راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

وضعیت بازار رمزارزها از نگاه گزارش اردیبهشت‌ماه نوبیتکس

شیبا جای دوج‌کوین را در معاملات کاربران رمزارزی گرفته است. بر اساس داده‌های گزارش ماهانه نوبیتکس، در پایان اردیبهشت‌ماه، 20 درصد از سبد دارایی‌های موجود در کیف پول کاربران ایرانی این پلتفرم مبادله رمزارز، به شیبا اختصاص دارد. نوبیتکس بعد از انتشار گزارش سالانه خود به‌عنوان اولین مرجع اطلاعات از بازار رمزارزها در ایران، انتشار گزارش وضعیت بازار به‌صورت ماهانه را آغاز کرده و در اولین قدم گزارش اردیبهشت‌ماه 1401 را منتشر کرده که داده‌هایی از موجودی کیف پول کاربران این پلتفرم، تعداد معاملات انجام‌شده برای هر رمزارز و همچنین میزان بازدید صفحات رمزارزهای مختلف در سایت نوبیتکس را شامل می‌شود.


شیبا؛ رمزارز محبوب ایرانی‌ها


رمزارز شیبا اینو در گزارش اردیبهشت‌ماه نوبیتکس، به‌عنوان محبوب‌ترین رمزارز بین کاربران ایرانی در این ماه به چشم می‎خورد. به‌طوری‌ که 20/6 درصد دارایی کاربران نوبیتکس که در کیف پول این پلتفرم نگهداری می‌شود، به شیبا اختصاص دارد. فانتوم با سهم 17/8درصدی و اکسی با سهم 15/1درصدی در رتبه‌های بعدی هستند و مانا، سند و ماتیک در ادامه به چشم می‌خورند. به‌جز شیبا، پنج رمزارز دیگری که در صدر این فهرست قرار گرفته‌اند، همگی به‌تازگی به جمع رمزارزهای پشتیبانی‌شده در نوبیتکس اضافه شده‌اند.


6.9 میلیون معامله موفق در اردیبهشت‌ماه


نوبیتکس در گزارش اردیبهشت‌ماه خود اعلام کرده حدود شش میلیون و 885 هزار معامله موفق در دومین ماه سال 1401 انجام شده که این رقم نسبت به فروردین‌ماه حدود 4/4 درصد کاهش پیدا کرده است. در روزهای مختلف اردیبهشت‌ماه به‌طور میانگین روزانه 222 هزار معامله انجام شده که کمترین آنها مربوط به سوم اردیبهشت با حدود 110 هزار معامله و بیشترین آنها در 22 اردیبهشت با نزدیک به 490 هزار معامله بوده است.


شیبا، تتر و دوج‌کوین؛ پرمعامله‌ترین رمزارزها


از کل معاملات اردیبهشت‌ماه نوبیتکس، 91 درصد مربوط به بازارهای ریالی و 9 درصد مربوط به بازارهای تتری بوده است. به همین خاطر معاملات بازارهای ریالی این پلتفرم، تعیین‌کننده نهایی پرمعامله‌ترین رمزارزها هستند. بر اساس گزارش نوبیتکس 14/5درصد معاملات ریالی، برای خریدوفروش شیبا انجام شده و تتر با سهم 12/4درصدی و دوج‌کوین با سهم 11/2درصدی از معاملات ریالی در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

در بازارهای تتری شرایط متفاوت است. در این بازارها بیت‌کوین 12درصد معاملات را به خود اختصاص داده است. دوج‌کوین 9/8 درصد و ترون 9/7 درصد در بازارهای تتری نوبیتکس سهم دارند. از نظر مجموع معاملات انجام‌شده در بازارهای ریالی و تتری، دوج‌کوین با 965 هزار معامله در رتبه اول قرار گرفته و تتر با 781 هزار معامله و دوج‌کوین با 764 هزار معامله در رتبه‌های دوم و سوم ایستاده‌اند. ترون و فانتوم از دیگر رمزارزهایی هستند که تعداد معاملات آنها در اردیبهشت‌ماه بالا بوده است.


سرمایه‌گذاری در روز تعطیل


کاربران نوبیتکس در اردیبهشت‌ماه در مجموع 20 میلیون و 83 هزار مرتبه به صفحات بازارهای این پلتفرم مراجعه کرده‌اند. بر اساس گزارش نوبیتکس این رقم نسبت به فروردین‌ماه 13درصد کاهش داشته که با توجه‌ به تعطیلات عید و افزایش معمول بازدید سایت‌ها در این روزها، کاهش بازدید در ماه دوم سال طبیعی به نظر می‌رسد. آن‌طور که گزارش اردیبهشت‌ماه نوبیتکس نشان می‌دهد کاربران این پلتفرم در روزهای تعطیل یعنی پنجشنبه و جمعه علاقه و زمان بیشتری برای رصد بازارها دارند؛ چراکه عموماً هر هفت روز یک بار در روزهای پنجشنبه و جمعه شاهد افزایش نسبی میزان بازدید صفحات بازارها در سایت نوبیتکس هستیم. بیشترین تعداد بازدید روزانه در این ماه مربوط به پنجشنبه هشتم اردیبهشت‌ است که در آن صفحات بازارهای نوبیتکس یک میلیون و 300 هزار بازدید را ثبت کرده‌اند.


بیت‌کوین؛ جریان اصلی بازار


هرچند شیبا از نظر تعداد معاملات و همچنین دارایی موجود در کیف‌ پول کاربران نوبیتکس رتبه اول را به خود اختصاص داده، اما بر اساس گزارش اردیبهشت‌ماه نوبیتکس، هنوز توجه بسیاری از سرمایه‌گذاران ایرانی به بیت‌کوین معطوف است؛ چراکه از نظر میزان بازدید صفحات بازارهای نوبیتکس، بیت‌کوین در رتبه اول قرار گرفته است. در اردیبهشت‌ماه، صفحه بازار بیت‌کوین در سایت نوبیتکس دو میلیون و 870 هزار مرتبه بازدید شده است. دوج‌کوین با دو میلیون و 720 هزار بازدید و شیبا با دو میلیون و 592 هزار بازدید ماهانه در رتبه‌های بعدی قرار دارند. صفحات بازارهای تتر و ترون از دیگر صفحاتی هستند که کاربران نوبیتکس توجه ویژه‌ای به آن نشان داده‌اند.

کاربرانی که بازارهای تتری را دنبال می‌کنند، 40 درصد توجه خود را به بیت‌کوین اختصاص داده‌اند، اما در بین بازارهای ریالی همچنان دوج‌کوین و شیبا پربازدیدترین بازارها هستند و بیت‌کوین در رتبه سوم قرار گرفته است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.