راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

روندهای مهم فین‌تک در تجارت الکترونیک

فین‌تک‌ها در حال حاضر روندهایی جدید برای پیشبرد تجارت الکترونیک ارائه می‌کنند. با این حال نباید فراموش کرد که سرعت رشد تجارت الکترونیک به حدی است که هنوز هم پیشرفت زیرساخت‌ها و راه‌حل‌ها، به ابعاد مورد نیاز این بازار نرسیده است.

نسیم بنایی / انقلاب تجارت الکترونیک به نقطه اوج خود رسیده است و دیگر جایی برای بازگشت نیست. فروشگاه‌های فیزیکی به شکلی بی‌سابقه طی دهه اخیر رو به تعطیلی رفته‌اند و فروش آنلاین به رشد خود ادامه داده است. گزارش‌های حاکی از آن هستند که خریدهای صورت گرفته از طریق تجارت الکترونیک در سال 2022 به 5.4 تریلیون دلار خواهند رسید. چه چیزی این تغییر را به پیش می‌برد؟ بخشی از آن به خاطر ظهور فین‌تک است. در ادامه مقاله مجله فین‌تک به صورت مفصل به این انقلاب می‌پردازد و فناوری‌ها و رویه‌های کلیدی فعال در آن را معرفی می‌کند.


اکنون بخر، بعدا پرداخت کن


یکی از جدیدترین روندهای فین‌تک که وارد عرصه تجارت الکترونیک شد، «اکنون بخر، بعدا پرداخت کن» (BNPL) بود. در این روند، فروشنده به خریدار خود اعتبار می‌دهد و خریدار هم زمانی را برای بازپرداخت بدهی تعیین می‌کند.

شرکت‌های فعال در تجارت الکترونیک امروزه امکان پرداخت اقساطی را برای مشتریان خود فراهم کرده‌اند. این رویکرد باعث شده است مشتریان بیشتری به این خدمات جذب شوند. البته چنین شکلی از خدمات عمدتا در مورد خریدهای بزرگ ارجحیت پیدا می‌کنند.

از سوی دیگر با این روند می‌توان خدمات مالی را به آن دسته از افرادی هم ارائه کرد که دسترسی مناسبی به محصولات اعتباری سنتی ندارند. علاوه بر این، این مسئله شکلی از انعطاف‌پذیری را برای خریداران مجسم می‌کند که در نهایت به آن‌ها کنترل بیشتری روی مخارج خود می‌دهد.


پرداخت موبایلی


یکی دیگر از روندهای کلیدی در تجارت الکترونیک فین‌تک، رشد پرداخت‌های موبایلی است. در این روند، امکان پرداخت از طریق گوشی‌های هوشمند و ابزار دیگر مشابه آن‌ها میسر می‌شود. یکی از مزایای اصلی پرداخت‌های موبایلی و همراه، سریع و ساده بودن آن است. مشتریان می‌توانند به سادگی، مثلا با اسکن کردن یک کد QR، بدون اینکه وارد جزئیاتی مانند شماره کارت و آدرس شوند، پرداخت خود را انجام دهند.

برای مثال، رشد چشمگیری در استفاده از پرداخت‌های برزیل صورت گرفته است. این نوع از پرداخت در حال حاضر 8 درصد از تمام تراکنش‌های تجارت الکترونیک در این کشور را شکل می‌دهد. این واقعیت در اصل به خاطر استفاده گسترده از گوشی‌های هوشمند و رشد فین‌تک در این کشور، رخ داده است.


تجارت چتی


انجام پرداخت در زمان واقعی، در حال استفاده از یک رابط چَت، یکی دیگر از روندهای موجود در تجارت الکترونیک فین‌تکی است. مشتریان در این روش با استفاده از بات‌های چت می‌توانند به سادگی پرداخت‌های خود را انجام دهند، بدون اینکه محیط چت را ترک کنند. با این روش می‌توان تجربه‌ای شخصی‌سازی شده‌تر هم داشت، زیرا بات‌های چت می‌توانند رفتار و ترجیحات مشتری را به خاطر بسپارند.

ادغام کردن پرداخت با اپلیکیشن‌های پیام‌رسان، یکی دیگر از اشکال تجارت چتی است. بسیاری از کمپانی‌های خدمات پرداخت خود را با پیام‌رسان‌هایی مانند واتس‌اپ، فیس‌بوک مسنجر و وی‌چت یکپارچه کرده‌اند.


تکمیل خرید با یک کلیک


همان‌طور که بسیاری از مشتریان با فرایند خرید آنلاین آشنا هستند، فروشنده‌ها هم به دنبال ساده و سریع‌تر کردن فرایند تکمیل خرید یا همان Checkout هستند. یکی از راه‌های محقق کردن این هدف استفاده از تکمیل خرید با یک کلیک هستند. در این روش مشتری‌های تنها با یک کلیک خرید خود را تکمیل می‌کنند و دیگر نیاز به پر کردن چند فُرم متفاوت ندارند.

