راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

کاهش هزینه‌های کارمزد تا صدبرابر با Celer / شبکه Celer چیست؟

کسری حسنی/ Celer یک پلتفرم لایه 2 است که در راستای اهداف عملیاتی در بسیاری از شبکه‌های مالی غیرمتمرکز (DeFi) ساخته شده‌ است. Celer در جهت تسهیل قابلیت همکاری میان بلاکچین‌ها با هزینه کم و سرعت بالا از فناوری کانال‌های دولتی استفاده می‌کند. عملکرد اپلیکیشن‌های کاربردی در Celer به اتریوم، پولکادات و زنجیره هوشمند بایننس اطلاق می‌شوند. این شبکه در عین حال کاربران را در فضای بازی‌های کامپیوتری جذب می‌کند.


مزایای لایه 2 بودن Celer


پلتفرم‌های لایه ۲، پلتفرم‌های قابل اندازه‌گیری و مقیاس‌پذیری هستند که به بلاکچین لایه ۱ موجود در بیت‌کوین یا اتریوم اضافه می‌شوند. این پلتفرم‌ها بدون نیاز به ایجاد تغییرات در سطح پایه، بر تعاملات خارج از زنجیره از طریق قراردادهای هوشمند تمرکز می‌کنند. هدف اصلی لایه ۲ و سلر ارتقای کارایی و بهره‌وری شبکه‌های موجود است.


کارایی Celer چیست؟


امروزه کارایی لایه ۱ به‌سرعت در حال اشباع‌شدن است. در نتیجه سرعت پایین معاملات و کارمزدهای بالای آن سبب ایجاد مشکل برای دنیای رمزارزها شده است. در این زمان وجود یک پلتفرم زنجیره‌ای مانند سلر که ارتباطات متقابل زنجیره‌ای را تسهیل می‌کند و در عین حال که استقرار آن ارزان است، سریع است، برای شبکه‌های لایه ۱ یک امتیاز محسوب می‌شود.

مشارکت سلر با Avalanche ،Arbitrum Ethereum ،BSC و بسیاری دیگر گواهی بر این واقعیت است که برنامه لایه ۲ در سراسر شبکه‌ها مورد استقبال قرار گرفته است. شبکه سلر همچنین با فعال‌کردن نسل بعدی دیفای، GameFi (شبکه بازی‌های غیرمتمرکز) و راه‌حل‌های انجام تراکنش‌ها از اهمیت زیادی برخوردار است.


موارد کلیدی در شبکه Celer


موسسان خبره: شبکه سلر در سال ۲۰۱۸ توسط تیمی از مهندسان با تجربه فنی تخصصی و مدرک دکترا از دانشگاه‌های برجسته مانند MIT، پرینستون و… تأسیس شد. از جمله بنیان‌گذاران این تیم مو دانگ است.

رعایت حریم خصوصی: سلر علاوه بر اینکه یک پروتکل منبع‌باز است، گزینه DApps با قابلیت حفظ حریم خصوصی را نیز ارائه می‌دهد. DAapps اپلیکیشن‌های غیرمتمرکزی هستند که کارکردی مشابه اپلیکیشن‌های عادی ارائه می‌دهند، اما تفاوت اصلی آنها در این است که در یک شبکه همتابه‌همتا مانند بلاکچین، اجرا می‌شوند. این شبکه همچنین معاملات خصوصی خارج از زنجیره را تسهیل می‌کند.

بهره‌وری بیشتر: توسعه DApp می‌تواند با سلر بسیار سریع‌تر شود. با سلر امکان انتخاب از میان طیف گسترده‌ای از کیت‌های توسعه نرم‌افزار وجود دارد و این کیت‌ها بسیار مقرون‌به‌صرفه و ایمن هستند و اپلیکیشن‌های تعاملی را در مدت‌زمان کوتاه‌تری ایجاد می‌کنند.

 دخالت اپلیکیشن Layer2.Finance: این اپلیکیشن برای حل مشکلات دیفای که شامل کارمزد بالا و عدم استفاده راحت از آن می‌شود، طرح‌ریزی شده است. این اپلیکیشن می‌تواند با ایجاد تحول در پروتکل‌ها، هزینه‌های موجود را تا حد بسیار زیادی کاهش دهد.

استفاده از cBridge: انتقال میان بلاکچین‌ها هرگز مقرون‌به‌صرفه و سریع نبوده، اما cBridge این پتانسیل را دارد که انتقال فوری بین هر شبکه غیرمتمرکز را در آینده تسهیل کند. cBridge یک پل شبکه‌ای غیرمتمرکز است که از بیش از ۸۰ توکن در بیش از ۲۰ بلاکچین در مجموعه لایه ۲ پشتیبانی می‌کند.

اثبات کار محول‌شده (DPoS): اثبات کار گونه‌ای دیگر از الگوریتم اثبات کار است که به‌عنوان راهی برای تأیید تراکنش‌ها و ارتقای سازمان بلاکچین استفاده می‌شود. DPoS به‌عنوان دموکراسی مبتنی بر فناوری طراحی شده که از فرایند رأی‌گیری و انتخابات برای محافظت از بلاکچین در برابر استفاده متمرکز و مخرب ایجاد شده ‌است.

نقدینگی: با ایجاد قابلیت همکاری میان بلاکچین‌ها، سلر می‌تواند بر نقدینگی کارآمد تمرکز کند و بازار گسترده‌تری را به دست آورد. این مورد به‌طور خودکار، قابلیت سازگاری، پوشش شبکه و امنیت آن را افزایش می‌دهد.


لایه‌های شبکه Celer


cStack: این لایه برای اطمینان از سودآوری و سرعت بالا ایجاد شده‌ است.

cChannel: این لایه مسئول تعامل با بلاکچین است. شبکه‌های خصوصی روی این لایه کار می‌کنند و تمام کانال‌های دولتی و زنجیره‌های جانبی شبکه Celer در اینجا فعالیت می‌کنند.

cRoute: این لایه برای اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز بسیار ضروی است؛ چراکه سرعت و حجم تراکنش‌ها توسط این لایه هدایت می‌شوند. cRoute اجرای روان و کارآمد سیستم را خصوصاً در زمان حجم بالای تراکنش‌ها تسهیل می‌کند.

cOS: بالاترین لایه cStack است که مستقیماً اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز را در شبکه ایجاد می‌کند. کل چهارچوب توسعه‌ای که از اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز پشتیبانی می‌کند، در این لایه قرار دارد. cOS هسته اصلی شبکه است که مسئول گردش کار است.


توکن‌های شبکه Celer (CELR)


توکن‌‌های Celer حداکثر می‌توانند تا ۱۰ میلیارد توکن عرضه شوند و در حال حاضر حدود 6.52 میلیارد توکن در حال گردش است. همچنین این توکن یک توکن ERC20 است. استاندارد ERC-20 فهرستی از قوانینی است که باید روی یک توکن پیاده‌سازی شود تا بتواند روی اکوسیستم اتریوم فعالیت داشته باشد. توکن‌های ERC-20 به‌دلیل امکان استفاده در عملیات‌های جذب سرمایه یا عرضه اولیه سکه بسیار کاربردی هستند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.