راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

اولین عصرانه راه‌کار با حمایت بانک شهر برگزار شد / رونمایی از کارخانه نوآوری رسانه راه‌کار

اولین عصرانه راه‌کار بیست‌وسوم تیرماه 1401 با حضور فعالان حوزه رمزارز و نمایندگانی از بانک شهر، مجلس و نصر تهران برگزار شد. در این مراسم که با حمایت بانک شهر برگزار شد، از کارخانه نوآوری رسانه راه‌کار رونمایی شد. راه‌کار یک رسانه‌ساز است که مخاطبانش فعالان حوزه فناوری و نوآوری هستند. راه‌کار پلتفرمی برای حرفه‌ای هاست که کمک می‌کند آنها در جریان بهترین ایده‌ها قرار گیرند و به شبکه رهبران توانمند دسترسی داشته باشند.

شهر هوشمند، بیمه دیجیتال، مدیریت سرمایه، حسابداری، تامین مالی، پول و بانکداری حوزه‌های فعلی تحت پوشش راه‌کارند. راه‌کار در حال حاضر شش رسانه دارد؛ ماهنامه چاپی عصر تراکنش، انتشارات راه‌پرداخت، فروشگاه، هفته‌نامه کارنگ و رمزارز و وب‌سایت تحلیلی خبری راه پرداخت. بیمه دیجیتال، پنل پرداخت، بانکداری، سلامت، لندتک، ولث‌تک و گردشگری نمونه‌ای از رسانه‌های درحال راه‌اندازی راه‌کارند.

در این مراسم نمایندگان بانک شهر صرافی‌های رمزارز را به همکاری و تعامل دعوت کردند. ابراهیمی مدیرعامل شرکت توسعه و نوآوری بانک شهر اعلام کرد که زیرساخت‌های شرکت را در اختیار صرافی‌های رمزارز قرار می‌دهد و آنها در پروژه‌هایی نئوبانک، شهرنت و بانکداری دیجیتال می‌توانند با کسب‌وکارهای حوزه رمزارز همراهی کنند.

در ابتدای این نشست رضا قربانی بنیان‌گذار راه‌کار در خصوص فلسفه وجودی راه‌کار گفت:«نام راه‌کار ترکیبی از رسانه راه‌پرداخت و هفته‌نامه کارنگ است. بسیاری از افراد هنوز مارا به عنوان وب‌سایتی که دوم اردیبهشت سال 1390 فعالیتش را شروع کرده و درباره حوزه بانکداری اطلاع ‌رسانی می‌کند، می‌شناسند. اما راه پرداخت یک رسانه است نه روابط عمومی یا چیز دیگر.

او ادامه داد: «تمرکز تیم راه‌کار اثربخش بودن است. فسلفه ما ساده انجام دادن کارهاست؛ نمی‌خواهیم به دنبال راه‌حل‌های پیچیده باشیم، قصد داریم با مسئولین تعامل کنیم. این مسیر باوجود غرض ورزی‌ها پر فراز و نشیب‌ است اما در نتیجه تلاش‌ها، امروز دیگر رسانه‌های عمومی موضوع رمزارز را غیرقانونی تلقی نمی‌کنند.»

رضا قربانی بنیان‌گذار راه‌کار

او با بیان اینکه کیفیت از دل نظم پدید می‌آید، توضیح داد: «نظم و کیفیت دغدغه‌های اصلی راه‌کارند، برای ما استمرار انتشار هفته‌نامه‌ و ماهنامه در هر شرایطی اولویت بوده است.»


آمادگی بانک شهر برای نقش آفرینی در صنعت رمزارز


در بخش دوم این نشست، حسام حبیب‌الله معاون فناوری اطلاعات بانک شهر با بیان اینکه هر ترندی بعد از چند سال به ایران می‌رسد و به شکل اقتباسی به کار گرفته می‌شود، صحبت‌هایش را آغاز کرد. به گفته او، دارایی‌های دیجیتال و رمزارزها در دنیا به یک ابرترند تبدیل شده‌اند، در ایران مردم از این ابرترند پیروی می‌کنند اما در لایه‌های سیاست‌گذاری هنوز برای قانون‌گذاری این ابرترند اقدام موثری انجام نشده است. رمزارز در آینده‌ای نه چندان دور به یک صنعت تبدیل می‌شود، بانک شهر این آمادگی را دارد که جایگاه خود را در این صنعت پیدا کند.

حسام حبیب‌الله معاون فناوری اطلاعات بانک شهر

او در ادامه از اینکه بانک شهر حامی چنین رویدادی است، ابراز خوشحالی کرد و سلام گرم مدیرعامل بانک شهر را به تمام فعالان حوزه اقتصاد نوآوری رساند.

