راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

١٠پيش بيني بزرگ آی تی در سال جديد

ميثم لطفي|

گارتنر بزرگترين مركز تحقيقاتي جهان در حوزه ارتباطات و فناوري اطلاعات محسوب مي‌شود كه گزارش‌هاي آماري و پيش‌بيني‌هاي تخصصي آن همواره معتبرترين معيار در اين حوزه بوده است. اين مركز چندي پيش همايش سالانه خود Gartner Symposium/ITxpo 2013 را در اورلاندو امريكا برگزار كرد تا ضمن ارائه گزارشي جامع از وضعيت صنعت فناوري در سال 2013،‌ بزرگترين پيش‌بيني‌هاي فناوري‌هاي خود براي سال 2014 را نيز اعلام كند. در همايش سالانه گارتنر اطلاعات و گزارش‌هاي مختلفي اعلام شد كه از مهم‌ترين آن‌ها «10 پيش‌بيني بزرگ فناورانه براي سال 2014 ميلادي» بود كه فهرست اين پيش‌بيني‌ها به قرار زير اعلام شده است.

تاثیر تلفن همراه در زندگي شخصي و سيستم مديريتي
گارتنر پيش‌بيني كرده است كه از هم‌اكنون تا سال 2018 ميلادي به صورت مستمر بر محبوبيت دستگاه‌هاي موبايلي افزوده مي‌شود و انواع مختلف اين دستگاه‌ها با قابليت‌هاي مختلف در اختيار كاربران جهاني قرار مي‌گيرد. محبوبيت اين دستگاه‌ها به گونه‌اي افزايش مي‌يابد كه در سال 2014 ميلادي شاهد خواهيم بود تعداد بيشتري از مردم بر اساس طرح
« استفاده از دستگاه‌هاي الكترونيكي شخصي در محل كار»(BYOD) اين ابزارها را مورد استفاده قرار مي‌دهند.

نرم‌افزارها و ابزارهاي موبايلي
گارتنر پيش‌بيني كرده است كه در سال 2014 ميلادي قابليت‌هاي JavaScript ارتقا مي‌يابد و در نهايت توانايي‌هاي بيشتري از فناوري HTML5 برمبناي مرورگرهاي اينترنتي در اختيار كاربران قرار مي‌گيرد. توسعه‌دهندگان نرم‌افزاري در اين سال سعي مي‌كنند تمركز بيشتري بر توليد ابزارهاي جديد خود مبتني بر اين فناوري‌ها داشته باشند. گارتنر تعداد مراكز فعال در حوزه توسعه نرم‌افزاري را حدود 100 شركت اعلام كرده است كه احتمال مي‌رود تعداد آن‌ها در سال 2014 رشد دو برابري داشته باشد.

اينترنت براي همه‌چيز
اينترنت كه همچنان رو به گسترش است، در سال 2014 ميلادي سطح گسترده‌تري از دستگاه‌هاي الكترونيكي را تحت پوشش قرار مي‌دهد و مردم به‌صورت معمول و عادي در گيرنده‌هاي تلويزيوني خود وارد اينترنت مي‌شوند. مهم‌ترين مشكلي كه در اين فضا وجود دارد امنيت آن است كه گسترش اينترنت بين دستگاه‌هاي الكترونيكي مختلف را دچار مشكل كرده است. گارتنر براي پيشرفت اينترنت در سال 2014 چهار حوزه زير را تعريف كرده است: امور مديريتي، امور مالي، امور عملياتي، امور توسعه‌اي.
سيستم‌هاي پردازش ابري و خدمات نوين فناوري
به عقيده كارشناسان مركز تحقيقاتي گارتنر، خدمات مبتني بر فضاي پردازش ابري در سال 2014 گسترده‌تر از هميشه ارائه مي‌شوند و ابزارهاي نوين مبتني بر آن به‌گونه‌اي طراحي مي‌شوند تا علاوه بر سازمان‌ها، كاربران خانگي را نيز تحت پوشش قرار دهند. گارتنر بر اين باور است كه در سال جديد ميلادي تعداد بيشتري از شركت‌هاي نرم‌افزاري به توليد ابزارهاي پردازش ابري رو مي‌آورند.
معماري‌هاي مشتري‌مدار/ابري
پيش‌بيني شده است كه در سال 2014 ميلادي معماري دنياي فناوري با تحولات جدي روبه‌رو شود و ابزارها و فناوري‌هاي ارائه شده با هدف جلب بيشتر رضايت مشتري و مبتني بر فضاي پردازش ابري عرضه شوند. بر اين اساس كاربران در اين سال بيش از گذشته اطلاعات خود را روي فضاي مجازي ذخيره مي‌كنند و كمتر سراغ نرم‌افزارهايي مي‌روند كه به‌طور كامل روي حافظه داخلي رايانه نصب مي‌شود.

