راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

از گواهی امضای دیجیتال بانکی تا چکاوک

Markaziمدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی از راه اندازی 4 طرح جدید بانک مرکزی به زودی خبرداد و گفت: راه اندازی درگاه واحد پرداخت اینترنتی، انتشار اینترنتی اوراق مشارکت، راه اندازی نماد و گواهی امضای دیجیتال بانکی و الکترونیکی کردن مبادلات چک طرح‌های مذکور است.

.

راه‌اندازی درگاه واحد پرداخت اینترنتی

ناصر حکیمی امروز نشست خبری در بانک مرکزی با اعلام این که بانک مرکزی قصد دارد چهار طرح جدید در بخش بانکداری الکترونیک به زودی راه اندازی کند گفت: راه اندازی درگاه واحد پرداخت اینترنتی از 15 آذر به صورت پایلوت و از اول دی ماه به صورت کامل اولین طرح بانک مرکزی است.

مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی با ذکر این مطلب که اجرای این طرح برای حفاظت از منافع مردم و سپرده گذاران خواهد بود، تصریح کرد: در این طرح مقابله با فیشینگ یا جعل سایت به منظوره مقابله با ترفندهایی که به کار می رود، مدنظر قرار گرفته است. همچنین در این زمینه آدرس اینترنتی shaparak.ir برای پرداخت‌ها مجاز خواهد بود و سایر آدرس های اینترنتی دیگر کاربردی نخواهد داشت و بر این اساس تا حد زیادی از آشفتگی و سرگردانی مشتریان جلوگیری شده و به سمت نظام پرداخت ساماندهی شده خواهیم رفت.

.

صدور اوراق مشارکت به صورت الکترونیک

حکیمی، طرح دوم بانک مرکزی را سامانه خزانه مرکزی اوراق که سامانه تابا را به پایا وصل می کند، اعلام و تصریح کرد: در راستای این طرح تا پایان سال یک یا دو سری اوراق مشارکت به صورت الکترونیکی صادر خواهد شد. این اوراق با نام بوده و ویژگی های اوراق به طور کامل برای خریدار مشخص می شود و به لحاظ امنیتی مسائل و مشکلات سایر اوراق را ندارد. این مقام مسئول در بانک مرکزی خاطر نشان کرد: اگر انتشار این اوراق موفقیت آمیز باشد از سال آینده تمام اوراقی که منتشر می‌شود به صورت اینترنتی خواهد بود.

.

راه‌اندازی گواهی امضای دیجیتال بانکی

حکیمی، سومین طرح بانک مرکزی را راه‌اندازی گواهی امضای دیجیتال بانکی ذکر و بیان کرد: از بهمن ماه سال جاری تراکنش‌های اینترنتی بیش از 15 میلیون تومان واجد امضای دیجیتال خواهد بود. وی ادامه داد: آغاز فعالیت گواهی امضای دیجیتال از طریق دو بانک با ایجاد دفاتر ثبت نام گواهی امضای دیجیتال خواهد بود. بر این اساس تا چند ماه آینده تحول اساسی در سبد الکترونیکی بانک‌ها به وجود می‌آید. بانک مرکزی به دنبال این است که اسناد کاغذی که بین بانک‌ها مبادله می‌شود تمام دیجیتالی شود. مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی خاطر نشان کرد: رئیس جمهور در گزارش صد روزه خود بر حفاظت از اطلاعات مشتریان بانکی و این که این اطلاعات در اختیار کسی قرار نگیرد تاکید کرد.

.

طرح چکاوک

وی چهارمین طرح بانک مرکزی را طرح چکاوک (چک و اسناد وصولی کاغذی) برای الکترونیکی کردن چک ذکر و بیان کرد: سامانه چکاوک تا اواخر فروردین 93 و یا اوایل اردیبهشت ماه آتی در تمام شعب بانک‌ها راه اندازی می‌شود. بر این اساس دیگر لاشه چک مبادله نمی شود و تصویر چک پردازش و ارسال می‌شود. بر این اساس امضا دیجیتال اهمیت می یابد. وی با بیان این که در این طرح اندازه، ابعاد چک، مشخصات و ویژگی‌های امنیتی چک استاندارد می‌شود، افزود: یک سال به طول خواهد کشید که چک‌های جدید جایگزین چک‌های متعدد در دست مردم شود البته سامانه مذکور تا دی ماه در بانک‌های کشور به صورت پایلود اجرا می‌شود.

حکیمی درمورد نحوه کلاهبرداری‌های جدید بانکی گفت: کلاهبرداری‌های بانکی از روش های ساده به نوعی مهندسی اجتماعی رسیده و شیوه‌های کلاهبرداری پیچیده‌تر شده است و تنها راه حل آگاهی و اطلاع رسانی وسیع در این زمینه به مردم است و حتی اقدامات بانک‌ها و نیروی انتظامی نیز جلوی این تخلفات و کلاهبرداری‌ها را نمی تواند بگیرد.

منبع: مهر

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.