راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

امیرحسین راد، مدیرعامل نوبیتکس در گفت‌وگو با عصر تراکنش مطرح کرد / پیشرفت صنعت رمزارز، تبادلات مالی ایران را هموار می‌کند

عصر تراکنش 55 و 56 / تا چند سال پیش فعالان حوزه رمزارز برای مبادلات خود مجبور بودند به صرافی‌های خارج از کشور مراجعه کنند. این اتفاق تجربیات ناخوشایندی را رقم زد و تجربیات و آسیب‌های جبران‌ناپذیری را به این کاربران تحمیل کرد و این اتفاق تنها یک دلیل داشت و آن عدم حضور پلتفرم معاملاتی داخلی رمزارز بود که بتواند نیازهای کاربران را تأمین کند. اما نوبیتکس از جمله صرافی‌های رمزارز است که در تابستان 1396 برای رفع نیاز کاربران ایرانی در راستای مبادله دارایی‌های دیجیتال شکل گرفت و زمستان همان سال اولین نسخه بازار آن به عرضه عمومی رسید. نوبیتکس در این سال‌ها توانست به‌مرور رمزارزهای رایج دنیا اعم از بیت‌کوین، اتریوم، شیبا، کاردانو، دوج‌کوین، پولکادات، فانتوم و… را به پلتفرم خود اضافه کند. با این حال نوبیتکس مانند سایر فعالان حوزه رمزارز با چالش‌ها و دغدغه‌های زیادی روبه‌رو شده است. عمده این‌ دغدغه‌ها به عدم شفافیت در رگولاتوری صنعت رمزارز بازمی‌گردد. در ادامه گفت‌وگوی امیرحسین راد، مدیرعامل صرافی نوبیتکس را که از رویکردهای آینده قانون‌گذاران این حوزه و مزایای صنعت رمزارز  برای اقتصاد زخمی ایران گفته است، می‌خوانیم.


موفقیت صنعت رمزارز در گرو تعامل بخش خصوصی و دولت 


امیرحسین راد، مدیرعامل نوبیتکس در ابتدای صحبت‌هایش، همبستگی و یکپارچگی دولت و بخش خصوصی را عامل موفقیت صنعت رمزارز ایران در سطح جهانی عنوان می‌کند و در این خصوص معتقد است: «بهره‌مندی از ظرفیت‌ها و فرصت‌های صنعت رمزارزها به حمایت جدی دولت نیاز دارد، اما در حال حاضر دیدگاه‌های متفاوت حاکمیت نسبت به رمزارزها، مانع موفقیت و به ثمر نشستن این حوزه شده است. گروهی معتقدند صنعت رمزارز مانند هر حوزه دیگری جنبه‌های مثبت و منفی خودش را دارد و می‌توان از جنبه‌های مثبت آن با رگولاتوری صحیح و مناسب، استفاده بهینه کرد؛ برخی دیگر معتقدند رمزارزها برای اقتصاد کشور بسیار مضر و آسیب‌زا هستند. این افراد می‌خواهند ارزهای دیجیتال را کاملاً حذف کنند. البته وقوع چنین اقدامی امکان‌پذیر نیست. در میان این تفکرات متنوع، ما معتقدیم فواید رمزارزها از ضررهای احتمالی آنها بسیار بیشتر است و می‌توان با دیدگاه‌های کارشناسی و بررسی همه‌جانبه موضوع، آسیب‌های احتمالی را به حداقل رساند.»

به گفته او، با حضور بخش خصوصی در روند رگولاتوری، حاکمیت می‌تواند از مزایای رمزارزها به نفع اقتصاد کشور استفاده کند و احتمال وقوع آسیب‌های احتمالی را کاهش دهد.

