راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نگاهی به گزارش سال ۱۴۰۰ تترلند / رشد هفت برابری فعالیت تریدرها در سه سال

تبادل رمزارزی ایران، عوامل گسترش روی آوردن به رمزارزها در کشور، امنیت تراکنش‌های تترلند در شرایط تحریمی و… از محورهای مهم گزارش تصویری تترلند است.

تترلند سال 1396 با ارائه خدمات لحظه‌ای تبادل تتر، در مسیر شفاف‌سازی در فضای رمزارز کشور قدم گذاشت. تترلند که در سال اول تاسیسش با نام ریرو کوین فعالیت می‌کرد، در همان سال اول به توسعه بستر معاملاتی رمزارزها پرداخت. ریرو کوین سال 1397 نام تجاری خود را به تترلند تغییر داد و به مرجع نرخ تتر ایران تبدیل شد. سال 1398 علاوه بر ابداع سیستم احراز هویت دو مرحله‌ای، اپلیکیشن تترلند منتشر شد. پس احراز هویت دو مرحله‌ای تترلند به سرویس احراز هویت خودکار مجهز شد و سال بعدش درکنار ارائه سرویس به کسب‌وکارهای رمزارزی، سرویس احراز هویت فوری و شیوه معاملات تک نرخی را راه‌اندازی کرد.

آمارها نشان می‌دهند که رشد کاربران تترلند در سال گذشته 5.3 برابر شده و رشد تعداد تراکنش‌ها 8 برابر. براساس آمارها 23.7 میلیلون نفر از تترلند بازدید کرده‌اند.


عوامل روی آوردن ایرانیان به رمزارزها


داده‌ها نشان می‌دهند که تعداد سکوهای رمزارزی آنلاین فعال در کشور و حجم روزانه معاملات افزایش پیدا کرده. محبوبیت رمزارزها به ایران محدود نیست و بیش از ایران، این محبوبیت میان مردم تمام کشورها و در سطح جهانی دیده می‌شد. برخی عوامل گسترش محبوبیت رمزارزها در ایران و جهان به شرح زیر است:

  • دنیای متاورس
  • رشد قیمت آلت‌کوین‌ها و میم‌کوین‌ها
  • جذابیت فضای رمزارز برای سرمایه‌گذاری با رشد قیمت بیت‌کوین
  • ظهور ان‌اف‌تی‌ها
  • قانونی شدن رمزارز در برخی کشورها
  • کوچ سرمایه‌گذاران از بورس
  • بهبود سرویس سکوهای تبادل رمزارز
  • افزایش کسب درامد رمزارزی از طریق بازی‌های بلاکچینی

تعداد سکوهای تبادل رمزارزی فعال که وب‌سایت و اپلیکیشن دارند، نسبت به سال 1399 2.7 برابر شده. حجم روزانه مبادلات سکوهای تبادل رمزارزی نیز (میلیون دلار) نسبت به سال 1399، 4.5 برابر شده است.

براساس تخمین تترلند، 3 درصد از تراکنش‌های رمزارز ایران که در فضای سکوهای تبادل رمزارز انجام می‌شود، 43 درصد از حجم تراکنش‌های رمزارزی ایران را تشکیل می‌دهند که عمده آنها به صورت معاملات شخص به شخص، واسطه‌ها، توزیع کنندگان، صرافی‌های سنتی، مبادلات بین سکوهای تبادل و.. در حجم معاملاتی بالا بیشتر به صورت تتر انجام می‌شود.

براساس اطلاعات این گزارش، در مولفه سهم حجم تراکنش، 57 درصد معاملات در سکوهای تبادل رمزارزی انجام شده‌اند و 43 درصد از آنها خارج از سکوهای تبادل رمزارزی. در مولفه تعداد تراکنش‌ها نیز 97 درصد تراکنش‌ها مختص معاملات سکوهای تبادل رمزارزی است.

تترلند در بخشی از گزارش،  اعلام کرده که 19.75 درصد از حجم معاملات سکوهای تبادل رمزارزی آنلاین ایران مربوط به تتر است 79 درصد از معاملات سکوهای تبادل رمزارزی با تتر (رمزارز / تومان) است و 21 درصد از آنها با رمزارز انجام شده است.


فعالیت تریدرها در بازار معاملاتی ایران


میزان فعالیت تریدرها، یکی از معیارهای مهم برای میزان گسترش رمزارزهاست؛ براساس اطلاعات موجود، در بازه سال‌های 1397 تا 1400 فعالیت تریدرها در بازارهای معاملاتی ایران هفت برابر شده شده. گسترش زیرساخت، افزایش تعداد بازارهای معاملاتی ایران، ممنوعیت ناشی از تحریم‌ها از عوامل رشد چشم‌گیر فعالیت تریدرها در بازارهای ایرانی است. سهم بازار، بازارهای معاملاتی ایرانی در سه سال اخیر بر مبنای حجم تراکنش تقریبا سه برابر شده است.


تترلند در سال 1400


تترلند در سال 1400 سرویس‌های جدیدی را در اختیار کاربران قرار داد. تسویه آنی تتر در هفت روز هفته به صورت 24 ساعته، کیف پول تومانی، احراز هویت 10 دقیقه‌ای، رونمایی از پنل کاربری، انتشار نسخه IOS اپلیکیشن، تسویه تومانی فوری، پشتیبانی و احراز هویت 24 ساعته در طول هفته، احراز هویت ناشنوایان، نمودار نرخ تتر و … از تغییرات تترلند در سال 1400 محسوب می‌شوند.

