راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

روی خوش بانک‌های ترکیه به مبادلات بانک‌های ایرانی

وزیر اقتصاد ترکیه اعلام کرد: با کاهش تحریم‌ها علیه ایران به دنبال توافق ژنو، تمامی بانک‌های ترکیه قادر خواهند بود، تا مبادلات پولی ایران را انجام دهند.

بر اساس توافق ایران و غرب در ژنو هفته گذشته، برخی از تحریم‌های ایران کاهش می‌یابد. به گزارش رویترز، بانک دولتی هالک بانک، یکی از بزرگترین بانک‌های ترکیه که به مبادلات بانکی با ایران ادامه می‌دهد، یکی از معدود بانک‌هایی بوده است که مبادلات ارزی بین بانکی با بانک مرکزی ایران را انجام می‌داده است.

ظفر کاگلایان افزود: به علت فشار آمریکا، بانک‌های خصوصی قادر به انجام مبادلات ایران نبودند. اکنون که این مشکل برطرف شده است، نه تنها هالک بانک، بلکه تمام بانک‌های ترکیه می‌توانند مبادلات مالی با ایران را انجام دهند.

اظهارت وزیر اقتصاد ترکیه، نخستین تایید رسمی مقامات این کشور در مورد چگونگی تاثیر توافق هسته‌ای ایران و غرب بر بانک‌های ترکیه است. در برگه اطلاع رسانی (fact sheet) منتشر شده از سوی کاخ سفید در مورد توافق هسته‌ای ایران و غرب آمده است که کشورهای 1+5 در مقابل کاهش فعالیت هسته‌ای ایران، برخی از تحریم‌های ایران را کاهش می‌دهند، اما این کاهش «محدود، موقتی، هدفمند و قابل برگشت» خواهد بود. در ادامه این بیانیه آمده است، بخش اعظم شاکله تحریم‌ها نظیر تحریم‌های نفتی، مالی و بانکی به قوت خود باقی خواهد ماند.

در میان مبادلات تجاری که هالک بانک انجام می‌داد، پرداخت پول نفت صادراتی ایران به هند از سوی پالایشگاه‌های این کشور وجود داشت. پالایشگاه‌های هندی تا ماه فوریه از این مسیر برای پرداخت پول نفت ایران استفاده می‌کردند. هند از ماه آینده واردات نفت از ایران را افزایش خواهد داد و پرداخت میلیاردها دلار بدهی نفت خود به این کشور را از هفته آینده سرخواهد گرفت.

منبع: فارس

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.