او در توضیح این مسئله به مزایای صنعت رمزارز برای اقتصاد ایران اشاره می‌کند و می‌گوید: «راه‌های تبادلات بانکی ایران در حال حاضر بسته‌ است. در چنین شرایطی که تحریم، مسیرهای تبادلات تجاری کشور را مسدود کرده، ارزهای دیجیتال می‌توانند به کمک اقتصاد زخمی کشور بیایند و به سرانجام رسیدن تبادلات تجاری بزرگ و کوچک کمک کنند. علاوه بر این، بازار ارزهای دیجیتال همواره در حال رشد است. این موضوع یک فرصت مناسب برای سرمایه‌گذاری و کسب سود را برای جامعه فراهم می‌کند. دستیابی به این شرایط و  استفاده از مزایای رمزارزها فقط و فقط با ارتباط و تعامل بخش خصوصی و دولت امکان‌پذیر است.»


رگولاتور در مسیر قانون‌گذاری کارآمد


رفتارهای ضدونقیض اخیر رگولاتور، چالش‌های جدیدی را برای کسب‌وکارها ایجاد کرده است. دولت از طرفی در حال بررسی استفاده از رمزارزها در تجارت بین‌الملل است که نشان می‌دهد حاکمیت کم‌کم دارد ظرفیت‌های این حوزه را باور می‌کند. از سویی دیگر بانک مرکزی با ملغی‌کردن احراز هویت دیجیتالی، فعالیت نئوبانک‌ها را با اخلال مواجه کرده که نشان می‌دهد حاکمیت می‌تواند با عقب‌گرد از نظرات خود، کسب‌و‌کارها را به چالش بکشد. اما در روزهای پایانی سال جاری سیگنال‌هایی از حاکمیت برای رگولاتوری تبادل رمزارزها منعکس شد که امیدواری قابل توجهی را برای فعالان این حوزه به ارمغان آورد.

راد در این خصوص معتقد است برای  بهره‌بردن از مزایای دریای فناوری، باید از فرصت‌های آن حداکثر استفاده را برد. او در خصوص مزیت‌هایی که رمزارزها می‌توانند به همراه داشته باشند، می‌گوید: «رمزارزها و فناوری زیربنایی آنها یعنی بلاکچین یکی از موج‌های بزرگ تغییرات در جهان هستند که گاه آن را با موج بزرگ اینترنت مقایسه می‌کنند و اگر می‌خواهیم از مزایای این موج فناوری بهره ببریم، باید بر آن سوار شویم.»

به گفته او در شرایط کنونی، نبود تنظیم‌گری مناسب برای حوزه‌های نو در اقتصاد دیجیتال مثل رمزارزها، یکی از موانع جدی برای استفاده از چنین فرصت‌هایی است.


تمرکز اشتباه رگولاتور روی ماینینگ


از نگاه راد، رگولاتور در این سال‌ها، قانون‌گذاری بر بخش ماینینگ را بر قانون‌گذاری سایر بخش‌های صنعت مقدم دانسته است. راد که مخالف این رویکرد است، به تغییر رفتار و عملکرد رگولاتور در سال جدید امید بسته و می‌گوید: «به نظر من می‌توان امیدوار بود که در سال 1401 شاهد حرکت به سمت قانون‌گذاری کارآمد در زمینه صنعت رمزارزها باشیم. قانون‌گذاری کارآمد یعنی جوانب طوری در نظر گرفته شود که علاوه بر حاکمیت، صنعت، فعالان و سرمایه‌گذاران هم از قوانین سود ببرند. رگولاتور در این سال‌ها بیشتر بر ماینینگ تمرکز کرده است. این رویکرد اشتباه است و باید رگولاتور به کاربردهای مختلف بلاکچین و همچنین تبادل رمزارزها هم توجه کند. باید به یاد داشته باشیم که وجود هر مانع و سد در فعالیت‌های رمزارزی باعث خروج دارایی کاربران از صرافی‌های داخلی و انتقال به صرافی‌های خارجی می‌شود. در این موقعیت امکان نظارت از بین می‌رود و دارایی کاربران ایرانی نیز در معرض تهدید قرار می‌گیرند.»


