راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چالش‌های سخت افزاری بانک‌ها در دوران تحریم و افزایش نرخ ارز / با چالش تأمین قطعات و کمبود متخصص پشتیبانی مواجهیم

سیستم بانکی و بانک‌ها همیشه با چالش‌های متفاوتی از جمله رضایت مشتری، ارائه خدمات، بهبود تجربه کاربری، نیروی انسانی، تأمین نرم‌افزار، سخت‌افزار و تجهیزات مواجه هستند. تحریم‌های علیه ایران و نوسان‌ نرخ ارز به وخامت چالش‌های بانکی دامن زده و سرویس‌دهی بانک‌ها را با مشکلاتی مواجه کرده است. بنابراین دغدغه‌های سخت‌افزاری بانک‌ها به کیفیت سرویس خودگردان و خودپردازها پیوند خورده است.

برای لمس بهتر دغدغه‌های بانک‌ها از معاونان فناوری اطلاعات بانک‌ها و مدیران مرتبط با زیرساخت‌های بانکی درباره  چالش‌های سرویس‌دهی خودپرداز و خودگردان، دشواری‌های تأمین قطعات، تأثیر نوسانات ارزی بر سرویس‌دهی بانک‌ها گفت‌وگو کردیم و از آنها درباره اهمیت پشتیبانی خدمات در سراسر کشور و چالش‌های نیروی کار متخصص تعمیر و پشتیبانی تجهیزات پرسیدیم.


هزینه و فایده با یکدیگر تناسب ندارند


فرهاد بهمنی معاون فناوری اطلاعات پست بانک با اعلام اینکه انبارهای ذخیره قطعات پشتیبانی تجهیزات در بیشتر استان‌ها تعطیل شده‌اند، گفت: «عواملی مانند تحریم‌ها و بالا رفتن نرخ ارز، شرکت‌های پشتیبانی را با مشکل تأمین قطعات برای پشتیبانی خودپردازها مواجه کرده، انبارهای ذخیره قطعات در اکثر استان‌ها تعطیل شده‌اند، به همین دلیل مدت‌زمان رفع خرابی و اختلالت فنی خودپردازها طولانی شده است، هزینه و فایده هم با یکدیگر تناسب ندارند.» به گفته او، هزینه خودپردازها بسیار بالا رفته درحالی‌که درآمدها و عایدی از تراکنش‌ها در سال‌های متمادی ثابت مانده است.

او با اشاره به بحث تأمین قطعات ادامه داد: «باتوجه‌به اینکه اکثر قطعات خودپردازها وارداتی هستند و موضوع تحریم بسیاری از شرکت‌ها را در بحث پشتیبانی قطعات با مشکل مواجه کرده، تأمین قطعات خودپردازها با کندی صورت می‌گیرد و همین امر باعث به‌وجودآمدن مشکلات برای بانک‌ها شده است.»

فرهاد بهمنی؛ معاون فناوری اطلاعات پست بانک

او که سودآوری را در گرو پشتیبانی باکیفیت می‌داند، ادامه داد: «موضوع پشتیبانی خودپردازها بسیار مهم است؛ اگر می‌خواهیم افزایش سودآوری و رضایت مشتریان و سرویس‌دهی خودپردازها را در سراسر کشور داشته باشیم، باید به موضوع پشتیبانی خودپردازها توجه ویژه‌ای داشته باشیم.» به گفته او، چالش نیروی کار متخصص در بحث تأمین و پشتیبانی تجهیزات از جمله چالش‌هایی است که با آن مواجه هستیم.


سرویس‌دهی بانک اقتصاد نوین تحت‌تأثیر تغییرات ارزی نیست


محمد صادقی معاون فناوری اطلاعات بانک اقتصاد نوین در ابتدای صحبت‌هایش درباره چالش‌های عمده سرویس‌دهی تجهیزات پرداختی صحبت کرد. او افزایش قیمت خرید دستگاه‌های خودپرداز و خودگردان، افزایش قیمت خرید متعلقات از جمله کاغذ رسید و…، افزایش مبالغ مربوط به پشتیانی، تعمیر، حمل‌ونقل، مشکلات شرکت‌های پیمانکار برای تأمین قطعه را از چالش‌های اصلی دستگاه‌های خودپرداز و خودگردان می‌داند.

او با بیان اینکه شرکت‌های بزرگ با تأمین قطعه با مشکلاتی مواجه هستند توضیح داد: «باتوجه‌ به سیاست بانک اقتصاد نوین برای ارائه سرویس بسیار مطلوب به مشتریان همواره با شرکت‌های پیمانکار معتبر برای پشتیبانی قرارداد همکاری داشته‌ایم. تا جایی که در جریان هستیم شرکت‌های بزرگ هم در مقاطعی از زمان برای تأمین قطعه با مشکلاتی مواجه بوده و هستند.»

