راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بیانیه نصر تهران برای روز ملی فناوری اطلاعات / درهای سازمان را به روی همه باز کرده‌ایم

سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران به مناسبت ۲۲ تیرماه که در تقویم رسمی کشور روز ملی فناوری اطلاعات نام‌گذاری شده، رویداد «بزرگداشت روز فناوری اطلاعات» را برگزار کرد. نازنین دانشور عضو هیئت مدیره نصر تهران، بیانیه پایانی روز فناوری اطلاعات را به نمایندگی نصرتهران قرائت کرد.

دانشور در ابتدای سخنرانیش بیان کرد که جهان امروز ما، بیش از هر زمان دیگری تحت تأثیر مظاهر و محصولات منتج از انقلاب فناوری است. همه‌چیز در حال تغییر بنیادین است و این تغییر آنچنان بزرگ به نظر می‌رسد که نمی‌توان ابعاد آن را به‌روشنی ترسیم یا تصور کرد. واکنش ما به این تحول عظیم باید منسجم و فراگیر باشد و همه ابعاد جامعه، از بخش‌های خصوصی و دولتی تا جامعه مدنی و آکادمیک را دربر گیرد. ما ناگزیریم با توجه به شرایط ویژه‌ای که بر کشورمان حاکم است، خود را آماده نگه داریم. ما در برابر وضعیت امروز ایران‌مان مسئولیم؛ آن ‌هم در زمانه‌ای که تجربه کرونا نشان داد که فناوری چقدر می‌تواند در بحران‌های جهان‌شمول در پاسداری از وضعیت و موقعیت کشورها یا ارتقا و تنزل آنها تأثیرگذار باشد.

دانشور ادامه داد: «ما اهالی نصر راه سختی را انتخاب کرده‌ایم، اما همچنان امیدواریم‌. از ابتدا می‌دانستیم این راه، راه آسانی نیست و انتظار موانع و کارشکنی‌ها و ناملایمتی را داشتیم و داریم، اما با تمام توان تلاش کردیم پاسدار رأیی باشیم که در انتخابات گرفته‌ایم. برای بسیاری، به‌خصوص فعالان صنفی، مجموع شرایط اقتصادی نشانه‌ای است برای اینکه بیش از این جلوتر نروند و انگیزه و انرژی مضاعفی را از خود هزینه نکنند. ما اما تازه در ابتدای موج دوم هستیم. در سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران تلاش می‌کنیم پاسدار حقوق کسب‌وکارها و فعالان صنف فناوری اطلاعات ایران باشیم. امروز دامنه صنف بسیار بزرگ شده و در اکوسیستمی فعالیت می‌کنیم که هر روز ابعاد جدید‌تری می‌یابد. امروز اقتصاد دیجیتال، کسب‌وکارهای دانش‌بنیان و استارتاپی، اقتصاد نوآوری و ده‌ها حوزه دیگر به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم با مفهوم بازار و صنعت فناوری اطلاعات مرتبط هستند. فناوری اطلاعات امروز به زیرساخت توسعه تبدیل شده و سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تلاش می‌کند نماینده مناسبی برای این صنف پیشرو باشد.  همین جا از بزرگان و بنیان‌گذاران سازمان نظام صنفی قدردانی و بابت همه تلاش‌هایشان از آنها تشکر می‌کنیم.

متأسفانه برخی تعارضات مانع از آن می‌شود که بتوانیم با اثربخشی حداکثری فعالیت کنیم، اما ناگزیریم از غلبه بر این موانع؛ ما به گفت‌وگو ناگزیریم، ما به استقامت، به انتخاب و اصرار به مسیر درست ناگزیریم.»

