راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

اجرای موفق طرح پرداخت کیف‌پولی کرایه تاکسی در شهر تهران با راهکار ایران تراکنش و کیف پول بهار / پرداخت درلحظه کرایه تاکسی، حتی بدون اینترنت

طی سال‌های اخیر در راستای حرکت به سمت شهر الکترونیک و به‌منظور حل معضل پول خُرد در پرداخت کرایه تاکسی و مشکلات تبادل پول نقد، طرح پرداخت کیف پولی کرایه تاکسی‌ها مورد توجه سازمان‌های مختلف قرار گرفته است. پژواک فن‌آوران آبی پارسیان، از جمله شرکت‌هایی است که به‌دنبال پیاده‌سازی این طرح بود و پس از مدت‌ها بررسی و طرح موضوع در محافل مختلف علمی و بانکی و همچنین رایزنی با چندین شرکت فعال در این حوزه، شرکت تجارت الکترونیک بهار را برای ارائه سرویس‌های مورد نیاز جهت اجرای این طرح برگزید. تجارت الکترونیک بهار، کسب‌وکاری فعال در زمینه فناوری‌های مالی و شریک استراتژیک گروه مالی سامان و شرکت پرداخت الکترونیک سامان کیش (سپ) است که توانسته مبتنی بر زیرساخت سامانه بانکداری متمرکز (Core Banking) خود، خدمات و راهکارهای گوناگونی را در حوزه‌های مختلف پرداخت خرد، خدمات پولی مالی بر بسترهای الکترونیکی و کیف پول دیجیتالی در اختیار افراد، سازمان‌‌ها و فعالان کسب‌وکار قرار دهد.

طرح پرداخت کرایه تاکسی با ایران‌تراکنش در واقع راه‌حلی برای پرداخت آنلاین کرایه تاکسی از طریق کیف پول است. این طرح، با استفاده از بستر کیف پول دیجیتال شرکت تجارت الکترونیک بهار، پرداخت کرایه تاکسی به دو روش بدون شارژ حساب کاربری و با شارژ حساب کاربری ایران تراکنش را امکان‌پذیر کرده و در اختیار تاکسی‌داران و مسافران قرار داده است (این طرح، در حال حاضر به‌صورت پایلوت عملیاتی شده است).

نحوه‌ عملکرد و فرایند پرداخت کرایه تاکسی در این طرح به شرح ذیل است:

  • مشاهده اطلاعات راننده تاکسی و کرایه مسیر؛
  • مانده‌گیری از کیف پول موجود یا ایجاد کیف پول مسافر؛
  • عملیات پرداخت کرایه؛
  • شارژ کیف پول مسافر.

همان‌گونه که گفته شد، پرداخت کرایه تاکسی با دو روش بدون شارژ حساب کاربری ایران تراکنش و با شارژ حساب کاربری ایران تراکنش انجام می‌شود.

  • پرداخت بدون شارژ

در روش اول، مسافر در حین سفر و هنگام پرداخت کرایه، نیازمند انجام عملیات بانکی است، به این طریق که مسافر با شماره‌گیری کد USSD مربوطه، با هر نوع گوشی تلفن همراه (ساده/هوشمند) قادر خواهد بود مبلغ کرایه تاکسی را وارد و آن را پرداخت کند.

نکته قابل تأمل آنکه عملیات فوق می‌تواند از طریق اینترنت یا بدون نیاز به اینترنت صورت پذیرد. این قابلیت، سامانه را در هر شرایط، زمان و مکانی قابل بهره‌برداری ساخته و قابلیت مقیاس‌پذیری را بالا می‌برد.

  • پرداخت با شارژ

در این روش، مسافر قادر خواهد بود در هنگام سفر، با سرعت و در کمترین زمان ممکن، از طریق شارژ حساب کاربری ایران‌تراکنش بدون نیاز به انجام عملیات بانکی، کرایه خود را پرداخت کند. برای این کار کافی است قبل از استفاده از تاکسی و در زمان مناسب، به شارژ حساب کاربری ایران‌تراکنش خود به مبلغ مورد نظر و متناسب با پیش‌بینی نیاز در بازه زمانی مشخص اقدام کند.

شارژ کیف پول به دو روش می‌تواند انجام شود:

  • شارژ از طریق کد دستوری USSD: به این صورت که کاربر با واردکردن شماره 16 رقمی روی کارت و رمز پویا اقدام به شارژ کیف پول خود می‌کند.
  • شارژ از طریق درگاه پرداخت IPG: در این حالت شارژ کیف پول از طریق درگاه پرداخت IPG صورت می‌گیرد.

سرویس‌هایی که شرکت بهار برای اجرای این طرح در اختیار ایران‌تراکنش قرار داده، به‌طور خلاصه عبارت است از:

  • سرویس شارژ کیف پول؛
  • سرویس پرداخت کرایه تاکسی؛
  • سرویس انتقال کیف به کیف؛
  • سرویس کارمزد؛
  • پنل راهبری (مدیریت)؛
  • پنل گزارش‌دهی.

از مزایای این طرح، می‌توان به کاهش تبادل پول نقد، پیشگیری از انتقال ویروس و بیماری‌های واگیردار، کاهش تنش بین راننده و مسافر، کاهش سوءتفاهم‌ها در محاسبه و پرداخت کرایه‌ها، صرفه‌جویی در زمان و مصرف سوخت و مدیریت درآمد توسط راننده اشاره کرد. شرکت تجارت الکترونیک بهار به‌عنوان یک شرکت دانش‌بنیان با بهره‌مندی از دانش و تخصص ارزشمند و هدایت‌شده کارشناسان و مهندسان خود توانسته به‌مثابه یکی از پویاترین فعالان این حوزه، نیازهای مشتریان خود را با چابکی و کیفیت چشمگیر برآورده کند.

خدمات بهار، طیف گسترده‌ای از خدمات مالی مبتنی بر فناوری‌های نوین با استفاده از ابزار کیف پول دیجیتال قدرتمند خود ارائه می‌دهد. از جمله این خدمات، مدیریت تسهیلات، انواع سرویس‌های کارمزد و تسهیم، مسدودی و رفع مسدودی و امکاناتی چون Cash Back ،Reverse/Refund ،Multi-Wallet ،Multi-Currency ،Multi Tenant را شامل می‌شوند. این شرکت، محصولات متعددی را در قالب‌هایی چون اپلیکیشن موبایل، وب‌‌اپلیکیشن، لایسنس بهره‌برداری و API به افراد، سازمان‌ها و کسب‌وکارهای مختلف عرضه می‌کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.