راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

توقف صدور مجوز کارگزاران برخط از سوی بیمه مرکزی / آیا پروژه سوئیچ شکست خورده است؟

ماجرای تعامل پرتب و تاب کارگزاران برخط بیمه با اداره نظارت بر شبکه خدمات بیمه‌ای داستان تازه‌ای نیست؛ ماجرای نهاد ناظری که در کشاکش قوانین پیچیده بیمه باید با کمترین میزان حاشیه جانب احتیاط میان دو طیف سنتی و  دیجیتال را حفظ کند.

اخبار صنعت بیمه تا امروز همواره سرتیتری از جنس اخطار و هشدار به فعالان نوین فروش بیمه با عنوان اعطایی کارگزاران برخط داشته اما حالا خبر رسیده است که اداره پذیرش مؤسسات و دفاتر بیمه‌ای صدور هر گونه مجوز جدید فعالیت برای کارگزاران برخط را بدون اطلاع قبلی و تا زمانی نامشخص متوقف کرده است.

توقف صدور پروانه جدید فعالیت برای کارگزاران برخط استثنایی ندارد و حتی متقاضیانی که تمامی مدارک و اسناد را به طور کامل تحویل داده و همه تغییرات لازم را اعمال کرده‌اند نیز با اعلام واحد پذیرش دفاتر بیمه‌ای بیمه مرکزی مبنی بر توقف صدوز مجوز و پروانه فعالیت تا اطلاع ثانوی، مجبور به تأمل در دوران بلاتکلیفی پیش‌آمده هستند، بدون این‌که هیچ دورنمایی از تصمیم‌های آینده این نهاد در ذهن داشته باشند.


زیان جبران‌نشدنی کارگزاری‌های حقوقی


ماجرا به همین سادگی و صرفاً به طی دوران تعلیق ختم نمی‌شود چرا که عدم صدور مجوز حتی در دورانی کوتاه مشکلات بسیاری برای متقاضیان کارگزاری‌های برخط به وجود آورده است.

طبق قوانین موجود شرکت‌های کارگزاری حقوقی برای فعالیت در گروه کارگزاران برخط باید اقدام به تغییر اساسنامه خود کنند. در واقع برای این که یک کارگزاری حقوقی وارد جرگه کارگزاران برخط شود لازم است که اساسنامه قبلی آن باطل و اساسنامه‌ای جدید طبق اصول اعلام‌شده از سوی بیمه مرکزی تنظیم و تصویب شود.

 از سوی دیگر تغییر نام شرکت و اعمال تغییر در سامانه ثبت شرکت‌ها از مراحلی است که کارگزاران حقوقی طی فرایند ورود به فعالیت‌های برخط ملزم به انجام آن هستند که بعد از آن با ارجاع به بیمه مرکزی، این نهاد بر اساس آیین‌نامه 92/2 شورای عالی بیمه که شرایط فعالیت کارگزاران برخط مشخص شده است، اقدام به صدور مجوز تازه برای کارگزاران حقوقی می‌کند. این در حالی است که در دوران تعلیق صدور پروانه فعالیت برای کارگزاران برخط شرکت‌های کارگزاری حقوقی رسماً قادر به انجام هیچ یک از فعالیت‌های سابق خود نیستند چرا که نه پروانه گذشته در کار است و نه مجوزی برای فعالیت آینده.

همین مسئله مشکلات فراوانی در فعالیت‌های پیش روی کارگزاران متقاضی به وجود می‌آورد چرا که تا زمان عدم صدور پروانه فعالیت جدید شرکت‌های کارگزاری حقوقی متقاضی نمی‌توانند به سبب ابطال اساسنامه و تغییر نام شرکت و عدم همخوانی کد همکاری با نام تازه، با شرکت‌های بیمه طرف قرارداد پیشین خود وارد تعامل شوند یا مشتریان به صرف عدم رؤیت پروانه جدید ترجیح را بر تهیه بیمه‌نامه از کارگزاری دیگری می‌گذارند که این موضوع در بازار رقابتی صنعت بیمه به صرف هر یک روز تأخیر در ارائه پروانه فعالیت جدید، کارگزاران حقوقی متقاضی فعالیت برخط را با ضرر مالی قابل توجه و همین طور از دست دادن پرتفوی مشتریان رو به رو خواهد کرد، رویکردی که شاید فرصت جبران آن برای کارگزاران رسمی به راحتی دست ندهد‍!

