راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

پنجاه‌وهشتمین شماره ماهنامه عصر تراکنش منتشر شد / خوراندن ریال به رمزارز!

شماره پنجاه‌وهشتم ماهنامه عصر تراکنش با تصویری از تیم لطیف، بنیان‌گذار هلدینگ مکس منتشر شد. تیم لطیف که بیش از ۲۵ سال در حوزه‌های مختلف تجربه کارآفرینی دارد و از آلمان تا ایران شرکت‌های موفق و تأثیر‌گذار زیادی را راه‌اندازی کرده، ۱۶ سال پیش به ایران مهاجرت کرد و با آشنایی با ظرفیت‌های اقتصاد دیجیتال ایران، استارتاپ‌های موفقی را تأسیس کرد که در نهایت هلدینگ مکس برای توسعه هرچه بیشتر و بهتر این استارتاپ‌ها راه‌اندازی شد. در گفت‌وگویی که با لطیف داشتیم ابتدا درباره مسیر حرفه‌ای که تاکنون طی کرده، صحبت کردیم و سپس به هلدینگ مکس و چشم‌اندازی که برایش متصور هستند، پرداختیم. تیم لطیف می‌گوید از کودکی به ساختن و خلق‌کردن علاقه داشته و هدفش در زندگی نیز همین است؛ در واقع کارآفرینی و سرمایه‌گذاری آرزوی همیشگی او بوده است. در پنجاه‌وهشتمین شماره ماهنامه عصر تراکنش پرونده‌ای درباره پروژه رمزریال بانک مرکزی را می‌خوانید که به ابعاد گوناگون این پروژه در گفت‌وگو با فعالان این حوزه پرداخته‌ایم. در ادامه، نگاهی بر مطالب پنجاه‌وهشمین شماره عصر تراکنش خواهیم داشت.


حضور انتشارات راه پرداخت در نمایشگاه کتاب


در بخش گزارش‌های این شماره، به روال هر ماه، مروری بر مهم‌ترین اخبار یک ماه گذشته داشتیم. یکی از مهم‌ترین اخبار این مدت مربوط به انتصاب‌های جدید در شرکت‌ها و سازمان‌ها بود. علاوه بر این، هنوز یک ماه کامل از شروع سال جدید نگذشته بود که بیمه مرکزی در ادامه رویکردی که از اواخر سال ۱۴۰۰ دست به اجرایی‌کردن آن زده بود، نامه منع همکاری با یک فروشنده آنلاین بیمه دیگر را صادر کرد که یکی از اتفاقات مهم در حوزه اینشورتک بود. در اردیبهشت‌ماه شاهد دو رویداد مهم نیز بودیم؛ یکی نمایشگاه اینوتکس ۲۰۲۲ و دیگری نمایشگاه کتاب. یازدهمین نمایشگاه اینوتکس با حضور ۴۰۰ شرکت و استارتاپ فعالیت خود را در پارک فناوری پردیس به ‌مدت چهار روز از 20 اردیبهشت‌ماه آغاز کرد و در این چهار روز، سخنرانی‌ها و میزگردهای متعددی را در این نمایشگاه شاهد بودیم. سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران نیز کار خود را از 21 اردیبهشت‌ماه به مدت ۱۰ روز آغاز کرد.

انتشارات راه پرداخت یکی از نشرهای فعال در نمایشگاه کتاب بود و نخستین حضور خود را در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تجربه کرد. انتشارات راه پرداخت از ابتدای فعالیت خود تاکنون بیش از ۸۰ عنوان کتاب منتشر کرده؛ کتاب‌هایی که در زمره فناوری و نوآوری قرار می‌گیرند.


سه کسب‌وکار و روایت زندگی یک مدیر


«ارتباط فردا»، «آی‌تی‌ساز» و «تجارت الکترونیک بهار» سه کسب‌وکاری هستند که در بخش باشگاه این شماره عصر تراکنش به سراغ آنها رفتیم و در گفت‌وگو با مدیران آنها به مهم‌ترین اقدامات‌شان در یک سال گذشته و برنامه‌هایشان برای سال جدید پرداختیم. در گفت‌وگوی ماه این شماره نیز به سراغ تیم لطیف، بنیان‌گذار هلدینگ مکس رفتیم. لطیف با جلب اعتماد ماموت که خود برنامه‌هایی برای ورود به حوزه‌ استارتاپی و نوآورانه داشت، توانست ارتباط عمیق و موفقی بین یکی از مهم‌ترین گروه‌های صنعتی ایران و اکوسیستم نوآوری ایران ایجاد کند. در گفت‌وگویی که با لطیف داشتیم ابتدا درباره مسیر حرفه‌ای که تاکنون طی کرده، صحبت کردیم و سپس به هلدینگ مکس و چشم‌اندازی که برایش متصور هستند، پرداختیم.

علاوه بر این، داستان زندگی مظاهر مرجانی، مدیرعامل پارمیس را می‌خوانید. مرجانی را می‌توان از آن دست مدیرانی در کشور دانست که دغدغه رفع نیازها و توسعه کسب‌وکارها را از دوران جوانی خود در سر داشته؛ دغدغه‌ای که شاید در کمتر کسی دیده شود که خانواده‌اش یک کسب‌وکار خانوادگی موفق داشته باشد، اما او عطای کسب‌وکار خانوادگی را به لقایش ببخشد و خودش وارد دنیای سخت کارآفرینی شود.


خوراندن ریال به رمزارز!


بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران که بر خلاف دیگر نهادهای رگولاتور بین‌المللی جهان در زمینه تنظیم‌گری رمزارزها تاکنون سکوت پیشه کرده، در اقدامی خبر از انتشار رمزریال داد و در ۲۰ فروردین ۱۴۰۱ مقررات رمزریال را منتشر ساخت. بر اساس این مقررات‌، بانک مرکزی مسئولیت نظارت بر میزان رمزریال انتشاریافته و تعیین حداکثر سقف مجاز رمزریال در گردش در کشور را بر عهده دارد و طبق این مقررات مجاز به عرضه بخشی از پول در قالب رمزریال به مؤسسات اعتباری است. طبق آنچه از جزئیات این سند برمی‌آید، مقررات ناظر بر عرضه رمزریال همان مقررات ناظر بر انتشار، نگهداری و توزیع اسکناس و مسکوک خواهد بود. با این حال هنوز پیرامون انتشار رمزریال سؤالات و ابهاماتی وجود دارد و نقدهایی بر آن وارد است.

همچنین در گزارشی در گفت‌وگو با فعالان حوزه رمزارز در کشور به جنبه‌های مختلف انتشار رمزریال پرداخته‌ایم. صابر صیادی، تحلیلگر فناوری‌های مالی نیز در گزارشی، به تجربه «گوس‌بانک» اتحاد جماهیر شوروی پرداخته و نوشته که اهداف انتشار رمزریال همگرایی عجیبی بین CDBC و بانکداری اسلامی در ایران برای تبدیل بانک‌ها به شعب بانک مرکزی را نشان می‌دهد. علاوه بر اینها در گفت‌وگویی که با داود محمدبیگی، مدیر اداره نظام‌های پرداخت بانک مرکزی داشتیم، به برخی سؤالات پیرامون رمزریال پرداختیم.


وایرال‌ترین اینفلوئنسر اجتماعی تمام دوران


ایلان ماسک پس از یک شب مذاکره با ۱۱ عضو هیئت‌مدیره توییتر قرارداد خرید این شبکه اجتماعی را به مبلغ تقریبی ۴۴ میلیارد دلار امضا کرد و پس از عقد این قرارداد در توییتر خود نوشت: «آزادی بیان بستر یک دموکراسی کارآمد است و توییتر میدان شهر دیجیتالی است که در آن موضوعات حیاتی برای آینده بشریت مورد بحث قرار می‌گیرد. می‌خواهم توییتر را با بهبود محصول با ویژگی‌های جدید، متن‌باز کردن الگوریتم‌ها برای افزایش اعتماد، شکست‌دادن ربات‌های هرزنامه و احراز هویت همه انسان‌ها، بهتر از همیشه کنم. توییتر پتانسیل فوق‌العاده‌ای دارد.»

درسی که مسیر شغلی ماسک به ما یاد می‌دهد، این است که نباید بلند‌پروازی‌های او را دست‌کم بگیریم. او ثروتمند است، نه به این خاطر که سیستم را بازی داده، بلکه ثروتمند است، چون نابغه‌ای است که از نیروی اراده آهنینش برای دنبال‌کردن ایده‌هایش استفاده می‌کند. او خودش را وقف حل‌ مسائلی کرده که آنها را بزرگ‌ترین مشکلات بشری می‌داند و بار دیگر قصد حل‌کردن مشکل دیگری را دارد. تایم در گزارشی مفصل به خرید توییتر توسط ایلان ماسک پرداخته است.


از سر جایتان تکان نخورید!


به روال هر شماره، در بخش راهنمای شماره پنجاه‌وهشتم ماهنامه عصر تراکنش نیز نگاهی داشتیم به آخرین شماره مجلات فناوری‌های مالی جهان و چهار کتاب معرفی کردیم. علاوه بر اینها، شش سرویس‌ احراز هویت غیرحضوری کشور که نیاز به حضور کاربران برای احراز هویت در بسیار از کسب‌وکارها را حذف کرده‌اند، معرفی کردیم. «یوآیدی»، «فراشناسا»،‌ «آشنامی»، «ملی‌پاس»، «ونیفای» و «اپراتور آی‌تی‌ساز» این شش سرویس هستند.

همچنین «محصول DORS820 شرکت بازرگانی مبناکارت آریا» و «پایانه پرداخت الکترونیک سلف‌سرویس TECHNO IM30 شرکت توسن‌تکنو» را معرفی کرده‌ایم؛ اینکه هر یک از این دستگاه‌ها دقیقاً چه خدمات و سرویس‌هایی ارائه می‌دهند و چه ویژگی‌های مهمی دارند.

DORS820 یک دستگاه شمارش اسکناس است که با هوشمندسازی تجهیزات پردازش تصویر خود و با کاستن از بخش‌های مکانیکال توانسته کارکردی بسیار کم‌صداتر از رقبای خود ارائه دهد. این محصول امکان شناسایی بیش از 70 نوع ارز خارجی را فراهم کرده و قادر است به‌طور همزمان پنج ارز را شمارش و تفکیک کند.

TECHNO IM30 نیز راهکاری نوین برای پردازش عملیات‌های پرداخت الکترونیکی در محیط‌های بدون نیاز به متصدی است و برای استفاده در جایگاه‌های سوخت‌گیری، باجه‌های فروش بلیت الکترونیک، پارکینگ‌های عمومی، ماشین‌های فروش خودکار و کیوسک‌های سلف‌سرویس بسیار مناسب است. علاوه بر اینها، در این شماره به معرفی مدیران عامل هلدینگ‌های فناوری اطلاعات بانک‌های کشور پرداختیم.

ماهنامه عصر تراکنش را بخوانید و به کسانی که می‌خواهند از فناوری‌های مالی روز دنیا مطلع باشند، معرفی کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.