راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

محمد بابایی، معاون توسعه کسب‌وکار آسیاتک درباره فعالیت این شرکت در حوزه دیتاسنتر می‌گوید / آسیاتک به‌دنبال تبدیل‌شدن به یک لیدر در حوزه دیتاسنتر است

 عصر تراکنش ۵۵ و ۵۶ / شرکت آسیاتک که از ابتدای تأسیسش، در حوزه ارائه خدمات حوزه B2C فعالیت می‌کرد، در سال‌های اخیر به سمت ارائه خدمات در حوزه B2B رفته است؛ در واقع این شرکت در پی رسیدن به بازار جامع و چندجانبه به سمت این حوزه در حرکت است و سبد محصول نسبتاً کاملی را برای سه حوزه B2B ارائه می‌دهد که خدمات انتقال داده و اینترنت، خدمات اینترنت اشیا و خدمات تلفن و پیامک را شامل می‌شود. در گفت‌وگویی که با محمد بابایی، معاون توسعه کسب‌وکار آسیاتک داشتیم، به فعالیت‌های این شرکت در سال ۱۴۰۰ و برنامه‌هایشان برای سال آینده پرداختیم. طبق صحبت‌های بابایی، یکی از چالش‌های مهمی که آسیاتک و بسیاری از شرکت‌های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در سال‌های اخیر درگیر کرده، مربوط به ثابت ماندن تعرفه‌هاست و به همین خاطر است که این شرکت مجبور شده به سمت خدمات حوزه B2B برود تا آزادی عمل بیشتری برای قیمت‌گذاری داشته باشد. در ادامه گفت‌وگوی عصر تراکنش با محمد بابایی، معاون توسعه کسب‌وکار آسیاتک را می‌خوانید.


حرکت به سمت خدمات B2B


محمد بابایی، معاون توسعه کسب‌وکار شرکت آسیاتک درباره تمرکز آسیاتک در سال 1400 بر ارائه «راهکارهای جامع» می‌گوید که آسیاتک ظرفیت کسب بازار بزرگ‌تری را در حوزه خدمات و محصولات B2C دارد و چند سالی است به حوزه B2B نیز وارد شده است: «از حوالی سال ۱۳۹۵ که آسیاتک دیتاسنتر خود را راه‌اندازی کرد، به سمت ارائه خدمات B2B حرکت کردیم؛ هرچند از قدیم هم بعضی خدمات B2B مانند پهنای باند اختصاصی را به سازمان‌ها و شرکت‌های مختلف ارائه می‌کردیم و در سبد محصولات خود داشتیم. به‌تدریج در سال 1400 لازم بود که تمرکز خود را از حوزه‌های B2C برداشتیم تا به سمت خدمات B2B بیاییم. سبد محصول نسبتاً کاملی را برای سه حوزه B2B داریم؛ خدمات انتقال داده و اینترنت، خدمات اینترنت اشیا و خدمات تلفن و پیامک. در ایران تأمین‌کننده دیگری نداریم که تمام این محصولات و خدمات را یکجا ارائه دهد. ما با شعار Total Solution Provider شروع به فعالیت در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات کردیم. به نظر ما در سال‌های 1399 و 1400 حرکت‌های خیلی خوبی در حوزه‌های سازمانی به انجام رسید؛ نه‌فقط در حوزه‌های سازمانی، بلکه در زمینه B2G هم حرکت‌های خوبی را به انجام رساندیم. در سبد محصولات ما در این حوزه خدمات بسیار خوبی ارائه می‌شود.»

طبق صحبت‌های بابایی، یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های کنونی آسیاتک ارائه سبد محصول جامع و کامل به‌صورت یکجاست: «از سال 1382 که فعالیت در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را شروع کردیم، هر کدام از محصولات و خدمات جدید به‌تدریج به آسیاتک اضافه شدند. اکنون‌ که تقریباً در هر کدام از لاین‌های تجاری خودمان به بلوغ و پختگی رسیده‌ایم، می‌خواهیم خدمات مناسبی را به بازار مخاطبان عرضه و جایگاه آسیاتک را به‌عنوان یک ارائه‌دهنده بازار جامع و چندجانبه محکم کنیم. آسیاتک، هم می‌تواند یک first-mover و هم یک لیدر باشد. آسیاتک از این جهت First Mover است که بین تمام اف‌سی‌پی‌ها شرکت دیگری را نداریم که بتواند تمام خدمات آسیاتک را یکجا ارائه دهد. لیدر بودن ما از آن جهت است که سعی داریم بخش بزرگی از بازار مخاطبان را به خود جلب کنیم.»


