راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

داستان یک ماین غیرقانونی و یک تشابه اسمی

هفته گذشته تصویر حکم قضایی‌ای در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که نشان می‌داد یکی از شرکت‌های فعال در حوزه فروش دستگاه‌های ماینر اقدام به ماین غیرقانونی با برق صنعتی کرده است.

در این حکم آمده است که کیا الکترونیک رادین به‌دلیل استفاده از برق با تعرفه صنعتی در مصارف غیرمجاز در محل این شرکت اقدام به ماین غیرمجاز کرده‌ است.

همچنین در این حکم عنوان شده که این شرکت با تجهیز دستگاه‌های ماینر مبادرت به استخراج غیرمجاز رمزارز می‌کند. در این حکم شرکت رادین علاوه بر جزای نقدی به دو سال منع از فعالیت در زمینه تولید، طراحی و مونتاژ دستگاه‌های استخراج رمزارز و همچنین استخراج رمزارز محکوم شده است. این حکم که در تاریخ 27 اردیبهشت صادر شده، پس از مدت 20 روز قابل‌ اجراست.

این حکم در شرایطی صادر شده که شرکت کیا الکترونیک رادین که خود را تولیدکننده دستگاه‌های استخراج رمزارز می‌داند، اکنون به همراه سندیکای تولیدکنندگان دستگاه استخراج رمزارز در نمایشگاه متاراد حضور پیدا کرده، در حالی که عملاً باید فعالیت خود را متوقف کند و رئیس هیئت‌مدیره این شرکت نیز دبیر سندیکای تولیدکنندگان دستگاه استخراج رمزارز است.

همچنین نمایندگان این شرکت که در غرفه حضور دارند، هرگونه ماینینگ را رد می‌کنند و خود را تنها ارائه‌دهنده دستگاه ماینینگ می‌دانند؛ موضوعی که بر خلاف جریانی است که در حکم آمده است.

از طرفی مشابهت نام این شرکت با یکی از شرکت‌های فناوری اطلاعات با نام رادین باعث اشتباهاتی در برداشت فعالیت این شرکت‌ها در این‌ خصوص شده است. به‌خصوص اینکه چندی پیش راه پرداخت طی گزارشی از بهره‌برداری ماینر بومی شرکت رادین خبر داد.

حالا در واکنش به این تشابه اسمی، میثم رجبی، مدیرعامل شرکت پیشرو فناوری اطلاعات رادین به راه پرداخت گفت: «در چند روز گذشته و در ارتباط با یک حکم قضایی در حوزه استخراج غیرقانونی رمزارز، تشابه اسمی شرکتی که در این پرونده دخیل بوده، موجب مطرح‌شدن برخی شائبه‌ها شده است. از این‌ رو به اطلاع همکاران و فعالان گرامی صنعت آی‌تی می‌رساند تخلف صورت‌گرفته توسط شرکت «کیا الکترونیک رادین» در بهره‌برداری غیرقانونی برق جهت استخراج رمزارز به‌ هیچ‌وجه ارتباطی با شرکت «پیشرو فناوری اطلاعات رادین» ندارد. قابل‌ ذکر است که شرکت «پیشرو فناوری اطلاعات رادین» به‌عنوان یک شرکت فناور صرفاً در حال تحقیق و توسعه روی سخت‌افزارهای بلاکچین است و تاکنون فعالیتی تحت عنوان استخراج رمزارز نداشته است.»

اگر سری به سایت سندیکای تولیدکنندگان دستگاه استخراج رمزارز بزنید، متوجه خواهید شد که مشخص نیست این سندیکای خودخوانده چگونه و با چه فرایندی شروع به فعالیت کرده است. به نظر می‌رسد بیشتر نقش عاملیت فروش را برای شرکت رادین ایفا می‌کند. نکته قابل توجه این است که این سندیکا و شرکت رادین در نمایشگاه متاراد حضور دارند و در حال ارائه و بازاریابی محصولات خود در این نمایشگاه هستند که باید در این خصوص پاسخگو باشند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.