راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

سال 1400 و آنچه در شرکت رایانه خدمات امید گذشت / ساعت شلوغی!

عصر تراکنش ۵۵ و ۵۶ / سال 1400 را اگر پرخبرترین سال طی بیش از 16 سال فعالیت شرکت رایانه خدمات امید ندانیم، قطعاً جزء شلوغ‌ترین و پرکارترین سال‌های حیات این شرکت بوده است؛ سالی که در آن یکی از مهم‌ترین اقدامات ابرپروژه ادغام مؤسسه و بانک‌های ادغامی در بانک سپه رقم خورد و مهاجرت سامانه‌های این بانک‌ها در سامانه جامع بانکی امید محقق شد تا از این پس بانک سپه و بانک‌هایی که پیش از این به آغوش این بانک آمده بودند، همگی با یک سامانه یکپارچه، خدمت‌رسانی به مشتریان خود را پیش ببرند. جدای از داستان مهاجرت‌های سال 1400، در این سال اتفاقات دیگری هم رخ داد که در گفت‌وگو با احمد سلمانی‌آرانی، مدیرعامل شرکت رایانه خدمات امید به آنها پرداختیم.


ارتقای رتبه امید بر اساس گواهینامه رتبه‌بندی انفورماتیک


سازمان برنامه‌وبودجه کشور در آخرین روزهای اردیبهشت‌ماه 1400، رتبه‌بندی و احراز صلاحیت شرکت‌های انفورماتیکی را اعلام کرد که بر اساس گواهینامه این سازمان رتبه‌های شرکت رایانه خدمات امید برای اجرای پروژه‌های انفورماتیکی در زمینه‌های مختلف با ارتقای قابل ‌توجهی روبه‌رو بود. احمد سلمانی‌آرانی، مدیرعامل شرکت رایانه خدمات امید درباره جایگاه این شرکت در این رتبه‌بندی می‌گوید: «بر اساس این گواهینامه که تا اردیبهشت‌ماه 1402 اعتبار خواهد داشت، شرکت رایانه خدمات امید در زمینه «تولید و پشتیبانی نرم‌افزارهای سفارش مشتری»، «ارائه و پشتیبانی بسته‌های نرم‌افزاری یا بسته‌های نرم‌افزاری حامل محتوا»، «ارائه و پشتیبانی نرم‌افزارهای پایه، سیستم و ابزارها»، «مشاوره و نظارت بر اجرای طرح‌های انفورماتیک، فناوری اطلاعات و ارتباطات» و «خدمات پشتیبانی» حائز رتبه نخست شد.»


آغاز پروژه مهاجرت‌ها با کوثر


خردادماه 1400 با گذشت 11 ماه از استقرار سامانه جامع بانکی امید، پروژه مهاجرت داده سامانه‌های مؤسسه و بانک‌های ادغامی کلید خورد. به گفته سلمانی‌آرانی، طبق برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته مؤسسه اعتباری کوثر سابق، نخستین واحد ادغامی بود که می‌بایست داده‌های سامانه‌ خود را در مردادماه به سامانه جامع بانکی امید منتقل می‌کرد. او در این‌باره توضیح می‌دهد: «این اتفاق در روزهای 21 و 22 مردادماه، همزمان با نخستین روزهای محرم‌الحرام در شرکت رایانه خدمات امید رقم خورد. در روزهای تعطیل پایان هفته که اغلب ادارات و مؤسسات تعطیل بودند، چراغ شرکت امید روشن بود تا با تلاش‌های شبانه‌روزی، نخستین قطعه پازل مهاجرت را به‌درستی و بهنگام در جای خود قرار دهد. با برنامه‌ریزی‌های پیش از مهاجرت و انجام مانورهای متعدد این اتفاق با رمز مبارک «یاحسین(ع)» رقم خورد و اولین مهاجرت با موفقیت به سرانجام رسید.»


