راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

15درصد از سهام آسیاتک عرضه اولیه می‌شود

بنابر اعلام شرکت انتقال داده آسیاتک در راستای عرضه سهام در بازار دوم بورس اوراق بهادار، جلسه معارفه شرکت آسیاتک با نماد «اسیاتک» برگزار شد.

آسیاتک در ۲۰ بهمن سال ۱۳۸۲ به‌منظور ارائه خدمات نوین در صنعت IT  تأسیس شد و سپس با دریافت مجوز PAP به مدت ۱۰ سال از سوی سازمان تنظیم مقررات ارتباطات رادیویی خود را به‌عنوان یکی از ارائه‌دهندگان خدمات بر روی خطوط دیجیتالی معرفی کرد. آسیاتک دارای تأییدیه دانش‌بنیان از کارگروه ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباط است و یکی از کامل‌ترین سبدهای خدمات ارتباطی ثابت کشور(ADSL، VDSL، Fttx، TDLTE) را ارائه می‌دهد. شبکه سراسری آسیاتک در حال حاضر بیش از 430 شهر و 1450 مرکز مخابراتی در سراسر کشور را پوشش می‌دهد و بیشترین مساحت پوشش شبکه اینترنت وایرلس عمومی را دارد.

به گفته محمدعلی یوسفی زاده که از سال 1390مدیرعاملی آسیاتک را بر عهده دارد، یکپارچگی و هماهنگی برای تحقق شعار ما می‌توانیم، پایبندی به سیستم‌ها و بهبود مستمر، ارزش‌آفرینی برای مشتریان و نتیجه‌گرایی از ارزش‌های بنیادین آسیاتک است.

یوسفی زاده با اشاره به چشم‌انداز شرکت گفت: «ما می‌خواهیم تا انتهای سال 1404، انتخاب اول نیروی‌های کار باشیم و از طریق توسعه فناوری‌های ارتباطی هم راستا با برنامه توسعه کشور پاسخگوی مشتریان باشیم و با رعایت الزامات رگولاتوری و کسب سودآوری پایدار مطلوب‌ترین اپراتور کشور باشیم.»

او در ادامه به بیان ارزیابی‌ها و تقدیرنامه‌های اخذشده توسط آسیاتک پرداخت و گفت: «دریافت تندیس زرین جشنواره ملی کیفیت در سال 1400، دریافت تندیس زرین همایش رضایتمندی مشتری در سال 1400، تندیس زرین همایش ملی نوآوری برای خدمات پیام کوتاه در سال1400،  کسب رتبه اول در ارزیابی اپراتورهای fCP از سوی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطی رادیویی کشور، کسب تندیس جایزه ملی کیفیت در چهارمین دوره جایزه ملی کیفیت ارتباطات و فناوری اطلاعات، کسب تقدیرنامه 4 ستاره در جایزه تعالی منابع انسانی و… تعدادی از افتخارات شرکت اسیاتک است.»

یوسفی زاده در ادامه اشخاص حقیقی و حقوقی هیئت‌مدیره شرکت را معرفی کرد. به گفته او، علیرضا حاجی شفیعی رئیس هیئت‌مدیره، عبدالمحمد بیدختی نژاد نائب رئیس هیئت‌مدیره، محمد جهانگیریان و هومن ملک‌لی اعضای موظف هیئت‌مدیره و خودش هم عضو هیئت‌مدیره است.

یوسفی زاده در خصوص عرضه اولیه سهام آسیاتک توضیح داد: «میزان عرضه اولیه بر اساس مصوبه هیئت‌مدیره پذیرش انجام می‌گیرد، اما به‌طورکلی قرار است 12 درصد از سهام شرکت به‌صورت عمومی عرضه شود و ۳ درصد از آن به صندوق‌های سرمایه‌گذاری تخصیص داده شود.» به گفته او، علاوه بر این 20 درصد از منابع عرضه اولیه هم با قراردادی سه‌ساله به بازار گردان عرضه‌شده است.


ارزش‌گذاری محافظه‌کارانه بوده است


در ادامه محمد جهانگیریان در خصوص خلاصه صورت‌ وضعیت مالی شرکت گفت: «این شرکت با سرعت بسیار زیادی در حال رشد است و برای سال‌های آینده همین روند ادامه خواهد داشت.» به گفته او، درصد بالایی از درامدهای شرکت نقد است و شرکت از وضعیت نقدینگی خوبی برخوردار است. در سه سال گذشته سود شرکت 2.5 برابر شده است. سود ناخالص شرکت در سال قبل رقمی معادل 217، سود خالص رقمی معادل 91 و سود عملیاتی رقمی معادل 119 برآورد شده است.»

او بابیان اینکه گزارش ارزش‌گذار محافظه‌کارانه بوده است توضیح داد: «دارایی نامشهود شرکت توسط کانون کارشناسان دادگستری 1300 میلیارد تومان ارزش‌گذاری شده که  600 میلیارد تومان از این نرم‌افزارها و لایسنس‌های داخلی و خارجی است. البته انتظارمان از نتیجه ارزش‌گذاری بیشتر بود چراکه راه‌اندازی نرم‌افزارها برای شرکتی مثل آسیاتک هزینه زیادی در پی داشته است.»  

عباسپور نماینده شرکت ارزش‌گذاری در پاسخ به سؤال راه پرداخت مبنی بر تفاوت ارزش‌گذاری شرکت‌های حوزه ارتباطات با سایر شرکت‌ها بیان کرد: «شرکت‌ها با استفاده از مدل‌های متفاوتی ارزش‌گذاری می‌شوند، برخی از این مدل‌ها سودآوری شرکت را در نظر می‌گیرند و برخی دیگر جریانات نقدی را می‌سنجند، در مدلی دیگر شرکت با شرکت‌های رقیب مقایسه می‌شود و برخی مدل‌ها مانند مدل ارزش جایگزینی ارزش دارایی‌های شرکت را موردتوجه قرار می‌دهند. ما برای ارزش‌گذاری شرکت آسیاتک چهار مدل مذکور را به کار گرفتیم، یعنی سودآوری، ارزش جریانات نقدی، نحوه فعالیت شرکت با شرکت‌های هم صنعت را بررسی کردیم. علاوه بر این، ارزش خالص روزانه دارایی‌ها  توسط کارشناسان دادگستری بیان‌شده است.» او ادامه داد: «به‌طورکلی تمامی شرکت‌ها باید با همین روش‌ها بررسی شوند.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.