او ادامه داد: «اولویت‌ همه ما منافع صنف فناوری اطلاعات ایران است؛ صنفی که هر روز در حال گسترده‌تر شدن است. اگر زمانی شرکت‌های نرم‌‌افزاری و سخت‌افزاری و کسب‌وکارهای بزرگ مخابراتی در محدوده این صنف می‌گنجیدند، امروز باید جایی برای فریلنسرها باز کنیم. امروز کسب‌وکارهای اقتصاد دیجیتال و دانش‌بنیان بخش مهمی از اشتغال‌آفرینی کشور را به دوش می‌کشند. امروز از بلاکچین تا هوش مصنوعی پیش‌برنده موج دوم شده‌اند.»

او با تاکید براینکه نهاد صنفی ملک شخصی کسی نیست تصریح کرد: «تا اینجا، راه سختی را آمده‌ایم و بعد از این هم آسان نخواهد بود. امانتی را تحویل گرفته‌ایم که تمام تلاش‌مان را می‌کنیم بهتر از روزی که تحویل گرفتیم، به دیگران تحویل دهیم. نهاد صنفی ملک شخصی کسی نیست؛ اینجا جایی است که رفت‌و‌آمدها زنده‌ نگهش می‌دارد؛ از این رو در این مدت تلاش کردیم تا حد ممکن درهای سازمان را به روی چهره‌های جدید باز کنیم. امروز کسب‌وکارهای دانش‌بنیان، سازمان نظام صنفی را نماینده خود می‌دانند و افتخار می‌کنیم که بخش‌های پیشرو اقتصاد دیجیتال برای فعالیت صنفی، این نهاد را انتخاب می‌کنند تا از اینجا مطالبات صنفی خود را پیگیری کنند. به همت هیئت مدیره عضویت کسب‌وکارها نوآورانه نیز تسهیل شده است.»

او بااشاره به موضوعات باز حوزه صحبت‌هایش را پایان داد و گفت: «اکنون که در روز فناوری اطلاعات هستیم، ده‌ها موضوع باز داریم؛ از طرح صیانت خاموش گرفته تا برخی پلمب‌ها و فیلترینگ‌های سلیقه‌ای. یا به عنوان نمونه دستکاری اینترنت و ناپایداری آن، بحران منابع انسانی، ضعف زیرساخت‌ها، چالش‌های ناتمام بیمه و مالیات تنها بخشی از مسائل فعالان این حوزه است. در این راستا تلاش کرده‌ایم درباره مسائل با نهادهای تأثیرگذار و تصمیم‌گیر گفت‌وگو و تعامل کنیم. تلاش کرده‌ایم ساختار سازمان را اصلاح کنیم و اساسنامه را با رأی و نظر قاطبه صنف تغییر دهیم تا این سازمان پاسخگوی مسائل روز باشد، ولی هنوز مسائل زیادی روی زمین مانده؛ از فریلنسرها بگیر تا جایگاه زنان در صنف فناوری اطلاعات. نصر افتخار دارد که روزی راهبری عزیزی چون مرحوم آزاده داننده را تجربه کرده است. صنف فناوری در زمینه توانمندسازی زنان می‌تواند پیشروتر از باقی حوزه‌ها عمل کند. درهای سازمان را به روی همه باز کرده‌ایم و امیدواریم افراد تازه‌نفس در موج دوم کنار ما بایستند. اینجا سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران است؛ خانه همه فعالان اکوسیستم اقتصاد نوآوری ایران.»

همچنین در اختتامیه بزرگداشت روز ملی فناوری اطلاعات که به همت سازمان نصر تهران برگزار شد، لوح تشکر به حامیان رویداد اهدا شد. تجارت الکترونیک پارسیان، آداک فناوری مانیا، شرکت جویا، شرکت ملی خدمات انفورماتیک، تلویزیون اینترنتی آیو، شرکت ترنا از جمله این حامیان بودند که لوح تقدیر به پاس سپاس به آنها اهدا شد. مراسم پایانی این رویداد نیز با گلریزان برای آزادی زندانیان همراه شد و 20 تندیس را که هرکدام 10 میلیون تومان قیمت خورده بود، برخی افراد حاضر از جمله مدیر مسئول رسانه راه پرداخت به نفع آزادی زندانیان خریداری کردند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.