عرصه خدمات شخصي ابري
با روي كار آمدن نسل جديد خدمات پردازش ابري، ابزارهايي ارائه مي‌شود تا هر يك از كاربران خانگي نيز بتوانند به صورت اختصاصي و شخصي از اين فضا بهره ببرند. اين ابزارها به گونه‌اي هستند كه به‌طور كامل مبتني بر فضاي پردازش ابري ارائه مي‌شوند و هيچ گونه وابستگي به دستگاه‌هاي الكترونيكي ندارند. كاربر مي‌تواند در هر مكان و زماني مبتني بر هر نوع دستگاه الكترونيكي موجود خدمات اين سرويس‌ها را در اختيار بگيرد و به اطلاعات شخصي خود دسترسي داشته باشد.

هر اتفاق تعريف شده برپايه نرم‌افزار
كارشناسان در حال تعريف استانداردي موسوم به «تعريف هرچيز با كمك نرم‌افزار» (SDx) هستند كه زيرساخت‌هاي مراكز داده، دستگاه‌ها، سيستم‌هاي اتوماسيون و… را به‌طور كامل تغيير مي‌دهد تا امكان تعريف همه چيز به كمك نرم‌افزارها فراهم شود. اين جريان در سال 2014 ميلادي سرعت بيشتري پيدا مي‌كند تا كاربران بتوانند همه نيازهاي خود را به كمك انواع نرم‌افزارها پاسخ گويند.

فناوري اطلاعات در مقياس اينترنت
شركت‌هاي بزرگ ارائه‌دهنده خدمات پردازش ابري از جمله گوگل، آمازون، Salesforce.com و… در حال كار كردن روي روش‌هاي جديدي هستند تا خدمات IT به بهترين شكل به‌دست كاربران برسد. گارتنر بر این باور است كه با استفاده از پتانسيل اين شركت‌ها در حوزه ياد شده، كاربر در سال 2014 ميلادي مي‌تواند بخش مورد نياز خود از دنياي فناوري را در مقياس گسترده وب دراختيار داشته باشد و با سرعت و كيفيت بيشتر خدمات مورد نياز خود را دراختيار بگيرد.

ماشين‌هاي هوشمند
شركت تحقيقاتي گارتنر معتقد است در سال 2014 ميلادي بزرگترين تحول تاريخ براي ماشين‌هاي هوشمند رخ مي‌دهد و نسل جديد اين ابزارها و دستگاه‌ها در اختيار كاربران جهاني قرار مي‌گيرد. اين ماشين‌هاي هوشمند در سال جديد ميلادي در چهار بخش زير عرضه مي‌شوند: سيستم‌هاي محتوامحور و دستيارهاي شخصي هوشمند، دستگاه‌هاي مشاوره‌اي هوشمند از جمله ابررايانهIBM Watson، سيستم‌هاي صنعتي پيشرفته جهاني و وسايل نقليه هوشمند بدون نياز به كمك گرفتن از انسان.