محسن ابراهیمی مدیرعامل شرکت توسعه و نوآوری بانک شهر، با بیان اینکه مقررات شفافی برای فعالیت‌ صرافی‌های رمزارزی وجود ندارد، برای همکاری با صرافی‌های رمزارز اعلام آمادگی کرد و گفت: «شرکت ما که کاملاً متعلق به بانک شهر است، پروژه‌هایی دارد که می‌تواند با کار صرافی‌ها گره بخورند؛ زیرساخت‌های پروژه‌ شهرنت که در 330 نقطه کشور خدمات بانکی ارائه می‌دهد، متعلق به خود شرکت است و می‌توانیم، در کنار خدمات بانکی، خدمات صرافی‌ها را هم ارائه دهیم. شرکت در پروژه‌ای دیگر اکوسیستم بانک دیجیتال را طراحی و اجرا کرده؛ در این اکوسیستم هم می‌توانیم پنجره خدمات صرافی‌ها باشیم و زیرساخت بانکی را در اختیار صرافی‌ها قرار دهیم.»

محسن ابراهیمی مدیرعامل شرکت توسعه و نوآوری بانک شهر

او با بیان اینکه نئوبانک یک فین‌تک است که خدمات بانکی را در کنار سایر خدمات ارائه می‌دهد، توضیح داد: «فین‌تک‌ها به نسبت بانک‌ها آزادی عمل بیش‌تری دارند، یعنی خدماتی را که بانک‌ها نمی‌توانند به طور مستقیم در اختیار مشتری بگذارند را فین‌تک به مشتری عرضه می‌کند. ما نیز قصد داریم در پروژه نئوبانکمان در کنار خدمات بانکی، سایر خدمات از جمله خدمات صرافی را ارائه دهیم.»

ابراهیمی صرافی‌های رمزارزی را به همکاری با بانک شهر دعوت کرد و خطاب به آنها گفت که در جلسات حضور پیدا کنند و از نیازهایشان بگویند.


نگاهی به محصولات راه‌کار


در بخش دیگری از این نشست مدیران بخش‌های مختلف کارخانه رسانه ساز راه‌کار به بیان فعالیت‌های خود پرداختند. در ابتدای این بخش رضا جمیلی سردبیر هفته‌نامه کارنگ گفت: «هر حوزه کسب‌وکاری به رسانه تخصصی نیاز دارد تا فعالان حوزه پیام‌هایشان را به ذی‌نفعان برسانند. کارنگ با نگاهی نو به موضوعات اقتصاد نوآوری می‌پردازد و راه‌حل‌های کاربردی ارائه می‌دهد. تاکنون 57 شماره از هفته‌نامه کارنگ 27 شماره رمزارز بدون وقفه منتشر شده است.»

او با اشاره به رمزارز که ضمیمه کارنگ است گفت: «تازمانی که زیست بوم صنعت رمزارز شکل نگیرد، تابلوها بالا نروند و کارآفرینان حوزه معرفی نشوند، صنعت رمزارز بسیار شکننده است و حتی پرونده سازی در این فضا صحنه‌ای دور از ذهن نیست.» به گفته جمیلی، یکی از اهداف رمزارز گشایش و تحکیم این زیست بوم است.

رضا جمیلی سردبیر هفته‌نامه کارنگ

رضا قربانی نیز در خصوص هفته‌نامه رمزارز گفت: «رمزارز رسانه تمام کسب‌وکارهای بلاکچین و رمزارزی کشور است و جای آنها صحبت می‌کند. اکسیر، اوکی اکس، بیت‌پین، بیت‌مکس، سیتکس، رمزینکس، مزدکس، نوبیتکس، والکس نیک‌اندیش ده کسب‌وکاری هستند که از روز اول به ما اعتماد کرده‌اند.»

غزاله صدر از بخش انتشارات، داستان انتشارات راه پرداخت را بازگو کرد و در خصوص این بخش راه‌کار گفت: «برای اینکه بتوانیم درباره حوزه‌های نوینی مانند بلاکچین، رمزارز، هوش مصنوعی، فین‌تک صحبت کنیم، به ادبیات مختص همان حوزه نیاز داریم. انتشارات راه پرداخت برحسب حیطه فعالیت مجموعه، برآن شد تا خودش ادبیات حوزه را در کشور ایجاد کند.» به گفته او، اولین دانشنامه بانکداری و پرداخت الکترونیک توسط انتشارات راه پرداخت تالیف شده است. کتاب یک ساتوشی هم یکی از کتاب‌های موفق انتشارات راه پرداخت در زمینه رمزارز است که می‌تواند مرجع کاملی برای علاقه‌مندان نوپا باشد.» انتشارات که در دوسال اخیر 100 کتاب را چاپ و عرضه کرده است، قصد دارد هرهفته، کتاب جدیدی را چاپ و  در اختیار علاقه‌مندان قرار دهد.

