راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

گزارش راه پرداخت از آخرین وضعیت در اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی / دوراهی میان برگزاری انتخابات و تفکیک اتحادیه

اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی از شروع امسال پرحادثه‌ترین نهاد در حوزه استارتاپی بود. بعد از چندین نوبت تعویق در برگزاری انتخابات این اتحادیه، به طور ناگهانی در اردیبهشت اعلام شد که این اتحادیه به دستور وزارت صمت باید به دو اتحادیه توزیعی و خدماتی تفکیک شود؛ به معنای دیگر انتخابات اتحادیه منتفی است. اما حالا اخبار جدیدی در جریان است که نشان می‌دهد، به‌زودی انتخابات اتحادیه برگزار خواهد شد و تصمیم به تفکیک به بعد از برگزاری انتخابات موکول خواهد شد.


از قاطعیت وزارت صمت تا عقب‌نشینی گام‌به‌گام


ماجرای طول و دراز اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی امسال از یک نامه در هفتم اردیبهشت‌ماه آغاز شد. علیرضا شاه میرزایی، معاون تجارت و خدمات وزیر صمت به وزیر نامه‌ای ارسال کرد و طی آن درخواست تفکیک اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی به دو اتحادیه خدماتی و توزیعی را مطرح کرد. این نامه فعالان کسب‌وکارهای مجازی را بهت‌زده کرد، چراکه در روزهایی چنین بحثی مطرح شد که اتحادیه در حال فراهم‌کردن مقدمات برگزاری انتخابات بود.

همین اتفاق با واکنش‌هایی در مخالفت‌ با تصمیم وزارت صمت همراه شد و اتاق اصناف به‌صورت صریح مخالفت خود را با تفکیک اتحادیه اعلام کرد. همچنین ائتلاف تاد که خود را برای برگزاری انتخابات آماده کرده بود، در نامه‌ای اعتراضی به معاون اول رئیس‌جمهور به دستور و تصمیم وزیر صمت که آن را کارشناسی نشده و عجولانه عنوان کرده بود، شدیداً معترض شد.

در نامه تاد به مخبر دزفولی گفته شده بود: «بر اساس تأکید صریح – تبصره ۷ ذیل ماده ۲۱ قانون نظام صنفی – تشکیل هرگونه اتحادیه جدید می‌بایست با پیشنهاد اتاق اصناف و موافقت وزیر صورت گیرد، نه با پیشنهاد معاونت محترم جناب وزیر و تاکنون نیز حسب دانسته‌های نگارندگان، رویه موردنظر معاون محترم وزیر صمت در تشکیل اتحادیه‌ها بی‌سابقه بوده است.»

بااین‌حال تاکید وزارت صمت بر سر تفکیک بسیار قاطعانه بود؛ تا جایی که محمدصادق مفتح قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت در امور بازرگانی اعلام کرد: «بعد از تشکیل هیئت‌مدیره، طی دو ماه آینده تفکیک اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی انجام خواهد شد. این تفکیک قانونی است و انجام ندادن آن قابل‌پیگیری قضایی است.»


اتفاق‌های جدید و تصمیم بر برگزارکردن انتخابات با کاندیداهای جدید


اما حالا در تیرماه و به فاصله 3 ماه از گذشت این اتفاقات، به نظر می‌رسد همه چیز به نقطه صفر رسیده و اکنون انتخاباتی که به بهانه ضرورت تفکیک به تعویق افتاد، قرار است بدون تفکیک اتحادیه برگزار شود. اما این بار با فهرست جدیدی از کاندیداها.

مجتبی توانگر، رئیس کمیته اقتصاد دیجیتال مجلس در هفته پیش برای اولین‌بار از این اتفاق خبر داد و گفت: «مقرر شد قبل از برگزاری انتخابات، مجدداً ثبت‌نام کاندیداها با چارچوب جدید انجام شده و سپس انتخابات برگزار شود. طبق آخرین مذاکراتم با وزیر صمت مقدمات انتخابات پس از تفکیک در حال انجام است. البته فشارها و سنگ‌اندازی‌هایی از بیرون و داخل وزارتخانه برای جلوگیری از اجرای دستور وزیر وجود دارد.»

