راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

جلسه اینستاگرامی بررسی عرضه اولیه آسیاتک برگزار شد / ارزش‌گذاری شرکت‌های فناوری اطلاعات با سایر صنایع متفاوت است

گزارش‌های ارزش‌گذاری عرضه‌های اولیه بورس همیشه با ابهامات و شبهات زیادی همراه بوده است. در همین راستا، مرکز مالی ایران با همکاری سازمان بورس و با حضور محمدعلی یوسفی‌زاده، مدیرعامل شرکت آسیاتک نشستی را ترتیب داد. در این نشست به میزبانی مجید امروی، گزارش ارزش‌گذاری آسیاتک توسط احمد پویانفر، متخصص ارزش‌گذاری جزءبه‌جزء بررسی شد و کاستی‌های آن به‌منظور بهبود سطح کیفیت گزارش‌های ارزش‌گذاری شرح داده شد.

آسیاتک که از سال 1400 در بازار بورس درج نماد شده، ماهانه تمام اطلاعات مرتبط با وضعیت مالی (اطلاعات فصلی و درآمدهای فصلی) شرکت را در سایت کدال به ثبت رسانده است. بر اساس آخرین گزارش ثبت‌شده در کدال، 832 میلیارد تومان درآمد محقق شده است. همچنین لایه‌های درآمدی‌های آسیاتک بر اساس بودجه پیش‌بینی‌شده محقق شده است.


آینده صنعت در گزارش ارزش‌گذاری مبهم است


پویانفر در ابتدای صحبت‌هایش تأکید کرد که هدف اصلی جلسه نقد گزارش ارزش‌گذاری است، نه زیر سؤال بردن و عیب‌جویی از شرکت آسیاتک. اگر نکته‌ای هم مطرح می‌شود، برای افزایش کیفیت گزارش‌های ارزش‌گذاری است. به گفته او، هیچ استانداردی برای تهیه گزارش ارزش‌گذاری در ایران وجود ندارد و گزارش‌های کنونی معمولاً به شکل تجربی تهیه می‌شوند. گزارش آسیاتک از نظر شکلی قابل‌ قبول است و بیانیه سلب مسئولیت، هدف ارزش‌گذاری، تحلیل صنعت، پیش‌بینی عملکرد شرکت و مفروضات در گزارش مورد توجه قرار گرفته است. گرچه می‌توانست از این هم بهتر باشد.

او ادامه داد: «گزارش‌ ارزش‌گذاری باید برای هم‌صنفیان صاحب گزارش قابل تکرار و شفاف باشد. به عبارتی مدل‌سازی شرکت باید بر اساس مفروضات صریح و  قابل استناد انجام بگیرد.»

او با اشاره به نقص‌های گزارش بیان کرد: «یکی از نقص‌های بزرگ گزارش این است که در گزارش به رفرنس‌های کمی اشاره‌ شده و درباره آینده صنعت صحبتی نشده است. این گزارش بیشتر از آینده به سوابق شرکت پرداخته است. این رویکرد کار ارزش‌گذار را برای پیش‌بینی ارزش در سال‌های آتی دشوار می‌کند.» به گفته او، در این گزارش هیچ برآوردی درباره حد و پتانسیل بازار مطرح نشده است.

پویانفر در خصوص تحلیل صنعت بیان کرد: «در بخش تحلیل صنعت گزارش (به‌ویژه‌ در بخش فنی) بر گزارش‌های خود شرکت اتکا شده است؛ حتی در مواردی جمله‌بندی‌های گزارش بر مبنای اول‌شخص جمع (ما) نوشته‌ شده است.»

او با بیان اینکه بخش‌ تحلیل صنعت گزارش از خود شرکت کپی‌برداری شده، توضیح داد: «نگاه گزارش ارزش‌گذاری باید بی‌طرفانه باشد. در این گزارش فقط به مزایای شرکت اشاره‌ شده و صحبتی از نواقص آن نیست.»

او در ادامه درباره پیش‌بینی صورت‌های مالی و عملکرد شرکت بیان کرد: «آنالیز بهای تمام‌شده شرکت در گزارش بیان‌ نشده است. همچنین درآمد شرکت بر مبنای یکسری نرخ رشد و ضرایب پیش‌بینی‌ شده، اما مشخص نیست که اطلاعات دقیقاً از کجا آمده است و پشتوانه ندارد.»

به گفته او، درباره چگونگی رشد حاشیه سود هم اطلاعات دقیقی که افراد را قانع کند، عنوان نشده است. شرکت سالانه  30 درصد رشد داشته و در دوره پیش‌بینی رشد سالانه 50 درصد سنجیده شده است، اما باز هم مشخص نیست که این ارقام چگونه تخمین زده‌ شده است.

پویانفر در خصوص ترازنامه نیز توضیح داد: «عناصر ترازنامه کاملاً پیش‌بینی‌ شده، اما چگونگی وصول آن بیان‌ نشده و مفروضات ترازنامه غایب است. به عبارتی منبع عناصر ترازنامه اعم از حساب‌های دریافتنی، حساب‌های پرداختنی، بدهی‌ها و دارایی‌ها مبهم است.»

به گفته او، بر اساس گزارش، موجودی نقد شرکت در ترازنامه همیشه یک درصد از میزان فروش بوده، اما در پیش‌بینی موجودی نقد به 13 درصد رسیده است. دارایی مشهود ثابت شرکت در پیش‌بینی صفر درصد بیان‌ شده، اما سود آن 50 درصد رشد کرده، این اتفاق بدین معناست که شرکت تاکنون هیچ تجهیزاتی خریداری نکرده است.


