوند و در آینده شاهد معرفی برنامه‌های متمایزی از سپ خواهیم بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.