راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

به بهانه سالگرد تأسیس بیمه مرکزی / رگولاتور بیمه کشور کجای چالش‌های صنعت ایستاده است؟

امیر حسین عبیری، مدیر عامل آیتول / بانک جهانی، در سال ۲۰۰۶ فهرستی از ۱۰ مشخصه‌ یک رگولاتور خوب را ارائه داد. این مشخصه‌ها عبارت است از: استقلال، مسئولیت‌پذیری، شفافیت و ارتباط مؤثر عمومی، پیش‌بینی‌‌پذیری، شفافیت نقش‌ها، شفافیت و کامل‌بودن قوانین، تناسب مداخله با چالش‌ها، داشتن قدرت لازم، ویژگی‌های سازمانی مناسب و یکپارچگی.

به‌راستی رگولاتورهای کشور ما، کدام‌یک از این 10 ویژگی‌ها را دارند و در صورت دارا نبودن برخی از این ویژگی‌ها، مشکل از کجاست؟ احتمالاً آمار و اعداد بیش از هر تحلیلی پاسخ این سؤال را مشخص می‌کنند؛ چراکه بررسی آمار جهانی خرید آنلاین بیمه، گویای این است که در اروپا در حدود ۵۰ درصد مشتریان، بیمه خود را آنلاین خریداری می‌کنند.

در هند نیز سهم فروش آنلاین بیمه در حدود 40 درصد گزارش شده و این در حالی‌ است که سهم فروش آنلاین بیمه در ایران کمتر از 4 درصد است. این موضوع با مد نظر قرار دادن وجود رفتار خرید آنلاین، در بخش بزرگی از جامعه، سؤال‌برانگیز است و این پرسش مطرح می‌شود که نقش رگولاتور در چنین نتایجی چیست؟ آیا پیش‌بینی‌ناپذیری رگولاتور بانکی و بیمه‌ای در کشور، نقشی در این نتایج دارد؟

 به‌عنوان یک کسب‌وکار فعال در حوزه بیمه، پیشرفت و بازتر شدن نگاه رگولاتور بیمه‌ای را در سال‌های گذشته با تمام وجود لمس کردیم، اما نتایج حکایت از آن دارد که همچنان فاصله‌ معناداری با دنیا داریم. امید داریم که در سالروز تأسیس و در آغاز برگی جدید از عمر بیمه مرکزی، فضای مثبت‌تری در تعامل کسب‌وکارها با رگولاتور شکل گرفته و هم‌افزایی کسب‌وکار و رگولاتور، موجب اعتلای کل صنعت و افزایش ضریب نفوذ بیمه در کشور شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.