ارزش‌گذاری صنعت آی‌تی با سایر صنایع تفاوت دارد


محمدعلی یوسفی‌زاده، مدیرعامل شرکت آسیاتک با بیان این نکته که صنعت ارتباطات و آی‌تی از صنایع پرتغییر و تحول فناوری محسوب می‌شود، صحبت‌هایش را آغاز کرد: «نمی‌توان ارزش‌گذاری این صنعت را به‌راحتی با سایر ارزش‌گذاری‌های صنایع موجود در بازار بورس مقایسه کرد.» به گفته او، سازمان بورس و بازار سرمایه نیازمند آشنایی بیشتر با روند فعالیت صنعت ارتباطات هستند، در واقع سازمان بورس باید نسبت به چگونگی رشد و تغییرات فناوری دیدگاه پیدا کند.

او ادامه داد: «آسیاتک از سال 1382 فعالیت خود را در زمینه خصوصی‌سازی در کشور شروع کرده و سرآغاز ورود فناوری بر بستر سیم مسی و تلفن ثابت بوده است. میزان مصرف اینترنت روزانه، بدون تلاش ما به‌عنوان بازیگر حوزه برای توسعه، روزبه‌روز افزایش پیدا می‌کند. امروزه اینترنت به تمام زوایای زندگی افراد و کسب‌وکارها  نفوذ پیدا کرده؛ تا حدی که نبود آن به‌ اندازه نبود آب و برق و گاز، غیر قابل‌ تصور و تحمل است. متناسب با افزایش اهمیت اینترنت در زندگی مردم، زیرساخت‌های اینترنت هم باید توسعه پیدا کند و نسل‌های آن دائماً به‌روز شود. برنامه‌ریزی‌های آسیاتک هم بر همین مبناست.» به گفته مدیرعامل آسیاتک، برای همین شرکت آسیاتک برای عرضه سهام خود جسارت به خرج داده است.

یوسفی‌زاده با اشاره به سرویس‌های آسیاتک بیان کرد: «سرشاخه‌های آسیاتک شامل سه خدمت اصلی است که  ADSL ،TDLTE و سرویس‌های بی‌سیم را دربر می‌گیرد. آسیاتک همچنین برنامه‌های توسعه‌ فیبر نوری را که آینده صنعت هستند، دنبال می‌کند. اکنون در حال مذاکره با وزارتخانه و مخابرات برای فراهم‌کردن شرایط استفاده از فیبر نوری هستیم. این اتفاق از ارائه خدمات جزیره‌ای جلوگیری می‌کند و تمامی خدمات به‌صورت  یکپارچه ارائه خواهند شد.»

یوسفی‌زاده تأکید کرد: «در حال حاضر آسیاتک شرایطی را ایجاد کرده که تمام نقاط ADSL ،VDSL ،Fttx ،TDLTE را به‌ یک شبکه منسجم و متمرکز متصل کند. تمام اینها به زیرساخت‌های جدید نیاز دارد که پیش از این فقط در کشورهای اروپایی و آمریکایی نگهداری می‌شدند، اما آسیاتک از سال 1391 سرمایه‌گذاری روی زیرساخت‌های مذکور را آغاز کرد تا میزبان دیتاهای داخل کشور باشد.»

به گفته او، دیتاسنتر کاربردهای متفاوتی دارد که مشاهده سایت کدال و دسترسی به بانک‌ها کوچک‌ترین تراکنش‌های دیتاسنتر است و تبادل صوتی و ویدئویی به‌صورت لایو با حضور هزاران نفر، از بخش‌های پرترافیکش محسوب می‌شوند. آسیاتک برنامه‌ریزی برای توسعه سرویس‌های مذکور را در امیدنامه بیان کرده است.

او با اشاره به گزارش ارزش‌گذاری گفت: «زمانی که می‌گوییم نسبت خدمات اینترنت‌مان نسبت به خدمات آی‌تی کاهش پیدا کرده، یعنی نسل نویی از خدمات را پیاده‌سازی کرده‌ایم؛ خدماتی که تمام بخش‌های امنیت پلتفرم، نگهداری و بک‌آپ دیتاها را در یک پرتال به مشتریان ارائه می‌دهد. مشتریان بزرگ دولتی و خصوصی‌‌ بسیاری هم داریم و می‌دانیم این رویکرد سهم بازار زیادی در پی خواهد داشت.»

یوسفی‌زاده ادامه داد: «کاش می‌توانستیم سازمان بورس، ارزش‌گذار و تحلیلگران عزیز را قانع کنیم تا برای ارزش‌گذاری چنین صنعتی روندهای رایج دنیا و اثرات‌شان را بررسی کنند و از اهمیت بومی‌سازی روندها آگاه شوند. در این صورت قطعاً ارزش‌گذاری بهتری می‌داشتیم. در هر حال اما برای تغییر نگاه بازار سرمایه صنایع پیش‌قدم شده‌ایم.»

جلسه معارفه شرکت انتقال داده آسیاتک با نماد معاملاتی آسیاتک به‌منظور تشریح برنامه‌های جاری، آتی و وضعیت مالی شرکت امروز دوشنبه مورخ 22 فروردین 1401 برگزار می‌شود. قرار است در این جلسه، علاوه بر معارفه نماد «آسیاتک»، درباره مصوبه اصلاح دستورالعمل پذیره‌نویسی و عرضه اولیه اوراق بهادار و فرابورس ایران صحبت شود و گزارش ارزش‌گذاری آسیاتک نیز مورد بررسی قرار بگیرد و صحبت‌های شرکت در این‌باره شنیده شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.