محمد صادقی؛ معاون فناوری اطلاعات بانک اقتصاد نوین

او با اشاره به حد پوشش پشتیبانی خدمات بانک اقتصاد نوین در سراسر کشور گفت: «پراکندگی بهره‌برداری از دستگاه‌های خودپرداز و خودگردان در بانک اقتصاد نوین بیشتر در مراکز استان‌ها و شهرهای بزرگ بوده و شرکت‌های معتبر دارای قرارداد همکاری با بانک برای پوشش پشتیبانی دستگاه‌ها مشکلی ندارند.»

او خاطرنشان کرد: «باتوجه‌به اینکه بانک اقتصاد نوین با شرکت‌های معتبر قرارداد داشته و در قرارداد به‌تمامی جنبه‌ها توجه شده است، تغییرات نرخ ارز در بانک اقتصاد نوین تأثیری بر سرویس‌دهی نداشته.» به گفته او، افزایش هزینه کمیت تعدادی دستگاه‌ها کاهش پیدا کرده ولی دستگاه‌هایی که در حال سرویس‌دهی هستند بالاترین سطح سرویس‌دهی را همیشه حفظ کرده‌اند.


کمبود قطعات، خدمات بانکی را مختل می‌کند


به گفته حسن شایسته مجد مدیر زیرساخت و عملیات فناوری اطلاعات بانک پارسیان تأمین قطعات در بخش تحریم برخی برندها مانند NCR و بخش افزایش شدید نرخ ارز و عوارض گمرکی به یکی از مهم‌ترین چالش‌های سرویس‌دهی به پایانه‌های بانکی تبدیل شده است. موضوعاتی مانند افزایش شدید نرخ دستمزد، حمل‌ونقل و مواد مصرفی ناشی از تورم موجود و عدم افزایش متناسب مبلغ قرارداد با بانک‌ها از دیگر چالش‌های مرتبط با تجهیزات پرداختی هستند.

شایسته ادامه داد: «ثابت ماندن نرخ کارمزدهای خدمات بانکی باعث شده رویکرد مرکز درآمدی پایانه‌های بانکی به مرکز هزینه تغییر کند. این تغییر راهبرد، راضی نگه‌داشتن پیمانکاران پشتیبانی فنی را دشوار کرده است.»

او با تاکید بر مشکلات تأمین قطعات گفت: «تأمین قطعات اصلی پایانه‌های بانکی که در کشور قابل تولید نیستند، همیشه با مشکل تحریمی برخی برندها و اخیراً افزایش شدید نرخ ارز و حقوق و سود گمرکی مواجه بوده است. این دو علت افزایش غیرمنطقی قیمت تمام شده قطعات وارداتی را به همراه دارد است.»

او که معتقد است حد پوشش پشتیبانی خدمات یک اولویت محسوب می‌شود تصریح کرد: «پوشش کشوری خدمات به دلیل نیاز بانک‌ها در اولویت شماره یک قرار دارد که البته به دلیل کمبود کارشناس حرفه‌ای در مناطق مرزی و نیز مطالبه دستمزد بالا دارای چالش‌های خاص است.»

حسن شایسته مجد؛ مدیر زیرساخت و عملیات فناوری اطلاعات بانک پارسیان

او در خصوص تأثیر افزایش قیمت و هزینه‌ها و نوسانات ارزی بر سرویس‌دهی بانک‌ها بیان کرد: «بانک‌ها باوجود افزایش هزینه‌ها، در تلاشند هیچ نشانه نامطلوبی از اثرات مخرب در سمت مشتریان دیده نشود. اما به‌تدریج کمبود قطعه و مواد مصرفی تعمیرگاه، هزینه‌های حمل‌ونقل، مطالبه دستمزد سنگین از سمت کارشناسان تعمیرات و پشتیبانی فنی در گام اول شرکت‌های پیمانکاری بانک، خدمات بانکی را مختل خواهد کرد.»

او با بیان اینکه نیروی کار متخصص تعمیر و پشتیبانی مطالبه‌گر افزایش حقوق هستند تصریح کرد: «نیروی کار متخصص تعمیر و پشتیبانی به طور مستمر مطالبه‌گر افزایش حقوق و مزایا و افزایش امکانات رفاهی است. به همین دلیل در بازه‌های کوتاه، بین شرکت‌های پیمانکاری پشتیبانی شغل عوض می‌کند. علاوه بر این چالش مهاجرت به تهران و برخی کلان‌شهرها برای اغلب این متخصصین سبب خالی شدن شهرهای کوچک از این تخصص شده است.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.