مهاجرت همزمان دو بانک


درست دو ماه بعد از نخستین مهاجرت، نوبت به انتقال سامانه‌های دیگری رسید. این بار مقرر شده بود تا مهاجرت داده سامانه بانک‌های مهر اقتصاد و حکمت ایرانیان سابق به سامانه جامع بانکی امید به‌طور همزمان اتفاق بیفتد. طبق صحبت‌های مدیرعامل شرکت رایانه خدمات امید، 22 و 23 مهرماه همزمان با آغاز امامت حضرت ولی‌عصر(عج) باز هم شرکت رایانه خدمات امید محمل مهاجرت سامانه‌های این دو بانک پیوسته به بانک سپه بود. او درباره این مهاجرت می‌گوید: «رمز این عملیات با توجه به تقارن با مناسبت ذکرشده «یاصاحب‌الزمان(عج)» انتخاب شده بود و به برکت چنین روزی و با تلاش همه مدیران و همکاران بخش‌های گوناگون، شرکت رایانه خدمات امید به‌عنوان مجری انحصاری مهاجرت‌های بانک‌های ادغامی از این آزمون نیز سربلند بیرون آمد.»


حضور مدیرعامل جدید بانک سپه در امید


در نخستین روزهای آبان‌ماه 1400 با حکم وزیر امور اقتصادی و دارایی، آیت‌الله ابراهیمی مدیرعامل بانک سپه شد. ابراهیمی روز چهارشنبه پنجم آبان و در نخستین روزهای آغاز فعالیت خود در سمت مدیرعامل بانک سپه در شرکت رایانه خدمات امید حضور یافت تا از نزدیک در جریان فعالیت‌های این شرکت قرار گیرد. سلمانی‌آرانی توضیح می‌دهد که حضور در ستاد ویژه راهبری عملیات، دیدار با کارکنان شرکت با حضور در بخش‌های مختلف شرکت نظیر «پشتیبانی سامانه‌های سوئیچ»، «پشتیبانی سامانه‌های مدرن»، «عملیات و پایداری سیستم»، «پشتیبانی سامانه‌های مصارف»، «سامانه‌های ستادی»، «زیرساخت و شبکه»، «مهندسی سیستم»، «پشتیبانی سامانه‌های منابع» و «امنیت اطلاعات» از برنامه‌های مدیرعامل بانک سپه بود.

مدیرعامل شرکت رایانه خدمات امید درباره حضور مدیرعامل بانک سپه این‌طور توضیح می‌دهد که در انتهای این بازدید دکتر ابراهیمی در جمع معاونان و مدیران امید، ضمن تقدیر از تلاش‌های شبانه‌روزی همکاران شرکت رایانه خدمات امید، با تأکید بر لزوم یکپارچگی سامانه بانکی در بانک سپه گفته بود: «باید برنامه‌ریزی متهورانه‌ای شود که تا پیش از نوروز 1401 سیستم و سامانه دیگری در بانک نباشد. باید با تلاش و همت مضاعف تا پایان سال جاری تمامی سامانه‌های بانک‌های سپه جمع‌آوری‌ شده و سامانه جامع بانکی امید تنها سامانه عملیاتی بانک باشد تا بتوانیم در انتهای سال جاری جشن یکپارچگی سامانه‌ها را برگزار کنیم.»

همچنین در این بازدید، ابراهیمی با تأکید بر رفع دغدغه‌ها، نگرانی‌ها و مطالبات مردم به‌عنوان مخاطبان اصلی بانک گفته بود: «مراقبت‌ها می‌بایست لحظه‌ای باشد و حواس‌مان به همه‌چیز باشد. در شرایط کنونی افزایش رضایت مشتریان، حفظ، نگهداری و افزودن بر تعداد آنان در بازار بانکی کشور امر بسیار مهمی است و ما می‌بایست طوری کار کنیم که اجازه از دست رفتن مشتریان بانک سپه را ندهیم.»

مدیرعامل بانک سپه در بخش پایانی سخنان خود گفته بود: «حضور در این مجموعه باعث شد از تداوم موفقیت در این مسیر اطمینان خاطر پیدا کنم. رکوردهای بزرگی خلق شده و در ادامه هم به امید خدا بر آن افزوده خواهد شد.»


