راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سرمایه‌گذاری رنگین‌پوست‌ها در رمزارز از سایر گروه‌ها پیشی گرفته است / ریسک و پاداش در سرزمین بیت‌کوین سیاه

عصر تراکنش 55 و 56 / در نشست «بلاکچین سیاه» تقریباً هیچ گفت‌وگویی درباره کسب درآمد نیست که در آن اشاره‌ای به برابری‌خواهی نشود. صرفاً گردهمایی‌ای برای افرادی نیست که می‌خواهند با همه فرازونشیب‌ها و سود و زیان‌های رمزارز ها همراه شوند. فضایی برای بحث درباره رابطه میان پول و انسان، قدرت‌هایی که وجود دارند و کارهایی است که این افراد با قدرت انجام داده‌اند. تقریباً 1500 نفر – اکثراً سیاه‌پوست – به‌صورت آنلاین و حضوری در پردیس دانشگاه هاروارد در واشنگتن دی‌سی جمع شده‌اند تا درباره کریپتو (پول دیجیتال غیرمتمرکزی که پشتوانه آن نه دولت‌ها، بلکه فناوری بلاکچین، ابزاری امن برای ثبت تراکنش‌هاست) به‌عنوان روشی هم برای کسب درآمد و هم بر هم زدن الگوهای ظلم و نابرابری با چندین قرن سابقه بحث کنند.

«کریستوفر ماپوندرا»، دورگه زیمبابوه‌ای آمریکایی و اولین سخنگوی رسمی این نشست می‌گوید: «اکنون باید از فناوری پشتوانه بلاکچین برای بهبود کیفیت زندگی همنوعان‌مان استفاده کنیم.» به‌عنوان مهندسی با موهای سفید و حال‌وهوای سیاست‌مداری خوش‌صحبت، به ‌نظر می‌رسد اعتقاد راسخ ماپوندرا با همایشی با مضمون «غرامت‌ها و انقلاب‌ها» بسیار تناسب داشته باشد. ماپوندرا به همراه «سینکلر اسکینر»، سازمان‌دهنده نشست، شرکت BillMari را بنیان‌گذاری کرده که می‌خواهد انتقال رمزارز را به هر جای دنیا که اهالی آفریقا در آن حضور دارند، آسان‌تر کند.

بنابراین از آن هواداران کلیشه‌ای بیت‌کوین نیست. بر خلاف تصویری که از رمزارز از زمان ورود آن به دایره آگاهی مردم عادی ترسیم شده، تقریباً هیچ‌کس در این نشست از اهالی کت‌وشلوار و جلیقه‌پوش فایننس یا از نوع ایلان ماسک با بغضی نسبت به رگولاتورها نیست. این گروه در واقع بخشی از دنیای معامله‌گران، مدرسان، بازاریابان و بازارسازان سیاه‌پوست حوزه کریپتو هستند؛ دنیایی که به ‌نظر می‌رسد در دوره همه‌گیری کرونا به‌سرعت رشد کرده و حول این ایده متحد شده که آمریکای سیاه به موهبت کریپتو نیاز دارد.

در واقع نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که سرمایه‌گذاری رنگین‌پوست‌ها در رمزارز از سایر گروه‌ها پیشی گرفته یا با آنها برابری می‌کند؛ چنین روندی در مورد بیشتر محصولات مالی دیگر وجود ندارد. بر اساس نظرسنجی مرکز افکارسنجی ملی (National Opinion Research Center) دانشگاه شیکاگو در ماه ژوئن، حدود 44 درصد از دارندگان رمزارزها رنگین‌پوست بودند. در ماه آوریل نظرسنجی شرکت Harris Poll نشان می‌داد که در مجموع 16 درصد از بزرگسالان آمریکایی رمزارز دارند، اما 18 درصد از آمریکایی‌های سیاه‌پوست صاحب رمزارز هستند.

«هیل هارپر»، بازیگر مجموعه تلویزیونی The Good Doctor و از دوستان رئیس‌جمهور سابق آمریکا، باراک اوباما در دانشکده حقوق هاروارد متصدی جذب مشتری Black Wall Street است؛ کیف پول دیجیتال و سرویس معاملات کریپتویی که با کمک «نجاح رابرتس»، متخصص کریپتوی سیاه‌پوست توسعه داده شده است. تابستان امسال وقتی سرویس انتقال وجه محبوب Cash App گزینه خرید بیت‌کوین را اضافه کرد، انتخابش برای توضیح این اقدام «مگان دی استالین» (خواننده و ترانه‌سرای سیاه‌پوست) بود. او در تبلیغی با عنوان «بیت‌کوین برای جذاب‌ها» می‌گفت: «با دانش من و تلاش خودتان خیلی زود امپراتوری‌تان را خواهید داشت.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.