ثبات بازار در راه است


در طول یک سال گذشته بازار رمزارزها فرازوفرودهای باورنکردنی را تجربه کرده و حتی بیت‌کوین به قله 69 هزار دلاری رسید، اما پس از آن شاهد روند نزولی این بازار بودیم. راد پیش‌بینی می‌کند که در سال‌های آتی بازار رمزارزها به ثبات می‌رسند. او در این‌باره توضیح می‌دهد: «بازار رمزارزها مانند سایر بازارها دارای نوسان است؛ یعنی این‌طور نیست که روند صعودی یا نزولی آن به‌صورت ثابت و ممتد باشد. در واقع روند بازار با توجه به متغیرهای مختلف، تغییر می‌کند. حالا درباره بازار کریپتو به‌طور خاص، این بازار در مقایسه با سایر بازارهای جهانی هنوز کوچک است و عمق کمی دارد، نوسانات بیشتری را تجربه می‌کند و از خبرهایی که از نقاط مختلف جهان منتشر می‌شود، تأثیر می‌گیرد. پیش‌بینی می‌شود با گذشت زمان، تأثیر این اخبار و اظهارنظرهای افراد شناخته‌شده بر ارزهای دیجیتال کاهش پیدا کند و در سال‌های آینده شاهد ثبات بیشتری در این حوزه باشیم.»


چشم‌انداز و برنامه‌های آتی


نوبیتکس، در سال 1400 با چالش‌های متعددی دست‌وپنجه نرم کرد، اما در این بین توانست بازار خود را توسعه دهد، کاربران بیشتری را به این پلتفرم جذب کند و فهرست امکانات و رمزارزهای خود را نیز گسترش دهد. در این روزها نوبیتکس رکورد یک میلیون نصب را در کافه بازار به ثبت رساند و نسخه آی‌اواس اپلیکیشن خود را به کاربران عرضه کرد. همچنین با افزایش امنیت پلتفرم معاملاتی خود تلاش کرد این اطمینان را به کاربران بدهد که با آسودگی خاطر، معاملات رمزارزی خود را انجام دهند.

مدیرعامل نوبیتکس در بخش پایانی صحبت‌هایش از برنامه‌های این صرافی رمزارزی در سال 1401  می‌گوید. طبق گفته‌های او، نوبیتکس می‌خواهد در سال آینده در بازارهای منطقه حضور پیدا کند. البته تمرکز این شرکت بیشتر بر کشورهایی است که در حوزه رمزارزها چندان توسعه پیدا نکرده‌اند. راد در این‌باره توضیح می‌دهد: «برای تحقق این هدف مسیر راحتی را در پیش نداریم، به‌ویژه اینکه تجربه بین‌المللی شرکت‌های ایرانی کم است، البته سعی داریم در سال 1401 به این بازار وارد شویم. معتقدیم اگر این زمان را از دست دهیم، دیگر امکان ورود به بازار منطقه را نخواهیم داشت.»

برنامه دیگر نوبیتکس تحول در سرویس‌های ارائه‌شده است. این صرافی قصد دارد سرویس‌هایی فراتر از حوزه رمزارزها به کاربرانش ارائه دهد. سرویس‌های مالی، خدمات سرمایه‌گذاری، ورود به دنیای اقتصاد غیرمتمرکز (DeFi) و به‌کارگیری آن در راستای ایجاد ارزش‌افزوده برای کاربران نوبیتکس از برنامه‌های پیش روی نوبیتکس است.

به گفته راد، با توجه به مشکلاتی که در تبادلات مالی بین‌المللی برای ایران وجود دارد، لازم است دیفای، به‌طور جدی مورد بررسی قرار گیرد. او در این خصوص می‌گوید: «البته این موضوع به تعامل دولت و بخش خصوصی و دریافت نظرات کارشناسی نیاز دارد. با استفاده از ظرفیت‌هایی که دیفای برای تبادلات مالی فراهم می‌کند، ارزهای دیجیتال دیگر محدود به خریدوفروش نیستند و کارایی‌های بیشتری خواهند داشت. از نظر شکل کسب‌و‌کار و ساختار سازمانی نیز برنامه‌هایی برای توسعه بیشتر خواهیم داشت.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.