راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

یک تغییر برای سهامداران بورسی جهت حضور در مجامع / معرفی نماینده فقط با وکالت‌نامه رسمی امکان‌پذیر است

یک حقوقدان بازار سرمایه از اعمال یک تغییر برای سهامداران حقیقی و حقوقی جهت حضور در مجامع خبر داد. به گفته او از امسال فقط افرادی مجاز هستند که به عنوان نماینده قانونی سهامداران در مجامع حضور یابند که وکالت‌نامه رسمی داشته باشند.

حمید اسدی در گفت‌وگو با ایسنا در مورد شرایط حضور سهامداران حقیقی و حقوقی در مجامع توضیح داد: «سهامدار حقیقی در مجامع به دو روش می‌تواند حضور پیدا کند. نخست آنکه شخصاً حضور پیدا کند و یا اینکه فردی را به عنوان وکیل یا نماینده قانونی جهت حضور در مجمع و اعمال حق رأی معرفی کند. سهام‌داران حقوقی نیز یک شخص را به عنوان نماینده شخص حقوقی جهت حضور در مجمع معرفی می‌کنند و فرد با نامه نمایندگی می‌تواند در مجمع حضور پیدا کند.»

او ادامه داد: «چالشی که وجود دارد این است که در لایحه اصلاحی قانون تجارت به صورت کلی به وکیل قانونی اشاره شده و قانون‌گذار از واژه وکیل سهامدار استفاده کرده است که این وکالت به دو طریق صادر می‌شود. گاهی یک شخص از سهامدار حقیقی وکالت‌نامه عادی دارد؛ مانند اشخاصی که باهم یک برگه وکالت را تنظیم می‌کنند و سهامدار حقیقی به یک نفر جهت حضور در مجمع وکالت می‌دهد. این وکالت بدون نیاز به مراجعه به دفاتر اسناد رسمی و یا مراجع قانونی است.»

اسدی افزود: «نوع دوم وکالت‌نامه رسمی است. به این صورت که سهامدار و وکیل با یکدیگر به دفتر اسناد رسمی مراجعه می‌کنند. در آنجا وکالت‌نامه را تنظیم و امضا می‌کنند و سهامدار به وکیل اختیار حضور در مجمع و اعمال حق رأی را می‌دهد. ازآنجایی‌که در قانون تجارت از واژه وکالت رسمی استفاده نشده بود، سهام‌داران می‌توانستند وکالت عادی هم بدهند و این گاهی باعث ایجاد اختلاف بین سهامداران در مجمع می‌شد اما امسال با توجه به مصوبه هیئت‌مدیره سازمان بورس سهام‌داران فقط با وکالت‌نامه رسمی می‌توانند شخصی را به عنوان وکیل خود جهت حضور در مجمع معرفی کنند که این موضوع می‌تواند چالش‌های مجامع رو کاهش دهد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.