راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

کپی‌تریدینگ چیست و چرا مفید است؟

چطور تازه‌کاران بازار رمزارز می‌توانند در این حوزه، با ریسک کمتر ورود کنند؟ آیا راهی هست که بدون نیاز به تجربه زیاد و صرف وقت برای پیگیری اخبار و تحلیل بازار با ابزار پیچیده، بتوان در این بازار سرمایه‌گذاری کرد؟ بله جواب این سؤال‌ها، راهکار کپی‌تریدینگ است.


کپی‌تریدینگ چیست؟


کپی‌تریدینگ نوعی از مدیریت دارایی است که به شما اجازه می‌دهد مستقیماً معاملات یک تریدر (معامله‌گر) حرفه‌ای را کپی کنید. شما تعیین می‌کنید که چه مقداری می‌خواهید سرمایه‌گذاری کنید و سیستم به‌طور اتوماتیک و درلحظه، تمام معاملاتی را که آن معامله‌گر انجام می‌دهد، برای شما کپی ‌می‌کند؛ به عبارت دیگر وقتی معامله‌گر معامله‌ای انجام می‌دهد، سیستم برای شما همان معامله را به نسبت میزان سرمایه‌گذاری‌تان تکرار می‌کند.

برای مثال شما یک معامله‌گر انتخاب می‌کنید و مبلغ ۱۰ میلیون تومان را مشخص می‌کنید که از آن معامله‌گر کپی شود. اگر معامله‌گر نیمی از دارایی خود را بیت‌کوین بخرد، سیستم کپی‌ترید در همان لحظه نیمی از مبلغ سرمایه‌گذاری‌شده معادل پنج میلیون تومان را برای شما بیت‌کوین می‌خرد.


مزایای کپی‌تریدینگ


راحتی در استفاده

کپی‌تریدینگ یکی از راحت‌ترین روش‌های استفاده از دانش و مهارت معامله‌گران حرفه‌ای است. در حقیقت برای استفاده از کپی‌تریدینگ به هیچ دانش تخصصی از بازارهای مالی نیاز ندارید.

شفافیت

شما در سیستم‌های کپی‌ترید به اطلاعات کاملاً شفافی از گذشته معامله‌گر، مانند دارایی لحظه‌ای، تاریخچه خریدوفروش‌ها و بازدهی گذشته معامله‌گر دسترسی دارید و با استفاده از این اطلاعات می‌توانید فرد مناسب با اهداف سرمایه‌گذاری خود را انتخاب کنید.

کنترل روی دارایی 

با استفاده از کپی‌تریدینگ، شما نیاز به درگیر شدن در فرایند معامله را ندارید و می‌توانید نتیجه‌ مشابهی با معامله‌گر را به دست آورید؛ اما در عین حال نیز می‌توانید روی معاملات کپی‌شده کنترل داشته‌ باشید و  هر زمان که بخواهید معاملات بازشده را ببندید.

کاهش ریسک

با داشتن گستره زیادی از معامله‌گران، پلتفرم‌های کپی‌تریدینگ به شما این امکان را می‌دهند تا دارایی‌هایتان را در طیف گسترده‌ای از استراتژی‌ها، سرمایه‌گذاری کنید. با کاهش ریسک‌های مرتبط با تصمیمات فردی، عملکرد ضعیف یک معامله‌گر، می‌تواند با عملکرد دیگر معامله‌گران جبران شود.

وقت آزاد

همچنین با استفاده از کپی‌تریدینگ، ‌می‌توانید به برنامه‌های دیگر زندگی خود رسیدگی کنید، چراکه یک نفر دیگر در حال بررسی بازار و خریدوفروش برای شماست.


کپی‌تریدینگ چطور کار می‌کند؟


  • انتخاب معامله‌گر مناسب

معامله‌گری را انتخاب کنید که با مدل سرمایه‌گذاری و اهداف شما هم‌خوانی داشته باشد؛ مثلاً اگر در ورود به بازارهای جدید و سرمایه‌گذاری محافظه‌کار هستید، باید معامله‌گری را انتخاب کنید که در اجرای معاملات خود رفتار محافظه‌کارانه دارد یا اگر به سرمایه‌گذاری مبتنی بر رشد (Growth Investment) تمایل دارید، نباید معامله‌گری را دنبال کنید که استراتژی‌های سرمایه‌گذاری مبتنی بر ارزش (Value Investment) را به کار می‌گیرد.

  • مشخص‌کردن مبلغ سرمایه‌گذاری

مبلغی را که می‌خواهید سرمایه‌گذاری کنید، مشخص کنید. در این قسمت برای مدیریت ریسک ترجیحاً مبلغ سرمایه‌گذاری خودتان را بین چند معامله‌گر تقسیم کنید.

  • شروع کپی‌تریدینگ

از این لحظه به بعد، سیستم تمام معاملات معامله‌گر را به‌صورت اتومات به نسبت سرمایه برای شما کپی می‌کند.

  • افزایش یا کاهش سرمایه‌گذاری

چنانچه از عملكرد معامله‌گر رضایت داشته‌ باشید، می‌توانید میزان سرمایه‌گذاری خود را روی آن معامله‌گر افزایش دهید یا برای مدیریت سرمایه، میزان سرمایه‌گذاری بر یک معامله‌گر را کاهش و روی دیگر معامله‌گران افزایش دهید.

  • کسب سود

در صورتی که معاملات معامله‌گر برای شما سودده باشند، درصد مشخصی از سود به‌عنوان کمیسیون کپی به معامله‌گر و پلتفرم خواهد رسید. این نکته را در نظر داشته‌ باشید که این کارمزد از ابتدا مشخص است.


معرفی برترین پلتفرم‌های کپی‌تریدینگ


در حال حاضر در جهان پلتفرم‌های کپی‌تریدینگ متعددی در حال ارائه خدمات هستند، از جمله می‌توان به پلتفرم‌های eToro ،ZuluTrade ،Zignaly ،Coinmatics و shrimpy اشاره کرد که متأسفانه به علت تحریم‌ها امکان استفاده از این پلتفرم‌ها برای ایرانیان وجود ندارد. اما سرمایه‌گذاران علاقه‌مند در ایران می‌توانند از پلتفرم کپی‌تریدینگ پابلا برای سرمایه‌گذاری سریع و راحت در حوزه رمزارزها استفاده کنند. در پابلا علاوه بر خریدوفروش راحت رمز‌ارزها، شما می‌توانید اقدام به کپی‌تریدینگ کنید، تاریخچه معامله‌گران را ببینید، بازدهی گذشته معامله‌گران را مورد بررسی قرار دهید و اقدام به کپی‌کردن یک یا چند معامله‌گر کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.