راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

هشتادمین گزارش اقتصادی شاپرک منتشر شد / رشد منفی 50درصدی ابزار پذیرش اینترنتی شاپرک در بهمن‌ماه

هشتادمین گزارش اقتصادی شاپرک منتشر شد. بر اساس این گزارش در بهمن‌ماه 1400 بالغ بر 3224 میلیون تراکنش با ارزش 6361 هزار میلیارد ریال در شبکه الکترونیک پرداخت کارت پردازش شده که نسبت به دی‌ماه رشد 4.16 درصدی در تعداد و 1.50 درصدی در ارزش ریالی داشته است.

جدول زیر آمار تعداد و ارزش تراکنش‌های شاپرک را در بهمن‌ماه 1399 و درصد تغییرات آن نسبت به ماه گذشته نشان می‌دهد.

عنوان فصل

جدول زیر نیز حاوی آمار تعداد و ارزش تراکنش‌های شاپرک در بهمن 1400 و ماه مشابه سال گذشته به همراه درصد تغییرات آن است. بر اساس مندرجات این جدول، تراکنش‌های بهمن 1400 به نسبت ماه مشابه سال 1399 از نظر تعدادی 9.72 درصد و از نظر ریالی 24.94 درصد رشد داشته است.

عنوان فصل

تعداد ابزارهای شاپرکی در مجموع نسبت به دی‌ماه رشد منفی 17.77 درصدی را تجربه کرده‌اند که به نظر می‌رسد سبب این تغییر، کاهش 5.96 درصدی تعداد ابزار کارت‌خوان فروشگاهی است. ابزارهای پذیرش اینترنتی در بهمن 1400 نسبت به دی‌ماه با رکوردی بی‌سابقه رشد منفی 50.11 درصدی را تجربه کرده و تعداد ابزار پذیرش موبایلی نیز در مدت مشابه با کاهش 59.97 درصدی همراه بوده است.

عنوان فصل

آمار سهم بازار هر یک از ابزارها نیز به شرح زیر است:

عنوان فصل

عملکرد ماهیانه شرکت‌های پرداختی


در این بخش از گزارش سعی شده با مطالعه شاخص‌های عملکرد تعدادی و مبلغی شرکت‌ها در کل و همچنین به تفکیک هر یک از ابزار پذیرش و نوع سرویس، تصویری کلی از وضعیت آنها در صنعت پرداخت الکترونیکی کارت ترسیم شود.

در شاخص سهم تعدادی تراکنش‌ها، شرکت «پرداخت الکترونیک سامان» با سهم 21.35 درصدی همچنان جایگاه اول را به خود اختصاص داده است. در مؤلفه سهم مبلغی نیز همانند گذشته شرکت «به‌پرداخت ملت» با اختصاص سهم 19.91 درصدی از مبلغ تراکنش‌ها، بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است. در این ماه اختلاف سهم مبلغی شرکت «پرداخت الکترونیک سامان»، دومین شرکت بازار، با این شرکت بیش از دو درصد است. این شاخص در مؤلفه تعدادی معادل 1.22 درصد گزارش می‌شود.

مقایسه دو شکل بالا با شکل‌های مشابه در گزارش دی‌ماه سال 1400 حکایت از آن دارد که در هیچ‌یک از مؤلفه‌های سهم تعدادی و مبلغی تراکنش‌ها جابه‌جایی بین شرکت‌ها رخ نداده است.

بیشترین اختلاف بین سهم مبلغی تراکنش‌های ابزار پذیرش کارت‌خوان فروشگاهی نسبت به ماه گذشته با افزایش 0.36 درصدی به شرکت «پرداخت الکترونیک سامان» تعلق دارد. همین شرکت با 2.56 درصد کاهش بیشترین اختلاف در مبلغ تراکنش‌های ابزار پذیرش اینترنتی را داشته است. شرکت «آسان‌پرداخت پرشین» در ابزار پذیرش موبایلی با کاهش 2.08 درصدی، بالاترین تفاضل را نشان می‌دهد.

بیشترین اختلاف بین سهم تعدادی تراکنش‌های ابزار پذیرش کارت‌خوان فروشگاهی نیز با 0.23 درصد افزایش و کاهش، به‌ترتیب به شرکت‌های «پرداخت الکترونیک پاسارگاد» و «به‌پرداخت ملت» تعلق دارد. شرکت «پرداخت الکترونیک سامان» با رقم 2.18 درصد افزایش، بیشترین اختلاف بین سهم تعدادی تراکنش‌های ابزار پذیرش اینترنتی را نیز به خود اختصاص داده است. شرکت «تجارت الکترونیک پارسیان» با 1.07 درصد افزایش، بالاترین اختلاف را بین سهم تعدادی تراکنش‌های ابزار پذیرش موبایلی نشان می‌دهد.


سهم بازار بانک‌های پذیرنده


این شاخص گستره فعالیت هر یک از بانک‌ها در پذیرش تعداد و مبلغ تراکنش‌های پشتیبانی‌شده در شبکه شاپرک را نشان می‌دهد.

«بانک ملت» با سهم 19.66 درصدی از تعداد تراکنش‌ها و سهم 19.44 درصدی از مبلغ تراکنش‌ها، همچنان با اختلاف زیاد، بالاترین سهم از پذیرش تراکنش‌های بازار را به خود اختصاص داده و در جایگاه نخست در بین تمام بانک‌های پذیرنده قرار گرفته است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.