تبدیل‌شدن به یک لیدر در حوزه دیتاسنتر


آسیاتک یکی از بزرگ‌ترین دیتاسنترهای کشور را در اختیار دارد و بیش از 70 درصد داده‌هایی که در کشور ایجاد می‌شود، داخل دیتاسنترهای آسیاتک قرار دارند. بابایی با بیان این موضوع توضیح می‌دهد: «همین حالا بیش از 700 رک روشن در مجموعه دیتاسنترهای آسیاتک داریم که معروف‌ترین آنها دیتاسنتر برج میلاد است که در طبقات 4- و 10- قرار گرفته‌اند. در ساختمان میرعماد و ساختمان آزادگان هم دیتاسنتر داریم و چند دیتاسنتر هم در حال ساخت هستند که هنوز زیر بار نیامده‌اند.»

با توجه به صحبت‌های بابایی، از جمله خدمات کنونی دیتاسنترهای آسیاتک می‌توان به کولوکیشن یا هم‌مکانی یا همان اجاره فضای دیتاسنتر اشاره کرد که به مجموعه‌های خصوصی، دولتی و حتی شرکت‌هایی ارائه می‌شود که خودشان تأمین‌کننده هستند و بعد از آسیاتک، خدماتی به بازار عرضه می‌کنند؛ «همچنین خدماتی در حوزه سرورهای اختصاصی داریم که خدمات برجسته‌ای هستند. آسیاتک به‌دنبال تبدیل‌شدن به یک لیدر در حوزه دیتاسنتر است و تا حدی به این هدف نزدیک شده‌ایم.»


سودآوری خوب خدمات ابری


نگاه آسیاتک به بازار خدمات ابری نسبت به دیگر بازیگران آن عرصه قدری متفاوت است. معاون توسعه کسب‌وکار این شرکت در این‌باره توضیح می‌دهد: «اولین سرویس ما در حوزه کلاود مربوط به IaaS یا ارائه زیرساخت ابری بود و اکنون نیز بخش عمده خدمات ابری ما مربوط به همین بخش است؛ اما می‌توانیم به‌مرور وارد حوزه SaaS و PaaS هم بشویم که جزء خدمات به‌روز و لبه فناوری دنیا هستند. اکنون آسیاتک دو شرکت خواهر دارد، به نام‌های «عصر داده‌های آسیاتک» و «ابر ایران» که خدمات حوزه کلاود را در بازار جلو می‌برند. یکی از این دو در حوزه B2B و دیگری در حوزه B2G فعالیت دارد تا با هدف قرار دادن بازار دولتی، سهم خوبی از بازار به دست آورد. خدمات کلود نسبت به تمام دیگر خدمات دیتاسنتر منافع بیشتری دارد. در اینجا با منابع نسبتاً کمتر سود زیادتری به دست می‌آوریم. خدمات ابری، از یک‌ سو در لبه فناوری قرار گرفته و می‌تواند به مجموعه‌های مختلف کمک کند و از طرفی سودآوری خوبی به همراه دارد.»


تلفن مبتنی بر آی‌پی، از مزیت‌های رقابتی آسیاتک


یکی از مزیت‌های رقابتی آسیاتک نسبت به دیگر اف‌سی‌پی‌ها تلفن مبتنی بر آی‌پی آن است. به گفته بابایی، بیش از سه سال می‌شود که آسیاتک در این حوزه خدمت ارائه می‌دهد: «تلفن‌های مبتنی بر اینترنت نسبت به تلفن‌های ثابت مخابرات مزیت‌هایی دارند؛ مثلاً اینکه وابسته به محل نیستند و ارتقای بستر نیازمند تغییر فیبر نخواهد بود. در این خط تلفن‌ها لوکیشن می‌تواند دائم تغییر کند. خط تلفن اینترنتی خیلی چابک‌تر و منعطف‌تر از تلفن‌های سنتی است. تلفن بر بستر آی‌پی، مدل‌ها و سرشماره‌های مختلفی دارد.»

به گفته بابایی، آسیاتک یکسری شماره‌های9130 و 9101 دارد. یکسری شماره‌های کشوری هم دارد که با 094220 شروع می‌شوند. به‌دنبال بعضی شماره‌ها به‌عنوان toll-free نیز هستند که امکان تماس رایگان را برقرار می‌کنند؛ «در مورد سرشماره‌های 9000 نیز ما تنها شرکتی هستیم که می‌توانیم امکان تماس و پیامک را همزمان فراهم کنیم. اکنون اگر بخواهید با خود آسیاتک تماس بگیرید، می‌توانید از شماره 90001544 به‌عنوان شماره رایگان استفاده کنید. وقتی آسیاتک می‌خواهد با شما در تماس باشد با همین شماره 90001544 برایتان پیامک می‌فرستد. یک اینترفیس مشترک، هم برای تلفن است و هم پیامک. ضمناً اگر مشتری بخواهد با ما تماس بگیرد، کافی است شماره‌ای که برایش پیامک فرستاده را لمس کند و به مرکز تماس ما متصل شود و صحبت کند.»