در این گزارش سطح پایداری سرویس‌های تترلند 99.86 درصد برآورد شده. در همان سال بیشتر از 120 بار وب‌سایت به‌روز رسانی شده و اپلیکیشن بیش از 95 بار به روز شده است. اپلیکیشن تترلند تاکنون 816.044 بار نصب شده اما تعداد نصب‌های فعال آن معادل رقمی حدود 237.489 برآورد شده است. اپلیکیشن تترلند در اناردونی، سیبچه، آی‌اپس، بازار، مایکت، گوگل پلی و چارچونه در دسترس است.

تترلند در سال 1400، 23.7 میلیون بار بازدید داشته و تعداد کاربرانش نسبت به سال قبل 5.3 برابر شده است. گفتنی است مدت زمان حضور کاربران در وب‌سایت و اپلیکیشن تترلند معادل 51 سال برآورد شده است. میانگین سنی کاربران تترلند 34.5 سال است؛ عمده کاربران دربازه سنی ۲۵ تا ۳۴ سال قرار دارند و فقط 2.9 درصد کاربران بالای 65 سال سن دارند. 83 درصد کاربران تترلند آقا و 17 درصد آنها بانو هستند.

براساس آمارها، محبوب‌ترین بستر انجام معاملات تتر در میان کاربران، اپلیکیشن است. استان‌های سیستان بلوچستان، ایلام، کهگیلویه و بویر احمد و گلستان کمترین کاربر را دارند و تهران و خراسان رضوی و فارس بالاترین میزان کاربران را به خود اختصاص داده‌اند. 5.6 درصد کاربران تترلند، هموطنان خارج از کشور هستند 1.1 درصد کاربران تترلند، غیر ایرانی با تبعیت ایران هستند.

تعداد تراکنش‌های تترلند در سال 1400 نسبت به سال 1399، 8 برابر شده است. آمارها نشان می‌دهند که در سال 1400، 10.3 تراکنش توسط هر کاربر تترلند انجام شده است.

بیشترین حجم تراکنش و تعداد تراکنش در آبان ماه انجام گرفته است. بیشترین تعداد تراکنش خرید تتر به آبان ماه تعلق دارد و بیشترین تعداد تراکنش فروش در بهمن  انجام شده است. شلوغ‌ترین روز خرید تتر پنج‌شنبه است و شلوغ ترین روز فروش تتر چهارشنبه. همچنین ساعت 10 تا 14 بیشترین تراکنش‌های تتر انجام می‌شود.

یکی از بخش‌های جالب این گزارش، بخش رکورد تراکنش‌های کاربران تترلند است. یکی از کاربران تترلند 5163 تراکنش را در سال 1400 انجام داده است. 14.1 تراکنش در هر روز  توسط این کاربر به ثبت رسیده است.

در بخش دیگری از این گزارش بیان شده که کاربران تترلند بیشترین میانگین حجم تراکنش را در میان سکوهای تبادل رمزارزی ایران را دارند. تعداد تراکنش‌های خرید تتر از تترلند حدود 3.6 برابر تراکنش‌های فروش آن است؛ از هر100 تراکنش انجام شده ، 78.5 تراکنش مربوط  به خرید تتر و 21.5 تراکنش سهم فروش تتر است. با این وجود میانگین حجم تراکنش فروشندگان تتر حدود دو برابر خریداران آن است. 

بانک‌های ملت، ملی، آینده، سامان از محبوب‌ترین مقصدهای واریز تومان هستند. تسویه به موقع تومان یکی از شاخص‌های رضایتمندی کاربران است. تترلند امسال از سرویس تسویه فوری تومان رونمایی کرد. این سرویس امکان درخواست تسویه به مقصد بانک‌های آینده، ملت، سامان و پاسارگاد را فارغ از سیکل پایا و به صورت فراهم می‌کند. براساس آمارها 90 درصد تسویه‌های تومان به موقع انجام گرفته است. 7.3 درصد از تسویه‌ها با تاخیر 12 ساعته انجام شده و 2.1 درصد تراکنش‌ها با تاخیر یک روزه، 0.6 درصد تسویه ها هم با تاخیر بیشتر از یک روز انجام گرفته است.

تترلند در گزارش سال خود اعلام کرده که به طور متوسط احراز هویت در تترلند به 7 دقیقه زمان نیاز دارد، 71.1 درصد از کاربران فرایند احراز هویت خود را در بازه 5 تا 10 دقیقه انجام داده‌اند . 17.8 درصد از کاربران کمتر از 5 دقیقه. براساس اعلام تترلند فقط 11.1 درصد از کاربران تترلند، فرایندی بالای 10 دقیقه طی کرده‌اند.رکورد سریع ترین  احراز هویت به کاربری با 75 ثانیه تعلق دارد. 81.7 درصد از احرازهویت‌های دریافتی در کمتر از 5 دقیقه بررسی شده‌اند. عدم مطابقت شماره همراه به‌نام و تحت مالکیت کاربر، ارسال تصویر مدرک شناسایی فاقد اعتبار زمانی، سن زیر 18 سال و.. از بیش‌ترین دلایل رد احراز هویت کاربران است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.