راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

این یک هشدار است! / همدستی خطرناک سلبریتی‌ها، اساتید اینستاگرامی و توکن‌های تقلبی

اخیراً پای سلبریتی‌ها به حوزه تبلیغ توکن‌های تقلبی باز شده است؛ نه اینکه قبلاً در این عرصه حضور نداشتند، بنابراین جای خالی‌شان را شاخ‌ها و غول‌های اینستاگرامی پر کرده بودند. سلبریتی‌های تلویزیونی که به واسطه بیت‌المال و استفاده از رانت‌های گوناگون از طریق صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران رشد کرده‌اند، اکنون شروع به تبلیغ توکن‌های تقلبی کرده‌اند. متأسفانه در شرایطی هستیم که فناوری بنیادین بلاکچین در حال تغییر همه‌چیز است و به‌دلیل سواد مالی پایین مردم ایران بسیاری فرصت را غنیمت شمرده‌اند و با استفاده از احساسات خام مردم در حال سوءاستفاده از آنها هستند. روش همه آنها هم شناخته‌شده است و می‌گویند با توکنی که معرفی می‌کنند، سریع پولدار می‌شوید! این در حالی است که دنیای رمزارز مانند دیگر بازارهای سرمایه‌گذاری و حتی پرریسک‌تر از آنهاست. اگر کسی بتواند به‌سرعت در بازارهای بورس و اوراق بهادار پولدار شود، قطعاً در بازارهای پرریسکی مانند کریپتو هم می‌تواند. منتها نکته اینجاست که آنچه این بازارها را جذاب می‌کند، نه پولدار شدن یک‌شبه در آن، بلکه فرصت‌های کسب‌وکاری است.

توکن‌های تقلبی که توسط اینستاگرامرها معرفی می‌شود و حمایت برخی چهره‌های شناخته‌شده تلویزیونی را هم به دست آورده‌اند، توکن‌هایی پوچ هستند که در نهایت باعث مال‌باختگی مردم می‌شوند. در آخرین مورد شاهد بودیم که ملیکا شریفی‌نیا، بازیگر سریال‌های تلویزیونی دست به معرفی یکی از شاخ‌های اینستاگرامی زده و او را مشاور مالی خودش معرفی کرده است. این فرد که گویا در ایران هم ساکن نیست و صرفاً برای مشاوره مالی به خانم شریفی‌نیا به ایران آمده، در حال تبلیغ توکن  تقلبی «ووجک» با نماد WOJ است. گفته می‌شود افرادی مانند علی حسنی، باربد معصومی ملقب به bitbod و ماهان تیموری در کانال‌های تلگرامی در حال تبلیغ گسترده این توکن تقلبی هستند. جالب اینجاست که پیش از این برخی خواننده‌های فارسی‌زبان خارج از کشور هم این توکن را معرفی کرده بودند، ولی بعداً بابت معرفی عذرخواهی کردند. ولی فعلاً خبری از عذرخواهی توسط چهره‌های تلویزیونی نیست.

متأسفانه اکوسیستم رمزارز ایران اکوسیستم نوپایی است و هنوز قوانین و مقررات آن تدوین نشده است. در این شرایط آنچه این اکوسیستم را سالم و سر پا نگه داشته، خودتنظیم‌گری‌ای بوده که کسب‌وکارها و افراد شناخته‌شده انجام داده‌اند. اکوسیستم رمزارز ایران متمرکز بر رمزارزهای شناخته‌شده است؛ رمزارزهایی مانند بیت‌کوین و اتریوم و در مواردی که رمزارزهایی ریسک بالایی دارند، مانند دوج و شیبا اینو حتماً توسط فعالان گفته می‌شود که خدای ناکرده افراد به هوای سود بالا متحمل ریسک‌های بالا نشوند.

چهره‌های شناخته‌شده اکوسیستم رمزارزی ایران همیشه نسبت به ریسک‌ها هشدار می‌دهند و هرگز پروژه‌های شبهه‌دار را معرفی نمی‌کنند، این در حالی است که چهره‌های اینستاگرامی با سوءاستفاده از اتمسفر ایجادشده، مردم را به سوی پروژه‌های ناشناخته هدایت می‌کنند. استدلال آنها هم این است که سود در توکن‌های ناشناخته است.

اکنون شاهد ورود چهره‌هایی هستیم که از شناخته‌شدن‌شان به واسطه تلویزیون و جذابیت حوزه رمزارزها، می‌خواهند از این کلاه نمدی برای خود بدوزند. در این زمینه به نظرم عاقلان اکوسیستم و چهره‌های شناخته‌شده باید هماهنگ و یکپارچه و مورد به مورد نسبت به هرگونه تبلیغات توکن‌های تقلبی در محیط عمومی تذکر دهند. در صورتی که شاخ‌های اینستاگرامی بر این حوزه مسلط شوند، هرگز نمی‌توانیم امیدوار باشیم که اکوسیستم رمزارز ایران شکل بگیرد و شاهد جنگلی خواهیم بود که مشتی کلاهبردار آن را می‌گردانند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.