راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

رویداد «فصل برداشت خودکار» وندار برگزار شد / پیش‌بینی افزایش سهم برداشت خودکار از تراکنش‌های بانکی

رویداد «فصل برداشت خودکار» توسط وندار و با حضور فعالان حوزه فناوری مالی برگزار شد. در این رویداد که در گالری باروک برگزار شد، سرویس برداشت خودکار را معرفی کرد.

رویداد فصل برداشت خودکار با ارائه میلاد میرزایی، مدیر محصول وندار آغاز شد. در این ارائه میرزایی، از تاثیر برداشت خودکار و منافع آن برای کسب‌وکارها و کاربران صحبت کرد. به گفته میرزایی در چشم انداز این سرویس تا سال 1406 حدود 30 درصد از تعداد تراکنش‌های درگاه پرداخت به برداشت خودکار اختصاص پیدا خواهد کرد.

بعد از آن پنل تخصصی رویداد آغاز شد. گرداننده این پنل رضا قربانی، رئیس کمیسیون فین‌تک نصر تهران بود و مهدی عبادی؛ بنیان‌گذار و مدیرعامل وندار، نیما نامداری؛ مدیرعامل پلتفرم کارنامه و آیدین گل‌پروری؛ مدیراجرایی نماوا سخنرانان پنل بودند.


الگوبرداری وندار از تجربه‌های جهانی


رضا قربانی، با توضیحی کوتاه درخصوص تعریف فعالیت وندار، از عبادی درباره برداشت خودکار پرسید و اینکه چه شد که وندار به این سمت رفت.

رضا قربانی

بنیان‌گذار و مدیرعامل وندار توضیح داد:« زمانی که ما وارد این کار شدیم و وندار را بنیان گذاشتیم، از همان ابتدا می‌دانستیم که درگاه پرداخت به تنهایی پاسخگوی کسب‌وکارها نخواهد بود و لازم است روش‌های متنوعی به آنها ارائه کنیم تا در نهایت تعداد تراکنش‌های موفق بالاتر برود. در اولین قدم سعی کردیم مسیر برداشت خودکار را برای کسب‌وکارها باز کنیم و همچنین به bnpl فکر می‌کردیم. از آنجا که یکی از مهم‌ترین روش‌هایی که در دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد همین برداشت خودکار است، ما هم سعی کردیم با توجه به تجربه‌های جهانی برداشت خودکار را پیش ببریم.»

او ادامه داد:‌ «هدف اصلی ما این است که به کسب‌وکارها کمک کنیم تعداد دریافت پول از کاربران خود را افزایش بدهند و جریان منظم و قابل پیش‌بینی از این پرداخت‌ها برای آنها ایجاد شود.»

مهدی عبادی

برداشت خودکار بدون دایرکت دبیت ممکن نیست


سخنران بعدی پنل، نیما نامداری بود. او با اشاره به نوع فعالیت وندار توضیح داد:« وندار در مسیری که گام گذاشته خیلی موفق بوده اما مهم است که ببینیم فایده برداشت خودکار برای کسب و کارها چیست. برداشت خودکار  در دنیا با حق اشتراک گره خورده و مدل اشتراکی رایج شده که در آن فرد تعهد می‌دهد با نظم مشخصی پرداخت انجام دهد.»

به گفته او بسیاری تصور می‌کنند دلیل رشد نت‌فلیکس، استریم کردن بود اما اولین جهش رشد نت‌فلیکس زمانی اتفاق افتاد که با دریافت حق اشتراک به کاربران خود DVD اجاره داد.

نیما نامداری

نامداری با اشاره به لازمه اصلی برداشت خودکار گفت: «مهم‌ترین اصل در برداشت خودکار، امکان برداشت مستقیم از حساب بانکی است. فقط در این صورت است که برداشت خودکار می‌تواند در یک کشور رایج شود. فقدان برداشت خودکار یکی از دلایلی که یک کسب‌وکار اشتراکی را در ایران با چالش‌ مواجه کرده است.»

او تاکید کرد:« امروز ما شاهد هستیم که برداشت خودکار در جهان بسیار رایج شده و مسیر خود را پیدا کرده است، چراکه در کشورهای دیگر دنیا اشتراک وجود دارد که پرداخت آن بر پایه دایرکت دبیت است اما این سرویس در ایران نیست.»

در ادامه نامداری به ارائه آمارهای مربوط به این حوزه پرداخت و گفت:« ۵۰ درصد کسانی که در آمریکای شمالی خرید آنلاین انجام می‌دهند حداقل در یک جا پرداخت اشتراکی دایرکت دبیت دارند که از این ۵۰ درصد، ۱۵ درصد اشتراک آنها متعلق به کالاست و موضوع فقط سرویس نیست. رشد کسب‌وکارهایی که اساس‌ آن با اشتراک شکل گرفته است، در پنج سال اخیر سالانه ۱۸.۲ درصد بوده در حالی‌‌ که رشد سالانه ۵۰۰ شرکت بزرگ بورس آمریکا حدود ۳.۳ درصد بوده است.»

نامداری معتقد است، بدون برداشت خودکار، خرید اشتراکی هم نمی‌تواند وجود داشته باشد و بدون خرید اشتراکی بخش‌های مهمی از تجارت الکترونیکی را در ایران نخواهیم داشت.

آیدین گل‌پروری نیز با اشاره به همکاری وندار و نماوار در ادامه این پنل توضیح داد:« ما سال 99 با وندار آشنا شدیم. در ابتدای فعالیت ما، VODها بر اساس یک تراکنش به ازای هر ویدئو کار می‌کردند. این یعنی مشتری هر بار باید برای محتوایی که قصد داشت تماشا کند یک بار تراکنش انجام می‌داد و به درگاه پرداخت مراجعه می‌کرد. اما این فرایند برای کاربر بسیار آزاردهنده بود. بنابراین تصمیم گرفتیم به سمت کیف پول حرکت کنیم اما کیف پول هم پاسخگو نبود. »

آیدین گل پروری

او اضافه کرد:«بعد از گذراندن این مراحل بالاخره تصمیم گرفتیم که سرویس‌ها را اشتراکی کنیم. در حال حاضر نرخ نگهداشت ما برای کاربران برداشت خودکار 8 ماه است. یعنی کاربر 8 ماه در این سرویس می‌ماند، بدون اینکه نیاز باشد به سمت درگاه پرداخت برود.»

گل‌پروری تاکید کرد:« این نکته را هم در نظر بگیرید که ۷۰ درصد از کاربران ما اشتراک یک‌ماهه می‌خرند و جا افتادن این فرهنگ اتفاق مثبتی است چون فروش سرویس سه‌ماهه یا ۶ ماهه به نفع ما هم نیست.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.