چاپگرهاي سه‌بعدي
اين نسل از چاپگرها كه تاكنون كمتر ديده شدند و قيمت بسيار گراني داشتند، در سال 2014 با قيمت ارزان‌تر و به صورت گسترده‌تر براي عموم كاربران عرضه مي‌شوند. پيش‌بيني شده است كه عرضه چاپگرهاي سه‌بعدي در سال جديد ميلادي رشد 75 درصدي داشته باشد و ميزان عرضه آن‌ها در سال 2015 ميلادي رشد 200 درصدي را تجربه كند. به عقيده گارتنر، چاپگرهاي سه‌بعدي در آينده نزديك جاي چاپگرهاي ليزري خانگي را هم مي‌گيرند. به هر حال بايد توجه داشت اگرچه اين فناوري‌ها جذابيت فراوان دارند و عرضه‌ آن‌ها در سال جديد ميلادي توجه عموم كاربران را به خود جلب مي‌كند، اما مركز تحقيقاتي گارتنر معتقد است كه استفاده از فناوري در حالت كلي مي‌تواند عادات بدي را براي هر كاربر به‌وجود آورد و در نهايت او را با مشكلات فراوان مواجه كند. انسان هزاره سوم كه بسياري از اين عادات بد را پذيرفته است، به پيش‌بيني مركز تحقيقاتي گارتنر برخي از آن‌ها را در سال 2014 ميلادي كنار مي‌گذارد. فهرست بدترين عادات فناورانه كه قرار است كاربران در سال 2014 ميلادي كنار بگذارند به قرار زير است:
چك نكردن ايميل پيش از خواب و پس از بيدار شدن: مركز تحقيقاتي گارتنر با خوش‌بيني تمام به اين نتيجه رسيده است كه كاربران در سال جديد ميلادي اين عادت بد را كنار مي‌گذارند و وابستگي آن‌ها به پست الكترونيكي كمتر مي‌شود. گفته مي‌شود كه چك كردن پست الكترونيكي پيش از خواب باعث شده است طي چند سال اخير 30 درصد از كيفيت خواب كاربران كاسته شود.
كنــار گذاشت دسـتگاه الكترونيكي همراه به عنوان ابزار اجتماعي: كاربران اين روزها گوشي هوشمند را كاربردي‌ترين ابزار اجتماعي مي‌دانند و غالب ارتباطات خود را به كمك آن انجام مي‌دهند. گارتنر بر اين باور است كه اين روند در سال 2014 ميلادي اندكي بهبود مي‌يابد تا افراد كمي بيشتر سراغ ارتباطات رو در رو بروند.
گذاشتن پيغام‌هاي صوتي براي دوستان: اين روزها كمتر كسي پيغام صوتي مي‌گذارد. اگر كاربر با يك شخص تماس بگيرد و او پاسخ ندهد، با يك پيامك صحبت‌هاي خود را به وي انتقال مي‌دهد. اما كارشناسان به اين نتيجه رسيده‌اند كه اين فرآيند در سال آينده به سمت ارسال پيام‌هاي صوتي پيش مي‌رود و از محبوبيت پيامك در اين جريان كاسته مي‌شود.
عـدم اسـتفاده از گوشــي هوشمند در همه‌جا: به عقيده كارشناسان گارتنر در سال 2014 ميلادي كاربر كمتر از گذشته در باشگاه ورزشي، آسانسور، پياده‌روي‌هاي روزانه، خريد، پشت فرمان و دستشويي از گوشي هوشمند استفاده مي‌كند و در عوض زمان بيشتري را به خودش اختصاص مي‌دهد.
استفاده كمتر از ابزارهاي مختلف شبكه‌هاي اجتماعي: در سال 2014 ميلادي كاربران كمتر سراغ قابليت هشتگ(#) در شبكه اجتماعي توئيتر مي‌روند و براي هر اتفاقي كه در زندگي روزانه آن‌ها رخ مي‌دهد سراغ سرويس تصويري Instagram نمي‌روند. به‌طور كلي اعضاي شبكه‌هاي اجتماعي در سال 2014 جدي‌تر از اين ابزارها استفاده مي‌كنند.
كمتر شدن جست‌وجوهاي گوگلي هنگام معاشرت‌هاي دوستانه: اعتياد كاربران به اينترنت به‌گونه‌اي است كه حتي هنگام معاشرت با دوستان يا اعضاي خانواده وارد گوگل مي‌شوند و كليدواژه‌هاي مورد نظر خود را در آن جست‌وجو مي‌كنند تا در جريان آخرين اخبار و اطلاعات قرار گيرند. اما گارتنر بر اين باور است كه اين روند در سال 2014 تعديل مي‌شود.
عدم نمايش اطلاعات شخصي افراد در اماكن عمومي: افراد اين روزها با عضويت در شبكه‌هاي اجتماعي انواع اطلاعات شخصي خود از تصاوير ويديويي و عكس‌هاي شخصي گرفته تا شماره تلفن، آدرس ايميل و ديگر اطلاعاتشان را در اختيار دوستان مي‌گذارند. اما افرادي كه به اين اطلاعات دسترسي دارند در سال 2014 كمتر آن‌ها را به غريبه‌ها نشان مي‌دهند.
پاك كردن تعداد بيشتري از ايميل‌هاي دريافتي: كاربران با عضويت در گروه‌هاي مختلف حجم گسترده‌اي از ايميل‌ها را دريافت مي‌كنند. بر اساس بررسي‌هاي انجام شده هر كاربر به‌طور ميانگين بيش از 10 هزار ايميل خوانده نشده دارد كه پيش‌بيني مي‌شود تعداد آن‌ها در سال 2014 سه رقمي شود.
نوشتن پيام‌ها به‌صورت كامل‌تر: كاربران براي نوشتن پيامك يا كامنت‌هاي اينترنتي از عبارت‌هاي اختصاري استفاده مي‌كنند و نوع جديدي از زبان را به‌كار مي‌برند. اين اتفاق بين جوانان در همه مليت‌ها وجود دارد و احتمال مي‌رود در سال 2014 كمتر شود.
غيرفعال كردن سيستم‌هاي پيام‌رسان ايميل: عضويت در شبكه‌هاي اجتماعي، سرويس‌هاي موبايلي اينترنتي و… قابليت ارسال پيام مربوط به اتفاقات جديد به پست الكترونيكي افراد را فراهم مي‌كند. اما كارشناسان مي‌گويند كه اين فرآيند در سال 2014 ميلادي كمتر مورد استفاده قرار مي‌گيرد.
با اين اتفاقات و پيش‌بيني‌ها بايد گفت كه 2014 سال خوبي براي دنياي فناوري خواهد بود و نه تنها كاربر نسل جديد قابليت‌ها و فناوري‌هاي مورد نظر را در اختيار خواهد گرفت، بلكه عادت بد او براي استفاده از اين فناوري‌ها كمتر خواهد شد. با اين وجود شايد هنوز زود باشد كه در مورد سال 2014 قضاوت كرد و بايد منتظر ماند تا مهم‌ترين اتفاقات فناورانه اين سال را
به عينه ديد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.