راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی خبر داد / نیازی به یکسان‌بودن بانک صادرکننده چک و خودپرداز نیست

مهران محرمیان، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی از اتصال شبکه خودپردازهای کشور در زمینه ثبت چک در سامانه صیاد خبر داد. به گفته او، در آینده نزدیک با توجه‌ به اتصال زیرساخت شبکه کارتی، دارندگان چک می‌توانند با مراجعه به خودپردازهای متصل به سامانه صیاد، بدون لزوم یکسان‌بودن بانک صادرکننده چک و خودپرداز، نسبت به ثبت، تأیید، انتقال و استعلام چک اقدام کنند.

به گزارش روابط‌ عمومی بانک مرکزی، طبق صحبت‌های مهران محرمیان، در حال حاضر ثبت چک صیادی در خودپرداز، باید در خودپرداز همان بانک صادرکننده چک انجام گیرد، اما به‌زودی دارندگان دسته‌چک می‌توانند از تمامی خودپردازهای متصل به صیاد برای ثبت چک خود استفاده کنند.

به  گفته او، با فراهم‌شدن این امکان تعداد محدود بانک‌هایی که خودپردازهای آنها نیز به سامانه صیاد متصل نشده‌اند، خللی در این زمینه ایجاد نخواهد کرد؛ اگرچه همه بانک‌ها باید در اسرع‌ وقت خودپردازهای خود را به سامانه صیاد مجهز کنند.

او با بیان اینکه بر اساس آمار بیش از 70 درصد خودپردازهای بانک‌های کشور به سامانه صیاد مجهز شده‌اند، افزود: «اکنون خودپردازهای بیش از 20 بانک کشور که حدود 41 هزار دستگاه است، به سامانه صیاد متصل هستند و به‌تدریج آمار این دستگاه‌ها در زمینه اتصال به سامانه صیاد افزایش می‌یابد. خودپردازهای هشت بانک به سامانه صیاد متصل نشده‌اند که از این تعداد شش بانک بسیار کوچک و دو بانک نسبتاً بزرگ هستند و شخصاً به این موضوع ورود کرده و هشدارهای لازم در این زمینه به این دست بانک‌ها داده شده و از آنها درخواست‌ شده در اسرع‌ وقت اقدامات لازم برای تجهیز دستگاه‌های خودپرداز به سامانه صیاد را در دستور کار قرار دهند.»

محرمیان با بیان اینکه در حال حاضر 60 درصد بازار چک‌های کشور از نوع صیادی هستند، گفت: «با اجرای قانون جدید چک شاهد کاهش ملموس چک‌های برگشتی، هم به لحاظ تعداد و هم از منظر مبلغ هستیم.» به گفته او، میزان برگشتی چک‌های جدید نسبت به چک‌های قدیمی پایین و روند آن کاهشی است. به این واسطه استانداردهای چک‌های برگشتی کشور به استانداردهای جهانی نزدیک می‌شود.


مجهز شدن چک‌های تضمین‌شده به شناسه صیادی


معاون فناوری‌های نوین، در خصوص چک تضمین‌شده و لزوم ثبت آن در سامانه صیاد گفت: «چک تضمین‌شده مطابق قانون باید توسط شعبه بانک در سامانه صیاد ثبت شود و بانک مرکزی از ابتدای اردیبهشت‌ماه سال جاری این موضوع را برای اجرا به شبکه بانکی ابلاغ کرده است و بانک‌ها در این زمینه در حال انجام اقدامات لازم هستند.» به گفته او، بر این‌ اساس از 17 خردادماه اگر یک چک تضمین‌شده در سامانه صیاد ثبت نشده باشد، دارندگان چک باید با مراجعه به شعبه صادرکننده چک اقدام به کارسازی کنند. به‌ عبارت‌ دیگر این‌گونه چک‌ها در سامانه‌های بین‌بانکی، خدمتی دریافت نخواهند کرد.

او خاطرنشان کرد: «چک‌های تضمین‌شده که توسط شعب بانکی در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد، مجهز به شناسه ۱۶ رقمی صیادی شده و با توجه‌ به تکالیف مقرر در قانون اصلاح قانون صدور چک، ثبت صدور این نوع چک‌ها بر عهده شعب بانک‌هاست و صادرکننده چک در این‌ خصوص مسئولیتی ندارند.»

او در پایان در خصوص  چک‌های موردی نیز گفت: «چک‌های موردی به‌دلیل شرایط خاص‌شان، متقاضی زیادی ندارند. ما هم وارد فاز استقبال گسترده نشده‌ایم و نگرانی در این زمینه که تعداد بانک‌های ارائه‌دهنده این چک‌ها زیاد نیستند، وجود ندارد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.