راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

متاورس کجای دنیای وب 3 قرار دارد؟

کسری حسنی / حدس می‌زنید آورده‌های سال 2021 غیر از همه‌گیری ویروس کرونا، بحران زنجیره‌ای تأمین حداقل‌های زندگی، تورم و… چه چیزی بود؟ معرفی وب 3 به عموم مردم. یک مفهوم کاملاً نو و جدید. وب 3 اخیراً به لطف حامیان رمزارزها و بلاکچین به‌عنوان آینده اینترنت، بسیار جنجال‌برانگیز بوده است.

ایده این مفهوم ساخت یک شبکه غیرمتمرکز و مکانی است که در آن کاربران بتوانند بدون مزاحمت محدودیت‌ها و موانع، اطلاعات را از یک سرویس به سرویس دیگر انتقال دهند. این موضوع ترکیبی از NFTها تا متاورس را شامل می‌شود که توجه شرکت‌های سرمایه‌گذاری ریسک‌پذیر قدرتمند را به خود جلب کرده است؛ گرچه این موضوع با مخالفان بزرگی از جمله ایلان ماسک، مدیر تسلا رو‌به‌رو شده است. او در تاریخ 22 دسامبر به «بابیلون بی» گفت: «وب 3 بیشتر از واقعیت شبیه به بازاریابی است.»

با این تفاسیر آیا وب 3 صرفاً به ما تحمیل شده است؟ یا آیا واقعاً نوع جدیدی از اینترنت است که دنیا را تغییر می‌دهد؟ واقعیت این است که هر دو پاسخ صحیح هستند.


وب 3؛ خط‌شکن بعدی


پیش از بررسی مزایا و معایب وب 3، اجازه دهید نگاهی به دلیل این نام‌گذاری داشته باشیم. این نام برگرفته از وب 1 یا وب 1.0 است که نام نسخه اورجینال اینترنتی بود که به شما اجازه می‌داد سایت‌های GeoCities یا بازی‌های ساده مرورگر مبتنی بر «فلش» را تجربه کنید. این دوره به‌نوعی عصر حجر اینترنت بود. 

وب 2 که به نام وب 2.0 هم شناخته می‌شود، از وب 1 پیشرفته‌تر است و امکاناتی همچون فیس‌بوک، اوبر و ونمو و به عبارت دیگر تمام چیزی را که امروز به‌صورت آنلاین وجود دارد، ارائه می‌دهد.

وب 3 تکامل بعدی اینترنت است. نتیجه وب 2.0، بر این ایده استوار است که فناوری بلاکچین و توکن‌های دیجیتال می‌توانند اینترنت غیرمتمرکز را تقویت کنند.

در حالی که وب 2 اینترنتی را که ما امروزه می‌شناسیم، به ما هدیه داد، بار سنگینی را هم بر دوش ما گذاشت. امروزه تعداد انگشت‌شماری از شرکت‌های بزرگ مثل گوگل، آمازون، اپل و فیس‌بوک اینترنت را کنترل می‌کنند و این دلیلی است که این شرکت‌ها سعی می‌کنند اوضاع تغییر پیدا نکند.

مشکل حال حاضر فقدان قابلیت انتقال داده‌ها یا به عبارتی به همراه داشتن اطلاعات از طریق دستگاه‌های مختلف است. این یعنی اگر شما اپلیکیشنی را در یک پلتفرم خریداری کنید، ممکن است در پلتفرم دیگر کار نکند.

شرکت‌های فناوری بزرگ با اطلاعاتی که شما در اختیار آنها می‌گذارید، رشد زیادی می‌کنند و شرکت‌هایی مثل گوگل و فیس‌بوک بیشتر درآمدشان از طریق تبلیغاتی به دست می‌آید که بر اساس اطلاعات شما به نمایش گذاشته می‌شوند.

وب 3 اما اجازه می‌دهد که سایت‌ها و سرویس‌ها در میان کامپیوترهای غیرمتمرکز موجودیت پیدا کنند و با استفاده از فناوری بلاکچین اعتبار اطلاعات کاربران را به تأیید برساند. در حالت ایده‌آل افرادی که از سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها استفاده می‌کنند، می‌توانند به صاحبان آنها تبدیل شوند. تنها با شرکت در یک اجتماع آنلاین، شما قادر هستید تا بخشی از آن را به‌صورت یک توکن دیجیتالی به دست آورید و در این حالت مصرف‌کنندگان می‌توانند به جای یک شرکت بزرگ، آن سرویس را اداره کنند.


پس متاورس کجای ماجراست؟


متاورس یک شبکه جهانی متصل از دنیاهای آنلاین است که همه افراد بزرگ به آن علاقه‌مند شده‌اند. برای تحقق‌یافتن متاورس شما باید حساب خود یا به عبارتی آواتار و اطلاعات‌تان را از جایی به جای دیگر منتقل کنید.

شرکت‌های فردی‌ای که صاحب بخش‌های مختلف متاورس هستند این کار را غیرممکن می‌کنند. به‌عنوان مثال شرکت متا هرگز اجازه نمی‌دهد که کاربران اطلاعات خود را با شرکت‌های اپیک‌گیمز یا روبلاکس به اشتراک بگذارند.

اینجا لحظه‌ای است که اینترنت غیرمتمرکز وب 3 وارد عرصه می‌شود. اگر مرجع واحدی برای کنترل سایت‌ها و اپلیکیشن‌های متاورس وجود نداشته باشد، کاربران به‌راحتی می‌توانند میان دنیاهای مختلف جابه‌جا شوند.

روش پرداخت در وب 3 به چه صورت است؟ البته با ارزهای دیجیتال. این موضوع طرفداران ارزهای دیجیتال را به وب 3 علاقه‌مند کرده است.


آینده اینترنت


طرفداران وب 3 خواهند گفت که این شکل غالب اینترنت در آینده خواهد بود، اما احتمالاً ملغمه‌ای از وب 1، وب 2 و وب 3 به وجود خواهد آمد. شرکت‌های بزرگ فناوری قبل‌تر از اینها سرمایه‌گذاری بر وب 3 را شروع کرده‌اند و طبیعتاً شرکت‌های تریلیون دلاری نمی‌خواهند کنترل اکوسیستم اینترنت را از دست بدهند.

واقعیت این است که وب 3 شکل پیشرفته اینترنت نیست تا ما به سمت آن حرکت کنیم؛ بلکه رشد اینترنت فعلی است و احتمالاً به قدری نامحسوس خواهد بود که  شما متوجه آن نخواهید شد. دقیقاً همان‌طور که از وب 1 به وب 2 رسیدیم.

در حالی که فرصت‌های زیادی برای نوآوری‌هایی مثل ارائه کنترل سرویس‌هایی که مردم با آنها سروکار دارند به خودشان وجود دارد، به نظر می‌رسد آرمان‌شهر طرفداران وب 3 تحقق نخواهد یافت.

این موضوع کاملاً درست است که اینترنت به‌زودی تغییر می‌کند، اما تغییرات آن به اندازه‌ای که اینترنت تا به امروز تغییر کرده، چشم‌گیر نخواهد بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.