راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

رئیس‌کل بانک مرکزی در دیدار با فعالان حوزه فین‌تک خبر داد / کارگروه فین‌تک در بانک مرکزی تشکیل می‌شود

نشست فعالان فناوری‌های مالی ایران با علی صالح‌آبادی، رئیس‌کل بانک مرکزی، امروز مورخ دهم اردیبهشت 1401 در طبقه هجدهم ساختمان بانک مرکزی برگزار شد؛ نشستی که در آن فعالان حوزه فین‌تک توانستند مسائل خود را برای اولین‌بار به‌صورت مستقیم با رئیس‌کل بانک مرکزی در میان بگذارند.

صالح‌آبادی در بخش اول سخنان خود عنوان کرد: «من معتقدم حوزه فناوری‌های مالی در موضوع بانکی بسیار مهم است و باید همفکری‌ها با فعالان این حوزه تداوم داشته باشد؛ چراکه بانک‌ها بدون نگاه به فناوری نمی‌توانند عملکرد قابل قبولی را در ارائه سرویس به مردم نشان دهند»

صالح‌آبادی با اشاره به دوره تصدی مسئولیت خود در سازمان بورس گفت: «در آن دوره بحث توسعه فیزیکی تالار‌های بورس مطرح بود و بنده تنها تالارهایی را که آماده بودند، افتتاح کردم و پس از آن جلوی ادامه این روند را گرفتم؛ چراکه معتقدم باید دسترسی مردم به‌صورت آنلاین را تقویت کرد. از همین رو در آن زمان بحث معاملات آنلاین را کلید زدیم؛ چراکه وظیفه ما توسعه فیزیکی نیست و باید دسترسی مردم به بازارهای مالی ایران را تسهیل کرد. معتقدم راه‌اندازی معاملات آنلاین اتفاق بزرگی را در بازار سرمایه رقم زد.»

او در ادامه افزود: «در صنعت بانکداری باید دسترسی مردم را تسهیل کنیم از همین رو حوزه فناوری مالی نقش بسزایی در این زمینه دارد. بلاکچین در حال حاضر مباحث خاص خودش را وارد عرضه تبادلات مالی کرده است، همچنین شکل اعتبارسنجی تغییر کرده و پلتفرم‌های جدید نقش مؤثری در این زمینه ایفا می‌کنند.»

رئیس‌کل بانک مرکزی با اشاره به راه‌اندازی سندباکس بانک مرکزی در مجموعه شرکت ملی انفورماتیک گفت: «این اقدام می‌تواند باب تعامل در این صنعت را گشوده‌تر کند؛ مطمئن باشید تا پایان دوره مسئولیت بنده شاهد رشدی جدی در بحث فناوری‌های مالی در عرصه بانکداری خواهیم بود و ارتباط بانک مرکزی و شرکت‌های تابعه با فعالان حوزه فین‌تک نیز افزایش خواهد یافت.»

صالح‌آبادی در بخش دوم سخنان و پس از پایان صحبت‌های فعالان حوزه فین‌تک که حدود 90 دقیقه به طول انجامید، گفت: «کاهش بهای تمام‌شده پول یکی از عمده‌ترین اهدافی است که به‌دنبال آن هستیم. از طرفی انجماد دارایی‌ها در بانک‌ها نیز بسیار زیاد است که البته خواهان تغییر این روند هستیم. از طرفی روند اعتبارسنجی به نحوی باید پیش برود که تسهیلات به فرد تعلق بگیرد، نه وثیقه‌ای که فرد در اختیار بانک قرار می‌دهد.»

او در ادامه به بحث اعتبار به‌ جای پول اشاره و تأکید کرد که این موضوع در حال حاضر بسیار مهم است. صالح‌آبادی همچنین موضوعات جدیدی همچون قراردادهای هوشمند و درآمدهای مشاع را بسیار حائز اهمیت دانست.

رئیس‌کل بانک مرکزی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع شمول مالی اشاره کرد و گفت: «شمول مالی در حال حاضر بسیار مهم است که بحث امضا و سفته الکترونیکی از مهم‌ترین رکن‌های این بخش محسوب می‌شود.»

صالح‌آبادی در ادامه صحبت‌های خود به وظیفه ذاتی بانک مرکزی اشاره کرد و گفت: «وظیفه ماست که از نخبگان حمایت کنیم و به‌عنوان رگولاتور بستری را فراهم کنیم تا نوآوری رشد پیدا کند؛ همچنین سهولت و دسترسی را فراهم کند و امیدوارم در ادامه این روند، شاهد تحول دیجیتال در نظام بانکداری کشور باشیم.»

رئیس‌کل بانک مرکزی در بخش آخر سخنان خود پیشنهادهایی را مطرح کرد و گفت: «در اولین قدم یک کارگروه تخصصی فین‌تک با محوریت شرکت ملی انفورماتیک و همکاری حوزه نظارت و سایر بخش‌های فنی بانک مرکزی به همراه فعالان بخش خصوصی در حوزه فین‌تک تشکیل شود تا موضوعات مهم این حوزه در این کارگروه مورد ارزیابی قرار گیرد تا در هیئت عامل بانک در خصوص آن تصمیم‌گیری شود.»

صالح‌آبادی دوره پایش این کارگروه را سه‌ماهه عنوان کرد که در هر دوره شرکت ملی انفورماتیک که وظیفه راهبری این کارگروه را بر عهده دارد، گزارش لازم را به هیئت عامل ارائه می‌دهد.

رئیس‌کل بانک مرکزی همچنین با اشاره به اینکه سندباکس بانک مرکزی بعد از تعطیلات عید فطر راه‌اندازی خواهد شد، گفت: «این بخش نیز برای ما بسیار مهم است؛ چراکه این بخش در نهایت موجب می‌شود تا ارائه خدمات به مردم تسهیل شود و رابطه بانک و مردم دچار تحول جدی خواهد شد.»

مشروح این نشست را می‌توانید فردا در راه پرداخت بخوانید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.