هرچند توانگر در صحبت‌هایش انجام انتخابات را بعد از انجام تفکیک اتحادیه عنوان کرده اما نماینده وزارت کشور در هفته بعد از صحبت‌های توانگر موضوع دیگری را مطرح کرد. علی رضایی، نماینده وزارت کشور در هیئت عالی نظارت بر سازمان‌های صنفی کشور در روز یکشنبه هفته جاری عنوان کرد: «انتخابات اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی باید به‌سرعت برگزار شود. پس از آغاز دور جدید اتحادیه و با پیشنهاد اتاق اصناف، باید درباره لزوم تفکیک یا عدم تفکیک آن تصمیم‌گیری شود.»

دبیر هیئت عالی نظارت بر سازمان‌های صنفی نیز گفته: «در نشست اخیر هیئت عالی نظارت بر سازمان‌های صنفی در خصوص تفکیک اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی نظری داده نشد زیرا این موضوع در جلسه مطرح نبود. هیئت عالی خواستار برگزاری انتخابات اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی شد و مقدمات برگزاری این انتخابات در حال آماده‌سازی است و فرایند خود را طی می‌کند.»

همین صحبت‌ها را به‌نوعی سید علی امانت، مشاور عالی رئیس اتاق اصناف ایران نیز تأیید کرده است.

او درباره آخرین وضعیت تصمیم بر سر انتخابات و تفکیک اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی توضیح داده: «در جلسه اخیر هیئت عالی نظارت بر سازمان‌های صنفی کشور مقرر شد انتخابات اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی به دلیل اتمام دوره اتحادیه موجود، به‌سرعت برگزار شود و احتمالاً این موضوع نهایتاً تا دوهفته دیگر انجام می‌شود.»

او اضافه کرده: «اکنون زمان مناسبی برای گرفتن تصمیم در مورد تفکیک یا عدم تفکیک اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی نیست. قرار بر این شد که پس از شروع به کار دور جدید اتحادیه کسب‌وکارهای اینترنتی، پیشنهاد اتاق اصناف در مورد تفکیک یا عدم تفکیک اتحادیه مطرح شود، سپس هیئت نظارت روی پیشنهاد اتاق اصناف تصمیم بگیرد چون نظر اتاق هم فعلاً روی تفکیک نبود.»

با این حال برخی فعالان این حوزه معتقدند حتی اگر این برنامه‌ها اجرا شود، باز هم تا برگزاری انتخابات فاصله زمانی وجود دارد. فرشاد وکیل‌زاده، نایب رئیس اول اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی گفته:« ثبت‌نام کاندیدهای جدید برای هیئت‌مدیره حدود سه ماه زمان می‌برد. اینکه می گویند آخر تیر امسال انتخابات برگزار می‌شود، از نظر من ۹۹ درصد امکان‌پذیر نیست. یعنی حتی اگر تفکیک اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی صورت نگیرد و انتخابات برگزار شود، ضرورت دارد که ثبت‌نام‌ اعضا انجام شود. اما فرایندها دو تا سه ماه زمان می‌برد. ما زودتر از شهریور و مهر شاهد برگزاری انتخابات نخواهیم بود.»

طبق این توضیحات اکنون بعد از گذشت 4 ماه قرار بر گرفتن همان تصمیمی شده که 4 ماه پیش نیز می‌توانست بدون به تعویق‌انداختن و لغو مکرر انتخابات اتفاق بیفتد؛ انتخابات اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی برگزار شود و بعد از آن هیئت‌مدیره جدید اگر قرار بر تفکیک اتحادیه است، مقدمات آن را فراهم کنند.  

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.