«قوامین» هم به سامانه جامع بانکی امید پیوست


کمتر از دو ماه پس از آخرین مهاجرت موفق دو بانک، نوبت به بانک قوامین سابق رسید تا داده سامانه‌های خود را روی سامانه جامع بانکی امید بنشاند. مدیرعامل شرکت رایانه خدمات امید می‌گوید 18 و 19 آذرماه زمان در نظر گرفته‌شده برای این عملیات بود: «این بار اما آرامش عجیبی بر شرکت رایانه خدمات امید حکم‌فرما بود؛ البته این آرامش، نه آرامش قبل از توفان که از سر برنامه‌ریزی دقیق‌تر و موشکافانه‌تر بود تا همزمان با ولادت حضرت زینب(س) و با رمز نام این بانوی مکرمه اهل‌بیت عملیات مهاجرت داده‌ سامانه‌ این واحد ادغامی هم به ثمر بنشیند و بانک قوامین سابق نیز به جمع سامانه جامع بانکی امید بپیوندد. به ‌این‌ ترتیب ابرپروژه ادغام و مهاجرت سامانه‌ها به گام‌های نهایی خود نزدیک شد.»


«بانک انصار سابق»، آخرین قطعه پازل مهاجرت


آخرین مهاجرت سامانه‌های ادغامی، بانک انصار سابق بود. به گفته سلمانی‌آرانی، مهاجرت آخر سخت‌تر از همه آنچه پیش از این بود، به نظر می‌رسید: «به‌هرحال با توجه به تعداد مشتریان این بانک ادغام‌شده و تنوع محصولات و سامانه‌های خدماتی، حساسیت‌های بیشتری برای انتقال داده مخاطبان وجود داشت. بر همین اساس یکی از شلوغ‌ترین و پرفشارترین مهاجرت‌ها در تاریخ هفتم و هشتم بهمن‌ماه رقم خورد؛ پنجشنبه و جمعه‌ای که همکاران بانک سپه، شرکت رایانه خدمات امید و پیمانکار پروژه بیش از هر زمان دیگری انرژی گذاشتند تا آخرین مهاجرت نیز به ‌سلامت پشت سر گذاشته شود.»

مدیرعامل شرکت رایانه خدمات امید صحبت‌هایش را درباره این مهاجرت این‌گونه ادامه می‌دهد: «همین اتفاق هم رخ داد تا در ایام ولادت باسعادت دخت نبی مکرم اسلام با رمز «یافاطمه‌الزهرا(س)» آخرین قطعه پازل مهاجرت هم به بهترین شکل ممکن و بهنگام در جای خود بنشیند تا به ‌این ‌ترتیب فصل مهاجرت‌ها به سامانه جامع بانکی امید با موفقیت به پایان برسد. با پایان این انتقال داده‌ها سخت‌ترین کارهای ممکن و شلوغ‌ترین روزهای شرکت رایانه خدمات امید به پایان رسید، اما طبیعتاً از این پس تمام تلاش و همت بیستمین شرکت خدمات رایانه‌ای کشور معطوف به بالاتر بردن کیفیت خدمات و سرعت‌بخشیدن به اجابت خواسته‌های مشتریان بانک معظم سپه خواهد شد.»


«امید» در جمع 20 شرکت برتر انفورماتیک کشور


سازمان مدیریت صنعتی، هرساله به بررسی عملکرد شرکت‌ها و معرفی 500 شرکت بزرگ کشور می‌پردازد. این شرکت در بهمن‌ماه امسال نیز در بیست‌وچهارمین دوره رتبه‌بندی IMI-100 به بررسی عملکرد شرکت‌های کشور پرداخت که طی آن شرکت رایانه خدمات امید در گروه رایانه و فعالیت‌های وابسته در رتبه بیستم قرار گرفت. «شاخص‌های فروش»، «اندازه و رشد شرکت»، «سودآوری و عملکرد»، «بهره‌وری»، «صادرات»، «نقدینگی»، «بدهی» و «شاخص‌های بازار» برخی از شاخص‌های رتبه‌بندی شرکت‌های کشور هستند که با احتساب این موارد شرکت امید توانست جایگاه بیستم را از آن خود کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.