استارتاپ‌های فین‌تک با بهینه‌سازی درگاه پرداخت خود، بهترین راه را برای مشتری‌های خود ارائه می‌کنند. علاوه بر این، تکمیل فرایند خرید با استفاده از یک کلیک می‌تواند به خرده فروش‌ها این امکان را دهد که نرخ تبدیل و فروش خود را بالاتر ببرند و در این راستا فرایند خریداری را سریع‌تر و ساده‌تر می‌کنند. در نتیجه احتمال اینکه مشتری‌ها سبد خرید خود را طی فرایند تکمیل خرید رها کنند، پایین‌تر می‌آید.


نوآوری‌های مبتنی بر داده


یکی دیگر از روندها در تجارت الکترونیک، استفاده از فناوری‌های داده‌محور است. این روند، به خرده فروش‌ها امکان استفاده از تحلیل‌ داده به منظور درک بهتر رفتار و ترجیحات مشتری‌های خود را می‌دهد. فین‌تک داده‌محور به خرده فروش‌ها این امکان را می‌دهد که تجربه خرید را برای مشتریان خود شخصی‌سازی کنند و در نتیجه تجربه بهتری به مشتری ارائه کنند.

نرم‌افزارهای بهینه‌سازی و مدیریت قیمت به تیم‌های داخلی امکان استفاده از داده، تنظیم استراتژی قیمت‌گذاری و ارائه قیمت‌هایی پویا در زمان واقعی را می‌دهند. در عین حال امکان سازگاری با کانال‌های سنتی تجارت الکترونیک هم پدید می‌آید.


دسترسی دموکراتیک به فروش


یکی دیگر از پیشرفت‌های اخیر ساده‌تر کردن فروش محصولات و خدمات به صورت آنلاین، برای کسب‌وکارهای کوچک و کارآفرین‌ها است. یکی از راه‌های این کار استفاده از بازارهایی است که در واقع نقش پلتفرمی را برای فروش کالاها و خدمات کسب‌وکارهای کوچک بازی می‌کند.

دارایی‌های دیجیتال مانند اپلیکیشن‌های موبایل، فروشگاه‌های تجارت الکترونیک، بلاگ‌ها و دیگر کسب‌وکارهای آنلاین، بدیل‌های جذاب و جدیدی برای سرمایه‌گذاران و کارآفرینان دیجیتال هستند. البته نباید فراموش کرد که همواره مشکلاتی به خاطر کمبود برخی از راه حل‌های وجود دارد. به گفته ریکاردو پرو، مدیر عامل شرکت سلرزفاندینگ (SellersFunding): «تجارت الکترونیک در حال انفجار است، اما هنوز هم در زمینه راه حل‌های کافی مالی با کمبودهایی روبه‌رو است و نمی‌تواند آن‌طور که باید خدماتی را به تاجرهای کوچک و متوسط بین‌المللی ارائه کند.»


باقی روندها


بعضی روندهای دیگر در تجارت الکترونیک فین‌تکی شامل استفاده از رمزارز و فناوری بلاکچین می‌شود. جدای از آن استفاده از مدل‌های مبتنی بر حق اشتراک هم افزایش پیدا کرده است. در کنار این‌ها باز هم باید بر اهمیت استفاده از کدهای QR به عنوان راهی برای پرداخت تاکید کرد.

علاوه بر روندهایی که رو به مشتری دارند، تعدادی از روند‌ها هم در تجارت الکترونیک کسب‌وکار به کسب‌وکار یا همان B2B وجود دارند. برای مثال ارائه خدمات اعتباری و تصمیم‌گیری به مشتریان B2B را می‌توان با تجربه‌ پرداختی درونی شده و اثربخش محقق کرد و از طریق آن فروش‌های این نوع از بازار را هم افزایش داد.

از سوی دیگر امنیت سایبری هم اهمیت زیادی دارد. از آن‌جایی که مجرمان سایبری می‌توانند چک‌های ورودی را دور بزنند، استفاده از مراحل امنیتی جدید، شفاف و قابل کنترل بیشتر به شدت لازم است.

در نهایت باید گفت که با تکامل انقلاب تجارت الکترونیک، باید انتظار نوآوری و ترندهای جذاب جدیدی هم در این عرصه باشیم. بسیاری از متخصصان این عرصه با اطمینان اعلام می‌کنند که بدون استفاده از فین‌تک، نمی‌توان آینده‌ای را برای تجارت الکترونیک متصور شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.