راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

هشتادویکمین گزارش اقتصادی شاپرک منتشر شد / رشد منفی 60 درصدی ابزارهای پذیرش اینترنتی شاپرک در دوماه

هشتادویکمین گزارش اقتصادی شاپرک منتشر شد. بر اساس این گزارش در اسفندماه 1400، بالغ بر 3.605 میلیون تراکنش باارزش 7.440 هزار میلیارد ریال در شبکه الکترونیک پرداخت کارت پردازش شده که نسبت به بهمن ماه رشد 11.84 درصدی در تعداد و 16.95 درصدی در ارزش ریالی داشته است.

جدول زیر آمار تعداد و ارزش تراکنش‌های شاپرک را در اسفندماه 1400و درصد تغییرات آن نسبت به ماه گذشته نشان می‌دهد.

جدول زیر نشانگر آمار تعداد و ارزش تراکنش‌های شاپرک در اسفند ۱۴۰۰ و ماه مشابه سال گذشته به همراه درصد تغییرات آن است. بر اساس اطلاعات این جدول، تراکنش‌های اسفند ۱۴۰۰ به نسبت ماه مشابه سال ۱۳۹۹ از نظر تعداد 11.61 درصد و از نظر ریالی 27.87 درصد رشد داشته است.

تعداد ابزارهای شاپرکی در مجموع نسبت به بهمن ماه رشد منفی 4.53 درصدی داشته به نظر می‌رسد سبب این تغییر، کاهش منفی 1.45 درصدی تعداد ابزار کارت‌خوان فروشگاهی است. ابزارهای پذیرش اینترنتی در اسفند ۱۴۰۰ نسبت به بهمن ماه 1400 رشد منفی 18.79 درصدی را تجربه‌کرده‌اند. تعداد ابزار پذیرش موبایلی نیز در مدت مشابه با کاهش منفی 32.51 درصدی همراه بوده است.

رشد منفی 18.79 درصدی ابزارهای پذیرش اینترنتی در یک ماه، درحالی اتفاق افتاده که در گزارش اقتصادی بهمن‌ماه شاهد رکورد بی‌سابقه منفی ۵۰.۱۱ بوده‌ایم. به عبارتی ابزارهای پذیرش اینترنتی در طول دو ماه رکورد تقریبا منفی 60 درصدی را تجربه‌کرده‌اند و در یک سراشیبی نزولی قرار گرفته‌اند. کاهش تعداد درگاه‌های پرداخت به واسطه اجباری شدن اینماد را می‌توان توجیه منطقی‌ رشد منفی ابزارهای پذیرش اینترنتی دانست. اثرات این اقدام علی‌رغم ادعاهای مطرح شده درباره استقبال کسب‌وکارها از اینماد کاملا مشهود است وشبکه پرداخت را تحت تاثیر قرار داده است.

آمار سهم بازار هر یک از ابزارها نیز به شرح زیر است:


عملکرد ماهیانه شرکت‌های پرداختی


در این بخش از گزارش با مطالعه شاخص‌های عملکرد تعدادی و مبلغی شرکت‌ها در کل و همچنین به تفکیک هر یک از ابزار پذیرش و نوع سرویس، تصویری کلی از وضعیت آنها در صنعت پرداخت الکترونیکی کارت ترسیم شده است.

در شاخص سهم تعدادی تراکنش‌ها، شرکت «پرداخت الکترونیک سامان» با سهم 20.86 درصدی همچنان جایگاه اول را به خود اختصاص داده است. در مؤلفه سهم مبلغی نیز همانند گذشته شرکت «به‌پرداخت ملت» با اختصاص سهم 19.84 درصدی از مبلغ تراکنش‌ها، بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است. در این ماه اختلاف سهم مبلغی شرکت «پرداخت الکترونیک سامان»، دومین شرکت بازار، با این شرکت حدود 3 درصد است. این شاخص در مؤلفه تعدادی معادل 1.39 درصد گزارش می‌شود.

مقایسه دونمودار زیر با شکل‌های مشابه در گزارش بهمن‌ماه سال ۱۴۰۰ حکایت از آن دارد که در مولفه سهم تعدای جابه‌جایی بین سه شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد، پرداخت الکترونیک سداد و کارت اعتباری ایران کیش رخ داده است. در مولفه سهم مبلغی جا‌به‌جایی اتفاق نیفتاده است.

بیشترین اختلاف بین سهم مبلغی تراکنش‌های ابزار پذیرش کارت‌خوان فروشگاهی نسبت به ماه گذشته با افزایش 0.75 درصدی به شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد تعلق دارد. پرداخت الکترونیک سامان با رقم 2.67 درصد کاهش بالاترین اختلاف را بین سهم تعدادی تراکنش‌های ابزار پذیرش اینترنتی نیز نشان می‌دهد. بیشترین اختلاف بین سهم تعدادی تراکنش‌های ابزار پذیرش موبایلی با رقم 0.84 درصد رشد به‌پرداخت ملت تعلق دارد.


سهم بازار بانک‌های پذیرنده


این شاخص گستره فعالیت هر یک از بانک‌ها در پذیرش تعداد و مبلغ تراکنش‌های پشتیبانی‌شده در شبکه شاپرک را نشان می‌دهد. در نمودارهای مربوطه9بانک نخست با بالاترین سهم تعدادی و مبلغی در شبکه پرداخت آورده شده و بقیه بانک‌ها در نمودار تحت عنوان سایر آمده‌اند.

«بانک ملت» با سهم 19.09 درصدی از تعداد تراکنش‌ها و سهم 19.27 درصدی از مبلغ تراکنش‌ها، همچنان با اختلاف زیاد، بالاترین سهم از پذیرش تراکنش‌های بازار را به خود اختصاص داده و در جایگاه نخست در بین تمام بانک‌های پذیرنده قرار گرفته است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.