از دو ماه پیش آسیاتک شروع به معرفی پیش‌شماره‌های toll-free 9000 به بازار کرده است تا استارتاپ‌ها و مجموعه‌های جدیدی را که می‌خواهند نسبت به مدل‌های سنتی برقراری ارتباط، متمایز باشند، پشتیبانی کند: «در این حوزه همچنان جای کار وسیعی وجود دارد و در سالیان آتی در مورد پیش‌شماره‌های 9000 آسیاتک زیاد می‌شنویم. آسیاتک به‌مرور خدمات جدیدی را در حوزه تلفن مبتنی بر آی‌پی ارائه خواهد داد. هر دو سه ماه یک بار، سازمان تنظیم مقررات گزارشی مبنی بر سهم بازار هر یک از شرکت‌های LCP ارائه می‌دهد. یکی از مهم‌ترین شرکت‌هایی که روند رشد سریع را در حوزه خدمات تلفن مبتنی بر آی‌پی نشان داده، آسیاتک بوده و سهم قابل ‌توجهی از بازار را گرفته و همچنان شتاب می‌گیرد.»


ثابت‌ماندن تعرفه‌ها، مهم‌ترین چالش آسیاتک


یکی از چالش‌های مهمی که آسیاتک و بسیاری از شرکت‌های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را درگیر کرده، به‌خصوص آنهایی که مخاطب B2C دارند، مربوط به ثابت‌ماندن تعرفه‌هاست. بابایی در این‌باره توضیح می‌دهد: «در کشور ما بسیاری از اجناس به‌راحتی گران می‌شوند و قیمت‌شان متناسب با نرخ تورم بالا می‌رود. این تورم خوب نیست، اما تنها چیزی که رشد چندانی نداشته هزینه اینترنت بوده است. درست است که شرکت زیرساخت، در سال‌های اخیر اینترنت را نسبت به گذشته ارزان‌تر به ما می‌دهد، اما قیمت تمام‌شده اینترنت ما تحت تأثیر عوامل متعددی قرار دارد. تمام هزینه‌ها با شیب تورمی بالا می‌روند، ولی قیمت فروش تغییر نمی‌کند. در این نقطه است که مجبور می‌شویم به سمت خدمات حوزه B2B برویم تا آزادی عمل بیشتری برای قیمت‌گذاری داشته باشیم. ما نمی‌توانیم رگ حیاتی بقای خود را به حوزه B2C گره بزنیم.»

با توجه به صحبت‌های معاون توسعه کسب‌وکار آسیاتک، مهم‌ترین عامل پیشرفت آی‌تی‌سی سرمایه‌گذاری است و پایین نگه‌داشتن تعرفه‌ها باعث عدم سرمایه‌گذاری در این حوزه می‌شود: «وقتی قیمت‌ها منطقی نباشد، به چالش دوم یعنی ضعف مالی برای گسترش شبکه برمی‌خوریم. عدم گسترش شبکه، فعالیت ما را سخت می‌کند. در نتیجه سومین چالش این است که کیفیت سرویس‌ها پایین می‌آید و بقای شرکت‌ها زیر سؤال می‌رود.»

بابایی می‌گوید یک چالش مهم دیگر هم در کشور مشهود است که سرعت تغییرات فناوری حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات به آن دامن می‌زند: «در کشور ما هیچ مسترپلنی وجود ندارد و حتی نمی‌دانیم چه کسی مسئول تدوین مسترپلن است. هیچ‌کس نمی‌داند کشور قصد دارد در سال آینده یا سال‌های بعد از آن به کدام سمت برود.»


آسیاتک، یکی از بازیگران اصلی صنعت در سال‌های آینده


بابایی اظهار امیدواری می‌کند که زیرساخت‌ها، راهبردها و خدمات آسیاتک رمز بقای این شرکت به‌عنوان یکی از بازیگران اصلی بازار در سالیان آتی باشد: «به نظر من آسیاتک هرگز از این بازار حذف نمی‌شود، ولی میزان پیشرفت آن به توان سرمایه‌گذاری و مدیریتش برای قوی‌تر شدن در بازار بستگی دارد. به نظر من آسیاتک یکی از بازیگران اصلی آینده صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور خواهد بود.»

آسیاتک در سال 1401 تمرکز خود را بر ارائه خدمات Total Solution و فعالیت‌های B2B و B2G می‌گذارد. بابایی در این‌باره می‌گوید: «دانه‌هایی که طی سالیان گذشته کاشته شده، امسال جوانه زدند و در سالیان آتی به‌تدریج جوانه‌ها و نهال‌های جدیدی را می‌بینیم که به میوه می‌رسند. استراتژی اصلی 1401 ما در حوزه خدمات حوزه B2B و B2G است و در عین ‌حال به سمت تعمیق نفوذمان در بازار B2C و تثبیت و توسعه سهم بازار حرکت می‌کنیم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.