در این میان راه برگشت به سرویس‌دهی غیربرخط برای کارگزاران حقوقی گزینه پرهزینه‌ای خواهد بود چرا که کارگزاری‌ها برای گرفتن مجوز برخط مجبور به هزینه‌کردهای زیادی مانند هزینه خرید سرور، طراحی سایت، نیروی انسانی و گروه برنامه‌نویسی هستند که تعلیق و توقف اعطای پروانه فعالیت برای آنها در زمان طولانی هزینه‌های بسیاری به همراه خواهد داشت.


تعلیق، نویدبخش روزهای خوش برخط فروشان؟


با نگاهی خوش‌بینانه می‌توان در تعلیق صدور پروانه فعالیت کارگزاران برخط به رگه‌هایی از امید به روزهای خوش اکوسیستم نوآوری صنعت بیمه رسید.

مجید بهزادپور، رئیس کل بیمه مرکزی از همان روزهای اول روی کار آمدن از سر و سامان دادن به فعالیت اینشورتک‌ها و کارگزاران برخط گفت و از تأکید بر تحول دیجیتال در صنعت بیمه کشور صحبت کرد.

نقطه اوج امیدواری زمانی بود که او در دیدار با سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، از تشکیل کارگروه مشترک صنعت بیمه و فعالان حوزه دانش‌بنیان خبر داد و بر دانش‌افزایی نخبگان نسبت به صنعت بیمه تأکید کرد.  تشکیل کارگروه نوآوری در پیکره نهادناظر را باید خبر خوش امروز صنعت بیمه برای هر دو گروه سنتی و نوپا تلقی کرد.  

با این اوصاف می‌توان عدم صدور مجوزهای جدید فعالیت بیمه‌گری برای متقاضیان تازه کارگزاری برخط را به انجام رایزنی‌های بیشتر برای حل مشکلات فروش برخط بیمه نسبت داد و موضوعاتی حول راه‌اندازی سامانه سوییچ بیمه مرکزی.

طبق اعلام مرکز فناوری اطلاعات بیمه مرکزی تمامی شرکت‌های بیمه موظف بوده‌اند تا پایان اردی‌بهشت ۱۴۰۱ وب‌سرویس‌های خود را تحویل بیمه مرکزی بدهند تا با فعالیت سامانه سوییچ بیمه مرکزی کارگزاران برخط بتوانند از قابلیت‌ها و ظرفیت‌های این سامانه استفاده ببرند. پروژه سوییچ بیمه مرکزی قرار بود که در خرداد ماه ۱۴۰۱ به طور رسمی وارد کار شود که با توجه به مشکلات زیرساختی و … این پروژه با تأخیر وارد مرحله اجرا خواهد شد و  گمان می‌رود تعلیق صدور پروانه های کارگزاران برخط نیز اقدامی در جهت تعیین تکلیف فعالیت‌های بیمه گری آنلاین در قالب سوییچ بیمه مرکزی باشد.

در این میان تعلیق صدور پروانه فعالیت بیمه‌گری برای کارگزاران برخط هر رویکردی داشته باشد – چه با هدف سامان دادن به فعالیت نوآوران عرصه فروش بیمه یا استقرار سامانه سوییچ بیمه مرکزی و … – چابکی و سرعت عمل در تصمیم‌گیری کمترین توقعی است که از نهاد ناظر انتظار می‌رود تا گروهی از کارگزاران که تصمیم بر فعالیت در رویکردهای نوین برخط دارند کمتر متوجه ضرر باشند و بازنده میدان فروش.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.