غزاله صدر؛ بخش انتشارات

زهرا قربانی که مسئولیت بخش فروشگاه را بر عهده دارد با بیان اینکه نزدیک به 500 محصول در فروشگاه آنلاین راه پرداخت عرضه می‌شود، از تمایل راه‌کار به راه‌اندازی یک فروشگاه فیزیکی که محفل فعالان فناوری و نوآوری باشد، خبر داد. او همچنین تاکید کرد که محصولات فروشگاه راه پرداخت توسط خود مجموعه توزیع می‌شوند، به همین دلیل شهرستان‌ها و شهرهایی جز پایتخت هم به محصولات فروشگاه به آسانی دسترسی دارند.

زهرا قربانی؛ بخش فروشگاه

به گفته میناحاجی دبیر تحریریه عصر تراکنش، این ماهنامه که اولین شماره آن در تیرماه سال 1396 چاپ شده و امروز به شصتمین شماره خود رسیده، تنها ماهنامه تخصصی فین‌تک در ایران است. او با بیان اینکه افراد و چهره‌ها و کسب‌وکارها مهم‌ترین عناصر ماهنامه هستند، توضیح داد: «در این شش سال سعی داشتیم که صدای فعالان و کسب‌وکارهای فین‌تک کشور باشیم و دغدغه‌های آنها را به گوش رگولاتور و تصمیم‌سازان برسانیم.» او از تمام فعلان حوزه رمزارز دعوت کرد تا دغدغه‌ها و راهکارهایشان را به وسیله ماهنامه عصر تراکنش به گوش سیاست‎‌گذارن برسانند.

میناحاجی دبیر تحریریه عصر تراکنش

میثم سلیمانی دبیر تحریریه راه‌پرداخت دیگر ارائه دهنده این رویداد بود که از سال 1399 مسئولیت دبیری راه پرداخت یازده ساله را بر عهده گرفته است. به گفته او، تمام فعالان حوزه راه پرداخت را می‌بینند و حساسیت‌ها بر رسانه تخصصی بسیار زیاد است، راه پرداخت در مسیر تاثیرگذاری است و بیش از 30 هزار مطلب و محتوا درباره فناوری‌های مالی ایران منتشر کرده و 500 برگه معرفی کسب‌وکارهای ایرانی را دارد که نتیجه یازده سال فعالیت است.

میثم سلیمانی، دبیر تحریریه راه‌پرداخت

علی ورامینی که این روزها با کتاب راه‌کار سروکار دارد، این کتاب کوچک آموزشی را به دومین شماره خود رسانده است. ورامینی اهمیت دانش را متذکر شد و با اشاره به حکمت به من چه شمس تبریزی گفت: «این روزها اینکه بدانیم کدام دانشی به کار ما می‌آید، بسیار مهم است، کتاب راه‌کار همان دانشی است که به ما نشان می‌دهد کدام دانش برای ما مناسب است.»

علی ورامینی؛ راه‌کار

مینا والی مدیر مسئول شبکه عصر تراکنش هدف از ایجاد راه‌کار را ساخت رسانه‌های جدید عنوان کرد و گفت: «خلا رسانه‌های تاثیرگذار در موضوعات گوناگون حس می‌شود، همانطور که راه‌پرداخت، عصرتراکنش، انتشارات، کارنگ و رمزارز را ساخته‌ایم، در حال ساخت رسانه‌های تاثیرگذار برای زمینه‌های دیگریم.»

مینا والی مدیر مسئول شبکه عصر تراکنش

رسول قربانی عضو هیئت مدیره راه‌پرداخت نیز اعلام کرد که راه‌کار با بیش‌تر از 300 کسب‌وکار همکاری می‌کند. به گفته او، مانند تمام مجموعه‌ها، ماهم برای پول کار میکنیم اما برای پول هرکاری نمی‌کنیم.

رسول قربانی عضو هیئت مدیره راه‌پرداخت

در بخش پایانی این رویداد مجتبی توانگر رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس، ضمن استقبال از رویکرد بانک شهر نسبت به فناوری‌های روز دنیا و بخصوص رمزارزها تاکید کرد: «این اولین باری است که بانکی ایرانی چنین دیدگاهی را در راستای حمایت از نوآوری و فناوری حوزه رمزارز و بلاکچین مطرح می‌کند.»

او در بخش دیگری از سخنان خود ضمن استقبال از برگزاری چنین رویدادهایی و همچنین تاثیرگذاری رسانه‌های تخصصی مجموعه راه‌کار بیان کرد: «اکنون شاهد حضور ماهنامه عصر تراکنش در نهادهای دولتی و قضائی هستم و این موضوع نشان می‌دهد که مسیر راه‌کار مسیر درستی است.»

مجتبی توانگر رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس

در پایان نیز رضا قربانی با تشکر از آرش سروری که راهبری این رویداد را بر عهده داشت رسما اعلام کرد که از این پس راهبری برنامه‌ها و رویدادهای راهکار و همچنین بخش مستند سازی این مجموعه را آرش سروری برعهده خواهد داشت.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.